ایران
اندیشه سبز خزر۱۳:۰ - ۱۳۹۹ پنج شنبه ۶ شهريور

به گزارش پیوست، مدیرعامل مجموعه دیوار از موضوعاتی مانند کلاهبرداری، فعال شدن تماس اینترنتی روی دیوار، اثرات منفی حذف قیمت از آگهی‌های این پلتفرم، دورکاری، کرونا و وضعیت ورود به بورس این کسب‌وکار صحبت کرد.  در این گفت‌وگو، دستور حذف قیمت‌ها از روی پلتفرم‌های آنلاین را یک تصمیم غیرکارشناسانه عنوان کرد و گفت که این اقدام باعث افزایش ۳۵ درصدی قیمت خودرو شده است. همچنین در این گفت‌وگوی زنده اینستاگرامی از جابه‌جا شدن رکورد تعداد آگهی‌ها روی دیوار خبر داد که در ابتدای شهریور ماه به انتشار ۴۳۰ هزار آگهی تنها در یک روز رسیده است. این آمار براساس گزارش سالانه دیوار در سال گذشته به طور میانگین روزانه ۲۷۰ هزار آگهی بود.
مدیرعامل مجموعه دیوار با انتقاد از حدف قیمت خودرو و مسکن از پلتفرم‌های آنلاین گفت: «دستور قضایی و تصمیمی که برای حذف قیمت‌ها از روی پلتفرم‌های آنلاین گرفته شد کاملا غیرکارشناسی بود و نه تنها این کار کمکی به بازار نکرد بلکه باعث افزایش گرانی شد.»
او با اشاره به افزایش ۳۵ درصدی قیمت‌ها در بازار خودرو پس از دستور حذف قیمت‌ها از روی پلتفرم‌های آنلاین نیازمندی ادامه داد: «خودرو سانتافه قبل از حذف قیمت‌ها ۹۰۰ میلیون بوده؛ اما الان قیمت آن به یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان رسیده است. زمانی این اتفاق می‌افتد که قیمت‌ها حذف می‌شود و شفافیت‌ها از بین می‌رود.»
مدیرعامل دیوار در پاسخ به سوال در مورد سرویس کارنامه، سرویس کارشناسی فروش خودرو که پس از حذف قیمت خودرو از پلتفرم‌های آنلاین و به عنوان راه‌حلی برای ایجاد شفافیت بیشتر در این بازار راه‌اندازی شد گفت: «تمرکز دیوار در دسته‌بندی خودرو، ایجاد اعتماد و شفافیت در معاملات بوده است. سرویس کارنامه ایجاد شد تا این شفافیت و اعتماد را به معاملات برگرداند. در کمتر از یک سالی که از آغاز به کار این سرویس می‌گذرد، بیش از ۲۵ هزار کارشناسی بدون خطا انجام شده و ما این کارشناسی را گارانتی کرده و در صورت بروز خطا در این کارشناسی‌ها خسارت پرداخت می‌کنیم.» آرمندهی با اشاره به تلاش‌هایی که این مجموعه برای برگرداندن قیمت‌ها روی پلتفرم دیوار داشته اعلام کرد: «هنوز موفق به انجام این کار نشدیم اما امیدواریم با تلاش‌های صنفی در آینده قیمت‌ها را به این مجموعه برگردانیم.»
یکی دیگر از بحث‌های مطرح شده در این گفت‌وگوی زنده اینستاگرامی با مدیرعامل دیوار در مورد سرویس «آی‌هوم» بود سرویس فعال در حوزه آنلاین املاک که سال گذشته توسط دیوار خریداری شد. در زمان اعلام خبر این خرید مدیران دو مجموعه اعلام کردند که این خرید به معنی حذف آی‌هوم نخواهد بود و تعدیل نیروی هم در این مجموعه اتفاق نخواهد افتاد. در نهایت زمستان سال گذشته آی‌هوم در اطلاعیه‌ای خبر از تعدیل ۷۰ نفر از نیروهای قدیمی خود را داد.
مدیرعامل دیوار در مورد وضعیت فعلی سرویس «آی‌هوم» بعد از این تعدیل نیروها گفت: «هدف ما از خرید این مجموعه این بود که بتوانیم شفافیت و صحت‌سنجی آگهی‌های املاک را بالا ببریم. در واقع این خرید به این دلیل بود که آمار آگهی‌های غیر واقعی و اطلاعات نادرست در زمینه مسکن روی دیوار کاهش پیدا کند.» او با اشاره به اینکه هم‌اکنون این خرید آنها را به اهدافشان رسانه است ادامه داد: «در حال‌حاضر آگهی‌های املاکی که در داخل دیوار نشان داده می‌شود تایید اطلاعات دارند که تمامی این آگهی‌ها توسط آی‌هوم بررسی، راست‌آزمایی و مورد تایید قرار گرفته است.»
او همچنین در مورد هدف دیوار از سرمایه‌‌گذاری و خرید بی‌سر وصدای استارت‌آپ آدرس گفت: «آی‌هوم سعی می‌کند در حوزه خرید و فروش و ارائه مشاوره به  املاک به ما کمک کند اما آدرس در حوزه اجاره خانه و آپارتمان فعالیت می‌کند پس در این زمینه هم از آدرس کمک می‌گیریم. هدف اصلی ما از خرید این استارت‌آپ‌ها این است که در همه بخش‌ها اثربخش‌تر باشیم و بتوانیم آگهی‌ها را به معامله تبدیل کنیم و در نهایت نیز تجربه خوبی را در اختیار دو طرف معامله بگذاریم.» او تاکید کرد که هدف دیوار از خرید این استارت‌آپ‌ها حذف رقبا نیست و تنها می‌خواهد با یک هم‌افزایی، ارزش افزوده مناسبی برای کاربرانش ایجاد کند.
دیوار در چند سال گذشته بیشتر از هر استارت‌آپ دیگری با مقامات قضایی و پلیس فتا درگیر بوده و این مقامات همیشه دیوار را محلی برای کلاهبرداری و ضرر کاربران دانسته‌اند. در ادامه تمام این فشارها نیز دیوار بارها از پلیس فتا تهدید به مسدود شدن در صورت فراهم نکردن امنیت کاربران شده است.
با اشاره به کشمکش‌های همیشگی دیوار با پلیس فتا و  شکایت‌های مختلف کاربران از اپلیکیشن دیوار در مورد گستردگی کلاهبرداری روی این اپلیکیشن و احساس ناامنی کاربران در مورد دیوار پرسید. آرمندهی در جواب این سوال گفت: «ما همیشه تلاش کردیم تا در راستای قوانین حرکت کنیم. بخشی از امن کردن محیط دیوار بر عهده خود ما است و بخشی دیگر از عهده دیوار خارج است و در دست نهاد‌هایی مانند رگولاتوری است.» آرمندهی با اشاره به سیم‌کارت‌های بی‌هویت که عامل برهم خوردن امنیت می‌شوند ادامه داد: «ما سعی کردیم در جای‌جای این اپلیکیشن به کاربران هشدار‌ داده و روش‌های معامله امن را به آن‌ها یادآوری کنیم اما بیشترین جایی که این کلاهبرداری‌ها اتفاق میافتد در مورد پرداخت بیعانه است که از طریق سیم‌کارت‌های بی‌هویت رخ می‌دهد. هیچ‌جای دنیا شرایط اعطای سیم‌کارت مانند ایران نیست. بیش از ۱۵۰ میلیون سیم‌کارت در ایران وجود دارد در صورتی که عدد جمعیت ما با عدد سیم‌کارت‌های فعال همخوانی ندارد.» او تاکید کرد که در این زمینه دیوار نمی‌تواند اقدامی انجام دهد و مسئولان مربوطه باید جلوی فعالیت این سیم‌کارت‌های بی‌هویت را بگیرند.
مدیرعامل دیوار همچنین در ادامه با توجه به بالا بودن حجم ثبت آگهی‌ها روی این پلتفرم و رخ دادن برخی مشکلات روی آن گفت: «اگر این حجم از معامله در فضای حقیقی هم اتفاق می‌افتاد کاملا طبیعی بود که درصدی از آن‌ها کلاهبرداری‌ باشد و این تعداد در مقایسه با ثبت ۲۷۰ هزار آگهی در روز  روی دیوار اصلا دور از ذهن نیست.»
او با اشاره به کلاهبرداری‌ها و مزاحمت‌هایی که کاربران روی دیوار گزارش داده‌اند عنوان کرد: «همواره در تلاش هستیم تا مکالمات و معاملات را داخل اپلیکیشن دیوار نگه داریم و با استفاده از الگوریتم‌هایی هوش مصنوعی که داریم فضای معاملات را امن‌تر کنیم. تلاش می‌کنیم تا ارتباطات و معاملات در جاهای غیرقابل ردیابی مانند واتس‌اپ و تلگرام نباشد.» مدیرعامل دیوار در راستای امن کردن فضای گفت‌وگو و معامله در اپلیکشن دیوار از راه‌اندازی و تماس اینترنتی به‌صورت آزمایشی در بعضی از دسته‌بندی‌ها خبر داد و گفت: «امیدواریم با این سرویس ارتباطات بین خریدار و فروشنده را در بالا‌ترین سطح امنیت قرار دهیم.»
آرمندهی در پاسخ به سوال در مورد وضعیت احراز هویت کاربران با توجه به همکاری با سامانه شاهکار و سامانه تبادل اطلاعات گفت: «مجموعه ما اولین کسب‌وکار اینترنتی بود که به سامانه شاهکار متصل شد و همچنان هم از خدمات این سامانه استفاده می‌کنیم. اما نهاد‌های امنیتی و نظارتی در کشور وجود دارد که همین حالا هم سامانه شاهکار را به رسمیت نمی‌شناسد. باید به این مساله دقیق‌تر نگاه کرد و این نکته را مد نظر داشت که دیوار تنها یک بخشی از فضای مجازی است و تنها یک بخشی از احراز هویت در فضای مجازی به دیوار مربوط می‌شود. ما تمام تلاش خود را می‌کنیم که معاملات امن و بدون مشکلی در دیوار اتفاق بیافتد.»

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه