ایران
اندیشه سبز خزر۱۵:۰ - ۱۳۹۷ شنبه ۲۹ دي

به گزارش پیوست، در یک ماه اخیر انتقادها و واکنش‌های مختلفی در مورد برگزاری جلسات آنلاین کمیته فیلترینگ (کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه) از سوی وزارت ارتباطات و همچنین دو نماینده مجلس به عنوان عضو ناظر در این کمیته منتشر شده است. در اکثر این انتقاد‌ها یک جمله واحد وجود دارد و آن اینکه این جلسات غیر قانونی است و از برخی اعضای کمیته برای حضور در این جلسات دعوت هم نشده است.
اما جواد جاوید‌نیا، دبیر کمیته فیلترینگ و سرپرست معاونت امور فضای مجازی دادستانی کل کشور در گفت‌وگو با پیوست تاکید می‌کند که نه تنها این جلسات براساس مصوبات قانونی داخلی کمیته به شکل آنلاین برگزار می‌شود؛ بلکه برخی از اعضا در پاسخ به دعوت دادستانی برای حضور در جلسات آنلاین هیچ پاسخی نمی‌دهند.
دبیر کمیته فیلترینگ بر این باور است که برگزاری جلسات آنلاین کمیته مزایای گوناگونی دارد که از جمله اصلی‌ترین آن کاهش بوروکراسی در پیگیری شکایات است. او به مصوبه قانونی داخلی کمیته فیلترینگ در همین زمینه شاره می‌کند و می‌گوید:‌ «برگزاری جلسات آنلاین کمیته موضوعی مخفی نبوده و بر اساس مصوبات قانونی داخلی کارگروه انجام می‌شود. عنوان دستورالعملی هم که فرایند برگزاری آنلاین جلسات بر اساس آن در کارگروه تصویب شده «فرایند تصمیم‌گیری و تشکیل جلسات کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه» است.»
بر اساس اظهارات جاویدنیا در جلسات ۱۶،۲ و ۳۰ بهمن ماه سال ۹۲، ۲۷ فروردین و ۱۰ اردیبهشت ماه سال ۹۳ روند اجرای این مصوبه در کمیته ویژه کارشناسی کارگروه تهیه شده و در جلسات ۱۱ تیر، ۱ مرداد سال ۹۳ و در ادامه در ۲۷ خرداد و ۸ مهر ماه سال ۹۴ نیز این مصوبه به تصویب نهایی اعضای کارگروه رسیده است. او تاکید می‌کند که مصوبات قبلی هر کارگروه برای کارگروه بعدی نیز لازم‌ الاجرا است.
جاوید‌نیا با اشاره به ایجاد بوروکراسی غیرضروری در برپایی جلسات کمیته به صورت فیزیکی می‌افزاید:‌ «اگر ما بخواهیم جلسات کارگروه را طبق قانون هر ۱۵ روز یک بار تشکیل دهیم، حجم کار به شدت افزایش پیدا می‌کند و تاخیر در پیگیری دستور جلسات صورت می‌گیرد، چراکه روزانه تعداد زیادی درخواست برای فیلتر و رفع فیلتر دریافت می‌کنیم؛ برای مثال امروز در کارگروه تایید می‌کنیم که این فهرست باید فیلتر شود. اگر فردای همان روز یکی از مدیران سایت‌های مندرج در فهرست دلیل آورد که طبق قانون باید رفع فیلتر شود، این درخواست باید تا ۱۵ روز بعد که جلسه کارگروه برگزار می‌شود بلااقدام بماند.»
دبیر کمیته فیلترینگ مزیت دیگر برگزاری جلسات آنلاین کمیته را دسترسی همه اعضای کمیته به جزئیات تک‌تک درخواست‌های شکایت طرفین همراه با مستندات در سیستم می‌داند و اینکه در کارگروه آنلاین همه اعضا امکان نظر خود در مورد یک موضوع و اعلام مخالفت و موافقت با یک تصمیم را دارند.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه