گوناگون
اندیشه سبز خزر۹:۰ - ۱۳۹۵ سه شنبه ۵ بهمن

تیمی از اخترزیست‌شناسان دانشگاه Arkansas در Fayetteville ثابت کردند که برخلاف محیط خشن مریخ، میکروب‌ها در این محیط زنده می‌مانند. مطمئنا این خبر در مقابل اینکه روزی انسان بتواند روی این سیاره زنده بماند، خبر مهمی نیست اما در کل احتمال زنده ماندن موجودات هر چند خیلی کوچک می‌تواند بسیار جالب باشد. دانشمندان زمانی که Curiosity، حضور گاز متان را روی مریخ کشف کرد، شروع به تحقیق برای یافتن نشانه‌های حیات در این سیاره کردند، چراکه بخش عظیمی از متان زمین توسط ارگانیسم‌های زنده تولید شده‌اند.
گروهی از میکروارگانیسم‌ها با نام متانوژن، روی زمین در باتلاق‌ها و روده‌ی گاو تولید می‌شوند. متانوژن‌ها برای زنده ماندن نیازی به اکسیژن یا فتوسنتز ندارند و به احتمال زیاد برای زنده ماندن خود فقط به یک مکان زیر سطحی نیاز دارند که آنها را از اشعه‌ی شدید ماوراء بنفش مریخ محافظت کند. دانشمندان بعد از حدود یک سال آزمایش روی چهار گونه‌ی مختلف میکروب، دریافتند که همه این میکروب‌ها می‌توانند در شرایط ناملایم سطح مریخ از سه روز تا ۲۱ روز زنده بمانند.
مدیر این پروژه Rebecca Mickol  اذعان داشت، متان روی مریخ بر اثر فرآیندهای آتشفشانی و عوامل دیگری به وجود آمده است. مطالعات آن‌ها نشان می‌دهد، امکان حیات باکتری یا هر میکروارگانیسم دیگر در هر جایی از این عالم هستی وجود خواهد داشت.

برچسب هاMars
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه
پیشنهاد ویژهx

ناسا در حال کار کردن با دانشجویان بر روی طرح هوای پیمای مریخ است