گوناگون
اندیشه سبز خزر۹:۰ - ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۰ مرداد

گروهی از دانشمندان روسی ادعا می‌کنند یک جفت از نماتودهای یخ زده یا کرم‌های لوله‌ای را زنده کرده‌اند که بین ۳۰ تا ۴۲ هزار ساله هستند. یکی از آن‌ها در نمونه‌ی خاکی جمع‌آوری شده از دل یک سنجاب مرده، حدودا ۱۰۰ فوت زیر زمین یافت شد که مربوط به ۳۲ هزار سال پیش است. دومین نماتد زنده هم در نمونه‌ی خاک منجمدی که تقریبا ۴۱۷۰۰ ساله است، از حدود ۱۱ فوتی زیر سطح زمین به دست آمد.
این نمونه‌ها در محیط آزمایشگاهی با حدود ۴ درجه‌ی فارنهایت نگهداری می‌شدند. پس آن این نماتدهای ایزوله شده تحت حرارت ۶۸ درجه‌ای قرار گرفتند و اطراف‌شان با غذاها پوشیده شد. پس از چند هفته‌ی کشت، نماتدها نشانه‌هایی از حیات را نشان دادند و شروع به حرکت و جابجایی کردند.
محققان این مطالعه می‌گویند "اطلاعات ما نشان‌دهنده‌ی توانایی موجودات چند سلولی برای زنده ماندن در طولانی مدت (ده‌ها هزار سال) در حال کریپتابیوز تحت شرایط نگهداری در سرما است."
با وجود اینکه مطالعات گذشته‌ی دانشمندان نشان می‌دهد برخی گونه‌های نماتدها می‌توانند در محیط‌های حدی – مانند ۲۵.۵ سال در دماهای پایین و ۳۹ سال در حالت خشک‌شدگی زنده بمانند – مطالعه‌ی اخیر ظاهرا برای اولین‌بار نشانگر بقای نماتدها پس از این مدت طولانی است.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه