ایران
اندیشه سبز خزر۲۳:۰ - ۱۳۹۶ شنبه ۲۹ مهر

بر اساس مطالعات انجام گرفته توسط پژوهشگاه ارتباطات و فناوري اطلاعات، حق‌الامتياز و تسهيم درآمد اپراتور ماهواره‌ای و كليات چارچوب حاكم بر صدور پروانه‌ی اپراتور ماهواره‌ای در كميسيون تنظيم مقررات ارتباطات، در هيئت دولت به تصويب رسيد.
به گزارش روابط عمومي پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات،‌ هیئت وزیران به پیشنهاد مشترك وزارتخانه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات، اطلاعات و امور اقتصادی و دارایی و به استناد ماده واحده‌ی قانون اجازه‌ی تعیین و وصول حق امتیاز فعالیت بخش غیردولتی در زمینه‌ی پست و مخابرات (مصوب 1392)، حق الامتياز صدور اپراتور ماهواره‌ا‌ی را 90 ميليارد ريال تصویب کرد.
همچنين در اين مصوبه‌ی هيئت وزيران، مبلغ تسهیم درآمد خدمات موضوع پروانه به صورت عمده فروشی سه درصد است. در صورتی که کارور (اپراتور) ماهواره‌ای طبق تأیید سازمان فضایی ایران، موفق به ثبت و قرارگیری ماهواره در موقعیت مداری به نام کشور شود، از یک درصد کاهش در تسهیم درآمد و در صورت استفاده از تولیدات و توانمندی‌های داخلی از یک درصد کاهش دیگر در تسهیم درآمد بهره‌مند خواهد شد.
علاوه بر اين تسهيم درآمد ناشی از ارايه‌ی خدمات خرده فروشی در داخل كشور نيز مشابه تسهيم درآمد تعيين شده در پروانه‌ی ارايه‌ی خدمات انتقال داده‌ها از طريق ماهواره (SAP) و يا پروانه‌های جايگزين آن تعيين شد.
بنابر اين گزارش، کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، با هدف توسعه و انسجام فعالیت‌های بخش خصوصی در استفاده از ماهواره‌ها، حفظ و توسعه‌ی امتیازات مدار- فرکانسی، تسریع در توسعه‌ی خدمات ماهواره‌ای در کشور از طریق اپراتور داخلی ماهواره‌ای و حرکت در جهت حذف وابستگی کشور در حوزه‌ی ارتباطات ماهواره‌ای، کلیات و چارچوب حاکم بر صدور پروانه‌ی اپراتورهای ماهواره‌ای را تصویب کرد. اپراتورهای ماهواره‌ای به عنوان بخش سرمایه‌گذار در حوزه‌ی ارتباطات ماهواره‌ای و همچنین در جایگاه سفارش ‌دهنده‌ی پروژه‌های ساخت و پرتاب ماهواره، نقش تعیین‌کننده‌ای در جهت‌گیری فناوری و بازار هدف ایفا می‌نمایند.
این گزارش حاكي است، این مصوبه حاصل مطالعات انجام گرفته در پژوهشگاه ارتباطات و فناوري اطلاعات، تحت عنوان "امکان‌سنجی و تعیین چارچوب‌های راهبردی برای راه‌اندازی اپراتورماهواره‌ای در ایران از نظر فنی، اقتصادی و قانونی" است. در اين پروژه كه به سفارش معاونت بررسی‌های فنی و صدور پروانه‌ی سازمان‌ تنظیم‌ مقررات و ارتباطات ‌رادیویی انجام گرديد، مطالعه تطبیقی گسترده‌ای بر روی تعداد قابل توجهی از اپراتور‌های ماهواره‌ای از منظر فنی و تجاری انجام گرفت، و رفتار سازمان‌های بین‌المللی و کشورهای صاحب امتیاز استفاده از نقطه‌ی مداری در برابر اپراتورهای ماهواره‌ای از نظر تنظيم مقررات و سیاست‌گذاری بررسی شد. در ادامه با توجه به مطالعات بازار ارتباطات ماهواره‌ای و پیش‌بینی پهنای باند مورد نیاز کشور، طرح تجاری اولیه‌ی یک اپراتور ماهواره‌ای برای اولین بار در ایران تدوین شد و چالش‌های راه‌اندازی اپراتور ماهواره‌ای در ایران از این نظر مورد بررسی قرار گرفت.
شايان ذكر است براساس مطالعات انجام گرفته انتظار می‌رود، ایجاد اپراتور‌ ماهواره‌ای در کشور منجر به توسعه و انسجام فعالیت‌های بخش خصوصی در تصاحب و به کارگیری ماهواره‌ها، گسترش و تجاری‌سازی موقعیت‌های مدار- فرکانس متعلق به ایران، رشد و توسعه‌ی صنعت مخابرات ماهواره‌ای بومی و حذف تدریجی وابستگی کشور در اين زمينه شود.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه