ایران و جهان
اندیشه سبز خزر۱:۰ - ۱۳۹۷ جمعه ۲ آذر

به گزارش پیوست، مدیران پیام‌رسان‌های داخلی در نشستی با موضوع «چرایی عدم مهاجرات مردم به پیام‌رسان‌های داخلی»‌ عمده‌ترین دلیل در این زمینه را علاوه بر اجرایی نشدن کامل مصوبه‌ی شورای عالی فضای مجازی در زمینه‌ی حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی، به اتخاذ تصمیمات متناقض نها‌دهای سیاست‌گذار در این زمینه ارتباط دادند.
حمید فتاحی رئیس هیات‌مدیره‌ی شرکت ارتباطات زیرساخت به عنوان نماینده‌ی وزارت ارتباطات در این نشست اعلام کرد که در کشور شبکه‌های اجتماعی زیادی فعالیت می‌کنند که در مجموع ۳۰ تا ۴۰ میلیون کاربر در آن‌ها فعال هستند. به گزارش روابط‌عمومی وزارت ارتباطات، فتاحی با اشاره به سند حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی که سال گذشته در شورای عالی فضای مجازی به تصویب رسید گفت:‌ «در این سند برای دستگاه‌های مختلف وظایف مشخصی در نظر گرفته شده بود که وزارت ارتباطات این وظایف را انجام داد اما دستگاه‌های دیگر به وظایف خود آن چنان که باید عمل نکردند که اگر آن‌ها هم به وظایفشان عمل می‌کردند، حتما مردم به پیام‌رسان‌های داخلی مهاجرت کرده یا اقبال قابل قبولی از آن‌ها می‌شد.» بر اساس اظهارت فتاحی پیام‌رسان‌های داخلی از زمان اجرای سند شورای عالی فضای مجازی رشد ۱۰ تا ۱۲ برابری داشته‌اند.
در ادامه این نشست، ایمان عیسی‌زاده مدیر فنی پیام‌رسان سروش که بر اساس ابلاغیه‌ی اخیر شورای عالی فضای مجازی حمایت‌های جدیدی را دریافت خواهد کرد بیان داشت که این پیام‌رسان برای ارائه‌ی خدمات بهتر نیاز به امکانات سخت‌افزاری بیشتری است. او در این نشست اعلام کرد: «ما در دوران بعد از فیلترینگ تلگرام ۳۰ سرور داشتیم و ۱۰ میلیون کاربر را پوشش دادیم. در روزهای اولیه‌ی اختلال‌هایی در سروش مشاهده شد که آن هم به دلیل هجوم گسترده و یکباره مردم به پیام‌رسان ما بود. با وجود اینکه ۳۰ سرور برای پشتیبانی از ۱۰ میلیون کاربر بسیار کم است اما ما توانستیم به مرور و با رفع نقایص و ارتقاء توانمندی‌های پیام‌رسان سروش، اختلالات را رفع کنیم و سرویس خوبی به کاربران ارائه دهیم.»
او در ادامه افزود:‌ «متأسفانه ما از نظر سخت‌افزاری امکانات خیلی بیشتری نیاز داریم که باید در این زمینه حمایت‌های بیشتری صورت گیرد. وظیفه‌ی ما به عنوان پیام‌رسان این است که به فکر ساختار نرم‌افزار و قابلیت‌های پیام‌رسان خود باشیم اما متأسفانه در حال حاضر همه‌ی دغدغه و درگیری ما این شده که سخت‌افزارهای ما بتوانند سرویس خوب به کاربر ارائه کنند.»
به باور او اینکه چرا مردم در حد انتظار به پیام‌رسان‌های داخلی اقبال نشان ندادند، ربطی به مسائل فنی ندارد بلکه دلایل اجتماعی دیگری دارد که قبلا بیان شده است. همچنین عیسی‌زاده تاکید کرد که یکی از ایرادات اصلی مرکز ملی فضای مجازی، نقش کم‌رنگ وزارت ارتباطات در این مرکز است.
اما محسن غفاری مدیر پیام‌رسان ایتا نیز در این نشست با اعلام نقش کمرنگ‌ وزارت ارتباطات در تصمیمات شورای عالی فضای مجازی گفت: «یکی از ایرادات اساسی مرکز ملی فضای مجازی این است که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان صاحب و مدیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور نقش کافی در این مرکز ندارد و در تصمیم‌گیری‌ها نیز مشارکت چندانی ندارد. این اشتباه بزرگی است که وزارت ارتباطات در مرکز ملی فضای مجازی در جریان بسیاری از مسائل نباشد.» او در خصوص تصمیم اخیر مرکز ملی فضای مجازی در مورد اعلام دو پیام‌رسان داخلی به عنوان پیام‌رسان‌های برتری که حمایت‌های جدید تنها به آن‌ها تعلق خواهد گرفت نیز اعلام کرد: «آیتم‌هایی که بر مبنای آن این تصمیم گرفته شد، شفاف نیست و ما از آن‌ها اطلاع نداریم.»
در ادامه‌ی این نشست، مهدی داوری مدیر پیام‌رسان بیسفون پلاس نیز اعلام کرد که هنوز در کشور عزم ملی برای حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی وجود ندارد. او نیز با انتقاد از اجرا نشدن سند حمایتی مصوب شده در شورای عالی فضای مجازی برای حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی تصریح کرد که تنها ۱۰ درصد موارد اشاره شده در این سند اجرا شده و به جز وزارت ارتباطات سایر دستگاه‌ها نسبت به انجام تکالیف خود بی‌توجه بوده‌اند.
احسان قاضی‌زاده هاشمی، رئیس فراکسیون فضای مجازی مجلس شورای اسلامی هم در ادامه‌ی این نشست با اشاره به تصمیمات متناقض برای حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی گفت: «در یک سال اخیر که بحث پیام‌رسان‌های داخلی مطرح شده است، تصمیمات متناقض زیادی در این زمینه گرفته شده و در مجموع فضای بی‌ثباتی از نظر سیاستگذاری ایجاد کرده‌ایم؛ تصمیمات سینوسی مسئولان، بیش از آنکه به خود پیام‌رسان‌های داخلی لطمه می‌زند، اعتماد مردم را خدشه‌دار می‌کند.»

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه