ایران
اندیشه سبز خزر۲۱:۰ - ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۱ شهريور

به گزارش خبرنگار اقصادی ایلنا، مرتضی براری در پیش‌رویداد نوآوردگاه فضایی که امروز عصر در محل کارخانه‌ی نوآوری برگزار شد، گفت: همزمان با انقلاب صنعتی چهارم انقلاب فضایی در دنیا در حال شکل‌گیری است و بازیگران این انقلاب شرکت‌های دانش‌بنیان هستند.
براری با بیان اینکه گاهی با یک جرقه در ذهن یک شخص یک کسب و کار شکل می‌گیرد، اظهار داشت: سال ۲۰۰۷ در یک خیابان بارانی در فرانسه یک نفر زیر باران مانده بود و هیچ ماشینی سوارش نمی‌کرد در این لحظه جرقه‌ای به ذهن این شخص رسید که بعدها موجب تاسیس یک شرکت مسافربری آنلاین به نام اوبر شد. این شخص در خیابان به این فکر کرد که شاید بتوان با تلفن همراه تاکسی خبر کرد و از شیوه‌ی سنتی تاکسی گرفتن رها شد این شخص سال ۲۰۰۷ به آمریکا رفت و سال ۲۰۰۹ شرکت اوبر را تاسیس کرد. در سال ۲۰۱۴ ارزش شرکت اوبر ۶۲.۵ میلیارد دلار بود.
رئیس سازمان فضایی ایران افزود: امروزه از ۱۰ برند برتر دنیا هفت برند اول شرکت‌هایی هستند که مبتنی بر خلاقیت و نوآوری فعالیت می‌‌کنند، پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۰ ، ده برند اول دنیا از این جنس شرکت‌ها باشند.
وی با بیان اینکه امروزه اقتصاد خدمات در کشورهای توسعه یافته بالای ۸۰ درصد است گفت: در کشور ما ۵۱.۲ درصد اقتصاد، اقتصاد خدمات است و پیش‌بینی می‌شود این رقم تا سال ۲۰۴۵ به بالای ۹۰ درصد برسد.
براری با بیان اینکه سازمان فضایی ایران تصمیم دارد دو رویداد را در کشور ایجاد کند، گفت: یک رویداد در حوزه‌ی ساخت ماهواره‌های کیوبست است که در نظر داریم دومین مسابقه‌ی ساخت این ماهواره‌ها را آغاز کنیم. رویداد دوم هم در بحث منظومه‌ی ماهواره است که آن را آغاز خواهیم کرد.
وی با بیان اینکه سازمان فضایی ایران در نظر دارد داده‌های ماهواره‌ها را در اختیار کسب‌وکارهای خصوصی قرار دهد عنوان کرد: ما سه قطب اقتصاد غالب در کشور داریم که شامل اقتصاد کشاورزی، اقتصاد صنعتی و اقتصاد خدمات می‌شود. اقتصاد کشاورزی در کشور ما اقتصاد بزرگی است که ما می‌توانیم با استفاده از داده‌های ماهواره‌ای بهره‌وری را در این نوع اقتصاد افزایش دهیم.
براری با اشاره به اینکه کشور ما جزء ۱۰ کشور اول دنیا در حوزه‌ی بلایا است گفت: ما در این حوزه می‌توانیم از داده‌های ماهواره‌ای استفاده کنیم ضمن اینکه از طریق داده‌های ماهواره‌ای می‌توانیم کل منابع آبی و نشت‌های روزمینی و زیرزمینی آن‌ها را رصد کنیم همچنین در حوزه‌ی هواشناسی صید در دریا و بسیاری از حوزه‌ها می‌توان از داده‌های ماهواره‌ای استفاده کرد.
رئیس سازمان فضایی ایران تاکید کرد: تصمیم ما این است که تصدی‌گری را رها کنیم و در هر رشته‌ای اعم از توسعه‌ی زیرساخت‌های فضایی، اپراتورها و کسب‌وکارهای فضایی که بخش خصوصی علاقمند به سرمایه‌گذاری در آن هستند ایجاد فرصت کنیم.
وی ضمن اظهار امیدواری نسبت به ارتقای اقتصاد بزرگ فضایی که یک اقتصاد نوظهور است بیان کرد: ما می‌توانیم کل دیتای دنیا را رصد کنیم امیدواریم شرکت‌های استارتاپی ایجاد شوند که با استفاه از این داده‌ها بتوانند حتی به کشورهای دیگر خدمات ارائه دهند.
علی صادقی نائینی، معاون توسعه کاربرد و خدمات فضایی سازمان فضایی ایران نیز با بیان اینکه ابعاد فناوری فضایی به اندازه‌ی همه عالم است گفت: فناوری فضایی شامل ۴ حوزه از قبیل ماهواره‌های مخابراتی، سنجش از دور، ماهواره‌های ناوبری و اکتشافات فضایی و نجوم می‌شود.
نائینی در ادامه اظهار داشت: ابوریحان بیرونی هزار سال پیش قطب کره‌ی زمین با یک ذرع و یک اسطرلاب اندازه‌گیری کرده است این کار مثل این است که ما امروز با یک متر و یک نقاله قطر زمین را حساب کنیم.
معاون توسعه‌ی کاربرد و خدمات فضایی سازمان فضایی ایران با بیان اینکه حوزه‌های سنجش از دور، ماهواره‌های مخابراتی و ماهواره‌های ناوبری حوزه‌های کاربردی در دنیای امروز محسوب می‌شوند گفت: ظرفیت مخابراتی ماهواره‌ها امروز به ما کمک بسیاری می‌کند و یکی از کمک‌های آن‌ها پرداخت‌هایی است که ما از طریق ای‌تی‌ام‌ها انجام می‌دهیم. همچنین ظرفیت سنجش از دور در کشاورزی، جنگلداری، نفت و گاز و هواشناسی استفاده می‌شود. ماهواره‌های ناوبری هم در موقعیت‌یابی دریایی، ریلی، جاده‌ای و هوایی، نقشه‌برداری و مدیریت رخدادهای طبیعی، استفاده می‌شوند.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه