گوناگون
سارا محمد علیئی۷:۰ - ۱۳۹۷ شنبه ۳۰ تير

یکی از رویاهای انسان، خوردن غذای چرب بدون چاق شدن است و گمان می‌کنند این رویا نمی‌تواند به واقعیت تبدیل شود. دانشمندان آمریکایی و کانادایی با انجام آزمایش‌هایی بر روی موش‌های آزمایشگاهی دریافتند، چنین امکانی وجود دارد و می‌توان با در پیش گرفتن راهکارهایی به موفقیت دست‌ یافت.
 دانشمندان دو گروه از موش‌های آزمایشگاهی در یک رژیم غذایی شامل غذاهای چرب پرورش دادند. در آب موجود در رژیم یکی از گروه‌ها سوکسینیک اسید و مواد متابولیکی، اضافه شد که در نتیجه‌ی آن، سوخت‌وساز بدن بیشتر شد. گروه اول کاهش وزن قابل‌ توجهی داشتند و اما گروه بدون سواکزانت شاخص را تغییر نداد.
محققان محل اثر این مواد را با استفاده از چربی قهوه‌ای توضیح دادند. چربی قهوه‌ای در اطراف استخوان کتف نوزادان وجود دارد و به حفظ دمای بدن آن‌ها پس از به دنیا آمدن کمک می‌کند. پیش‌تر تصور می‌شد که بدن به این نوع چربی مفید در دوره‌ی بزرگ‌سالی نیاز ندارد و این چربی در کودکی از بین می‌رود. در سنین بالا فقدان چربی قهوه‌ای سبب سوخت‌وساز کمتر چربی مضر سفید خواهد شد در نتیجه چاقی فرد را به دنبال خواهد داشت. چربی قهوه‌ای با افزایش روند سوخت‌وساز بدن حرارت تولید می‌کند (باعث سوخت‌وساز چربی سفید می‌شود. به عبارتی برای سوخت‌وساز چربی سفید وجود چربی قهوه‌ای ضروری است). البته دانشمندان  هنوز نمی‌توانند دوز مصرفی برای انسان را تجویز نمایند زیرا ذخایر چربی قهوه در بدن انسان برای مبارزه با چاقی کمتر از چربی قهوه‌ای در موش‌هاست.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه