ایران و جهان
اندیشه سبز خزر۵:۰ - ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۲ آذر

به گزارش مهر به نقل از سازمان فضایی ایران، آرمان پیشینی با بیان اینکه صیانت از حقوق فضایی کشور و جلوگیری از تصویب هرگونه رژیم حقوقی، رهنمود یا قطعنامه‌ی محدودکننده‌ی برنامه‌های فضایی ایران در مجامع بین‌المللی به ویژه کوپوس در اولویت برنامه‌های مرکز روابط و همکاری‌های بین‌المللی است.
وی گفت: نمایندگان این سازمان در طی دو سال اخیر با همکاری سایر نهادهای ذیربط کشور، توانستند مانع از تصویب اسناد حقوقی محدودکننده‌ی برنامه‌های صلح‌آمیز کشورهای در حال توسعه و به ویژه ایران شوند. لذا رصد آنچه در مجامع بین‌المللی در حال شکل‌گیری است به همراه واکنش‌های متناسب از جمله اقداماتی است که همواره در راس فعالیت‌های مرکز قرار می‌گیرد.
سرپرست مرکز روابط و همکاری‌های بین‌الملل سازمان فضایی ایران افزود: حضور مقتدرانه‌ی یک کشور در فضای ماورای جو، علاوه بر توانمندی‌های فنی، به شدت به دیپلماسی فضایی، تعاملات بین‌المللی و نفوذ در نهادهای سیاست‌گذار بین‌المللی وابسته است و این نکته به خوبی اهمیت و جایگاه حوزه‌ی روابط بین‌الملل را بیش از پیش نشان می‌دهد.
پیشینی با تاکید بر اهمیت نقش همکاری‌های بین‌الملی در حوزه‌ی فضا خاطر نشان کرد: سازمان فضایی ایران متولی بخش صلح‌آمیز فضایی کل کشور بوده و در نتیجه‌ بخش بین‌الملل این سازمان، موظف است ضمن رصد آخرین تحولات منطقه‌ای و جهانی، به عنوان یک پل ارتباطی، به خوبی نقش اتصال‌دهی بخش‌های فضایی کشور با دولت‌ها، نهادها، بخش خصوص و افراد حقیقی بین‌المللی را ایفا نموده و در قالب یک ویترین، نمایشگر جایگاه و توانمندی‌های فضایی کشور در عرصه‌ی جهانی باشد.
وی افزود: سازمان فضایی ایران در نهادهای بین‌المللی و منطقه‌ای فضایی مختلفی مانند کوپوس، اپسکو (سازمان همکاری‌های فضایی آسیا و اقیانوسیه)، ایزنت (شبکه‌ی بین‌الدولی اسلامی در علوم و فناوری فضایی) و اتحادیه‌ی بین‌المللی مخابرات حضور فعال دارد اما این حضور باید با برنامه‌ریزی منسجم روز به روز تقویت شود.
سرپرست مرکز روابط و همکاری‌های بین‌الملل سازمان فضایی ایران گفت: مجامع بین‌المللی یک فرصت بی‌نظیر برای نمایش توان فنی و گسترش حضور جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌ی بین‌المللی خواهد بود و تشریح دستاوردهای فضایی کشور در قالب بیانیه‌های رسمی و همچنین ارائه‌های فنی در صحن نشست‌های کوپوس گامی در این راستا بوده است.
وی افزود: ارائه‌ی هدفمند دستاوردهای فضایی کشور در نهادهای بین‌المللی علاوه بر افزایش اقتدار ملی، می‌تواند تا حدود زیادی تبلیغات منفی کشورهای متخاصم را خنثی نموده و در نتیجه از اعمال فشار بر روی برنامه‌های تماما صلح‌آمیز فضایی جمهوری اسلامی ایران بکاهد که البته این امر خود نیازمند آسیب‌شناسی، برنامه‌ریزی منسجم و هماهنگی با کلیه‌ی ارگان‌ها و نهادهای ذیربط داخلی است. این مسئله اکنون جزء دغدغه‌های اصلی مرکز روابط و همکاری‌های بین‌الملل سازمان بوده و جلساتی با هدف همفکری ملی در این راستا در حال شکل‌گیری است.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه