ایران و جهان
اندیشه سبز خزر۱:۰ - ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۸ بهمن

رییس دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اهمیت داده در توسعه علمی کشور، اظهار کرد: داده‌های ما شنیدنی هستند و داده‌های واقعی نداریم؛ در حالی که استفاده از VPN باعث می‌شود بخشی از داده‌های درون جامعه خودمان را از دست بدهیم.
احمد برجعلی در سومین همایش ملی "کتابخانه‌های دیجیتالی: پردازش و سازماندهی اطلاعات و دانش" که امروز در دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، با اشاره به اهمیت داده در پیشرفت و توسعه علمی کشور و نیز اهمیت استخراج دانش از آن توضیح داد: کشورهایی که می‌توانند داده به دست بیاورند و از آن دانش و برنامه‌های عملی استخراج کنند، می‌توانند از این داده‌ها برای حل مشکلات خود در حوزه‌های پزشکی، کشاورزی، مهندسی و غیره استفاده کنند.
وی تصریح کرد: یک خلأ ما این است که نمی‌دانیم چگونه داده را به دانش تبدیل کنیم و از آن استفاده کنیم. این در حالی است که کلان داده‌ها نیز از اهمیت بسیاری برخوردارند، به عنوان مثال اگر یک روانپزشک ۲۰۰۰ بیمار افسرده را ویزیت می‌کند، چنانچه به کلان داده‌ها دسترسی داشته باشد، می‌تواند از داده‌های حاصل از روند درمان ۱۰ هزار بیمار افسرده استفاده کند و از این منظر بهره علمی ببرد.
رییس دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اهمیت گردآوری داده در حوزه‌ای مانند سرطان پستان که دومین عامل سرطان در خانم‌ها به شمار می‌آید، اظهار کرد: اگر دستگاه‌ها و نهادهایی که داده تولید می‌کنند، به هم وصل شوند،کلان داده به وجود آمده و این موضوع باعث قدرت ملی می‌شود.
برجعلی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر این‌که باید قوی شویم، توضیح داد: این قوی شدن باید در تمام حوزه‌ها از جمله حوزه روانشناسی و بهره‌مندی از داده‌های این حوزه اتفاق افتد. این در حالی است که رشد داده‌ها فرصت است، اما اگر خوب مدیریت نشود، می‌تواند یک آسیب تلقی شود و در این حوزه تعارض‌هایی مانند شفافیت اطلاعات و نیز امنیت و حریم خصوصی افراد وجود دارد.
رییس دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی، خاطر نشان کرد: بر اساس آمار هر دو سال حجم داده‌ها دو برابر می‌شود و انبوه داده می‌تواند یک سیل بنیان‌افکن باشد، انتظار داریم طی همایش امروز بتوانیم نحوه‌ پردازش و سازماندهی اطلاعات را به یک جریان علمی در کشور تبدیل کنیم.
وی تصریح کرد: ما داده‌های واقعی نداریم و داده‌های ما شنیدنی هستند، این در حالی است که زمانی که از وی پی ان استفاده می‌کنیم، بخشی از داده‌های درون جامعه خودمان را از دست می‌دهیم؛ بنابراین امیدواریم نهادها و دستگاه‌ها تبادل داده داشته باشند تا داده مرکزی پیدا شود. 

پیشنهاد راه اندازی "کمیته سازماندهی اطلاعات" با همکاری کتابخانه ملی
محمد زرساز، رئیس کمیته پژوهش انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران نیز در این همایش به ارائه سخنرانی پرداخت و گفت: یکی از وظایف انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران، رصد حوزه سازماندهی دانش در ایران است و کارگروه سازماندهی دانش در این انجمن دارای بیشترین اعضا بوده و با برگزاری پنل‌های مرتبط با این حوزه، تحلیل و دید مناسبی از سازماندهی دانش در ایران به دست می‌دهد.
وی مهمترین موضوعاتی که طی چهار سال اخیر در این کمیته مورد توجه قرار گرفته را علم سازماندهی، حرفه، ابزار و سیاست‌گذاری عنوان کرد و سپس به برخی چالش‌های این حوزه پرداخت.
رئیس کمیته پژوهش انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران، یادآور شد: یکی از چالش‌ها کتابداران هستند که نسبت به روزآمدسازی اقدام نمی‌کنند و در مقابل تغییر مقاومت نشان می‌دهند؛ در حالی که فناوری مدام این حوزه را تغییر می‌دهد. از سوی دیگر نرم‌افزارهای این حوزه به صورت عملیاتی طراحی نشده‌اند.
زره‌ساز افزود: به نظر می‌رسد در حوزه سیاستگذاری باید کمیته سازماندهی اطلاعات با همکاری انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران، کتابخانه ملی و دانشگاه‌ها تاسیس شود.
در پایان بخش ابتدایی این مراسم و پیش از شروع نشست‌های تخصصی، پیام دبیر انجمن بین‌المللی سازماندهی دانش (ISKO) به همایش امروز، از سوی محسن حاجی زین‌العابدینی، دبیر شاخه ایران این انجمن قرائت شد.
به گزارش ایسنا، سومین همایش ملی "کتابخانه‌های دیجیتالی: پردازش و سازماندهی اطلاعات و دانش" امروز با محورهای سیستم‌های پردازش و سازماندهی، چارچوب‌ها و الگوهای مفهومی بازنمون دانش، رویکردها و روش‌های نوین در پردازش و سازماندهی اشیاء محتوایی و استانداردها و میانکنش پذیری فراداده‌ها و پردازش و سازماندهی محتوای وب در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه