کسب‌وکار
اندیشه سبز خزر۹:۰ - ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۱ مرداد

اینتل در طول ۲۰ سال گذشته بیش از ۲۲۰ میلیون پردازنده‌ی Xeon فروخته و ۱۳۰ میلیارد دلار درآمد کسب کرده است. اما مهمترین آن، شاید ۱ میلیارد دلار به دست آمده از فروش برنامه‌های هوش مصنوعی آن است.
Navin Shenoy، از مسئولین اینتل در رویداد این شرکت گفته است که تجارت تراشه‌ی هوش مصنوعی اینتل اهمیت استراتژیکی برای این شرکت دارد، چراکه اینتل در حال تبدیل شدن به شرکتی داده محور است. پنج سال پیش، درآمد اینتل از بخش داده محوری آن یک سوم بود و حالا این بخش نیمی از کسب‌وکار این شرکت را شامل می‌شود.
اما هوش مصنوعی چیزی نیست که اینتل در آن غالب باشد. در ارزیابی‌های بازار این شرکت، اینتل ۲۰ درصد سهم بازار را در این دسته‌ی کلیدی دارد. در سال ۲۰۱۷، تنها ۱ میلیارد دلار از تجارت پردازنده‌ی Xeon اینتل مربوط به AI بود.
Linley Gewennap، تحلیلگر Linley Group در مصاحبه‌اش گفت: رقبایی همچون Nvidia و تعداد زیادی از استارتاپ‌ها هم به دنبال کسب سهم در این بازار هستند. با لحاظ کردن این موضوع، احتمالا اینتل بازنده‌ی این بازار باشد، چراکه واحدهای پردازش مرکزی سنتی لزوما مناسب برای پردازش هوش مصنوعی نیستند.
اما این شرکت در حال حاضر توجه زیادی را معطوف این بخش کرده است. Shenoy اضافه کرد جدیدترین پردازنده‌ی Cascade Lake Xeon که اواخر سال جاری عرضه می‌شود، یازده برابر بهتر از Silver Lake Xeon از نسل قبلی در سال ۲۰۱۷ در تشخیص هوش مصنوعی تصویر عمل می‌کند.
اینتل همچنین در حال ورود به دنیای خودروهای خودران است، بنابراین وظایف بیشتری پیش رو دارد. تهیه‌ی نقشه برای این ماشین‌ها نیاز به دوربین‌هایی برای ضبط و انتقال اطلاعات در زمان واقعی دارد. خودروهای خودران می‌توانند ۴ ترابایت داده در هر ساعت تولید کنند. Shenoy اعلام کرد این بدان معنا است که هوش مصنوعی هر چیزی از تراشه‌های داخل خودرو تا دیوایس‌های پیشرفته و محاسبات رایانش ابری را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بنابراین این پتانسیل را دارد که کل ارزش بازار اینتل در بخش هوش مصنوعی تا سال ۲۰۲۲ به ۲۰۰ میلیارد دلار برسد که بیش از پیش‌بینی‌های سال گذشته با ۱۶۰ میلیارد دلار است.
Shenoy در این باره گفت: مخصوصا در بخش تراشه‌های هوش مصنوعی، فرصت بازار با ۳۰ درصد رشد سالیانه، از ۲.۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۷ به ۸ تا ۱۰ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۲ می‌رسد. این همان دلیلی است که چرا AI سهم بزرگی از سرمایه‌گذاری‌های تولیدی آینده‌ی اینتل را تشکیل می‌دهد.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه