تکنولوژی
الناز فرجی۷:۰ - ۱۳۹۴ دوشنبه ۲ شهريور

چاپ سه بعدی هنوز هم تا مقدار زیادی جزء قلمرو شرکت های بزرگ است و به روش های نمونه سازی اولیه و افرادی که برای سرگرمی آن را دنبال کنند نیاز دارد.
ولی این کشف جدید می تواند تقاضا برای عرضه ی آن را تا مقدار زیادی افزایش دهد: شیشه ی چاپ شده ی سه بعدی.
اوایل این هفته، MIT از یک روش رونمایی کرد که آن را G3DP می نامد. این روش خلق سازه های پیچیده ی شیشه ای را توسط چاپ سه بعدی، مانند سازه های پلاستیکی ممکن می کند.


روش MIT این کار را با استفاده از دو محفظه به انجام می رساند. یکی از آن ها یک کارتیج کوره ای است که در دمای 1900 درجه ی فارنهایت کار می کند، و دیگری کار اتصال سازه ها به یکدیگر از طریق ذوب کردن شان را انجام می دهد. شیشه ی ذوب شده از راه یک دهانه ی از جنس آلومینیوم زیرکن سیلیس پخش می شود که این دهانه، ماده را مثل یک بستنی نرم بیرون می ریزد.
پروسه ی G3DP توسط یک تیم متشکل از گروه Mediated Matter از آزمایشگاه امور رسانه ای MIT، آزمایشگاه شیشه ی MIT، موسسه ی Wyss و بخش مهندسی مکانیک داشنگاه MIT توسعه یافته است.
Neri Oxman، یکی از رهبران تحقیقاتی پروژه، می گوید که این کشف همچنین می تواند سبب پیشرفت هایی در زمینه ی تولید کابل های فیبر نوری شود که عمل انتقال داده را بهینه تر انجام دهند.


Oxman به سایت خبری Arch Daily گفت "حالا ما می توانیم پرینت گرفتن حسگر های نوری را تصور کنیم، یا ترکیب کابل های فیبر نوری برای انتقال داده  با سرعت بالا توسط نور. یا چاپ کردن نمای شیشه ای ساختمان ها."
"روش چاپ سه بعدی شیشه همچنین می تواند تاثیر بسزایی بر تمامی چیز های مربوط به شیشه بگزارد، مثل نمای آیرودینامیک ساختمان ها که برای تولید انرژی از نور خورشید بهینه سازی شوند."
دیدگاه این محقق درباره ی استفاده از این تکنولوژی در نمای ساختمان ها در مقاله ی این تیم نیز شرح داده شده است؛ به این صورت که"تحقیقات ابتدایی برای بررسی فایده ی چاپ شیشه ی سه بعدی برای کاربرد در معماری در دست انجام است."
فارق از ماده ی چاپی، چاپ سه بعدی فرایندی است که به کند بودن بدنام است؛ در نتیجه از نظر سرعت قابل مقایسه با روش های ساده و مدرن تولید شیشه در بسته بندی و تولید بطری برای مایعات نیست. اما وقتی پای تولید سازه های بسیار پیچیده تری برای سایر کاربرد ها به میان آید، فرایند G3DP دانشگاه MIT می تواند چنان دقت و کنترلی در سازه های شیشه ای از خود نشان دهد که پیش از این هرگز تصورش را هم نمی کردیم.
فعلا هیچ برنامه ای برای تبلیغ چاپ سه بعدی شیشه اعلام نشده است، ولی تیم سازنده قصد دارد در سال 2016 تعدادی از اشکال و سازه های شیشه ای تولید شده را در یکی از نمایشگاه های Cooper Hewitt Smithsonian در نیویورک  به نمایش بگزارد.

دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه
پیشنهاد ویژهx

10 چیزی که باید درباره ی چاپ سه بعدی بدانید