ایران
اندیشه سبز خزر۲۳:۰ - ۱۳۹۷ چهارشنبه ۵ دي

به گزارش مهر، محمدجواد آذری جهرمی در نشست تخصصی اساتید علم وصنعت که در این دانشگاه برگزار شد، با اشاره به سیاست وزارت ارتباطات در برون‌سپاری پروژه‌های پژوهشی به دانشگاه‌ها، گفت: تا پیش از این سیاست وزارت ارتباطات این بود که از ظرفیت مرکز تحقیقات مخابرات ایران برای پیشبرد پروژه‌های پژوهشی استفاده کند. اما هم‌اکنون در نظر این است که مرکز تحقیقات مخابرات ایران بیشتر به سمت مدیریت پژوهش حرکت کند و ما واگذاری پروژه‌های پژوهشی را به دانشگاه‌ها و حمایت از آن را در دستور کار قرار دهیم.
وزیر ارتباطات با بیان اینکه در حوزه‌ی تحول دیجیتال علاقه‌مند به دسته‌بندی و قطب‌بندی دانشگاه‌های کشور هستیم، اظهار داشت: برای مثال در حوزه‌ی اینترنت اشیا، ظرفیت‌های پژوهشی به دانشگاه پلی‌تکنیک امیرکبیر واگذار شده است. در حوزه‌ی بیگ دیتا نیز با دانشگاه تهران همکاری را آغاز کردیم و در بخش واقعیت افزوده، دانشگاه شریف پروژه‌های مرتبط پژوهشی را خواهد داشت.
وی ادامه داد: در زمینه موضوعات مربوط به تحول و اقتصاد دیجیتال، نیازمند متمرکز کردن ظرفیت‌های پژوهشی دانشگاه‌ها هستیم تا بتوانیم برای آن بودجه مدنظر را تعریف کنیم. با این وجود هنوز اما دانشگاه علم و صنعت مشخص نکرده که ظرفیت کدام بخش از این حوزه را می‌تواند در اختیار بگیرد.
جهرمی با اشاره به اینکه ظرفیت‌های زیادی در دانشگاه علم و صنعت دیده می‌شود اما آنچه که وزن بالاتری دارد باید به عنوان حوزه تخصصی اعلام شود، افزود: این به معنای آن نیست که دانشگاه‌ها در مابقی پروژه‌ها نتوانند فعالیت داشته باشند اما بهتر آن است که ما بتوانیم در یک حوزه‌ی تخصصی برای رسیدن به تحول دیجیتال روی یک دانشگاه حساب کنیم.
وی با بیان اینکه سیاست ما این است که پروژه‌های پژوهشی در حوزه‌های مختلف به صورت کامل در اختیار محققان و پژوهشگران قرار گیرد تا لذت بهره‌برداری از آن نصیب پژوهشگر شود، گفت: متحول شدن اقتصاد دانشگاه نیازمند این است که پژوهش از نگاه دولتی فراتر رود و عرضه محصول مورد توجه قرار گیرد.
وزیر ارتباطات با اشاره به موضوع مدیریت شهری و شهر هوشمند نیز افزود: ما می‌توانیم از داده‌های ارتباطاتی برای تحلیل رفت و آمدهای شهری استفاده کنیم که این پتانسیل به صورت سرویس‌های متن باز و با رعایت حریم خصوصی برای بهره‌برداری سرویس‌های مکان محور قابل استفاده است.
جهرمی درباره‌ی لزوم سازگاری بخش‌های مختلف کشور برای استقبال از فناوری نسل پنجم ارتباطات (5G) تاکید کرد: اگر می خواهیم در چند سال آینده این فناوری را در کشور مستقر کنیم از امروز باید روی زیرساخت‌های آن مطالعات صورت گیرد و مقررات گذاری شود. چراکه بسیاری از زیرساخت‌های ما آمادگی ورود 3G و 4G را نداشت.
وی از محققان دانشگاه علم و صنعت خواست تا در زمینه‌ی موضوعات مد نظر، پتانسیل‌های خود را پیشنهاد دهند و گفت: موضوعات مربوط به زیرساخت از سمت وزارت ارتباطات حمایت می‌شود و پروژه‌هایی که به سمت بازار برود، از منابع اشتغال مورد حمایت قرار می‌گیرد.
به گفته‌ی جهرمی، زمانی دفتر ارتباط صنعت با دانشگاه وجود داشت اما در عصر فناوری اطلاعات نوین خود دانشگاه، صنعت محسوب شده و تولید نیازمندی‌های کشور در دانشگاه‌ها محقق می‌شود.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه