تکنولوژی
اندیشه سبز خزر۲۳:۰ - ۱۳۹۸ جمعه ۳ آبان

به گزارش فارس، سیستم مدل حرارتی ماهواره برای ارزیابی تجربی تحلیل حرارتی ماهواره پژوهشگران پژوهشگاه فضایی ایران که به عنوان طرح اختراعی در مرکز مالکیت فکری و اداره ثبت اختراعات به ثبت رسیده ‌بود، موفق به دریافت گواهی اعتبارسنجی از سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران شد.
به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه فضایی ایران،سیستم مدل حرارتی ماهواره برای ارزیابی تجربی تحلیل حرارتی ماهواره پژوهشگران پژوهشگاه فضایی ایران که به عنوان طرح اختراعی در مرکز مالکیت فکری و اداره ثبت اختراعات به ثبت رسیده ‌بود، موفق به دریافت گواهی اعتبارسنجی از سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران شد.
این اختراع، سامانه‌ای را ارائه کرده که به کمک آن، تحلیل‌ها و طراحی‌های حرارتی ماهواره‌ها به صورت تجربی و  از طریق آزمون‌هایی که در شرایط جوی معادل فضا انجام می‌شود، مورد ارزیابی قرار ‌گیرد.
حامد بابایی، سرپرست پژوهشکده سامانه‌های ماهواره، ضمن اعلام این خبر تشریح کرد: قرارگیری ماهواره در شرایط خارج از جو و در معرض تابش‌های حرارتی خورشید و زمین سبب می‌شود که ماهواره شرایط حرارتی کاملاً متفاوتی را  نسبت به زمین تجربه کند و در نتیجه، این تفاوت باعث می‌شود که صحت‌سنجی طراحی‌ها و تحلیل‌های زیرسیستم کنترل حرارت همواره یک گلوگاه در طراحی ماهواره‌ها محسوب شود.
بابایی اضافه کرد: در برخورد با این چالش، تاکنون تنها به محاسبات نرم‌افزاری اتکا شده که به دلیل عدم قطعیت‌های متعدد، قابلیت اطمینان مناسب و با دقت حاصل نمی‌شود. از این رو، این اختراع، سامانه‌ای را ارائه کرده که به کمک آن، می‌توان تحلیل‌ها و طراحی‌های حرارتی را به صورت تجربی و از طریق آزمون‌هایی که در شرایط جوی معادل فضا انجام می‌شود، مورد بررسی و ارزیابی قرار ‌داد.
سرپرست پژوهشکده سامانه‌های ماهواره خاطرنشان ساخت: این سامانه شامل یک مدل حرارتی ماهواره (Satellite Thermal Model) بوده که در حقیقت سخت‌افزاری با رفتار حرارتی معادل با ماهواره است. در این سخت‌افزار سازه‌ به کار گرفته شده کاملاً منطبق با ماهواره مورد مطالعه بوده و همچنین اتلافات حرارتی هر ماژول و پوشش‌‎های سطوح (شامل رنگ و عایق‌های چندلایه) و نوع اتصالات (شامل کوپل و دی‌کوپل‌های حرارتی) منطبق با آنچه در طراحی زیر‌سیستم کنترل حرارت به دست آمده، قرار داده شده است.
بابایی اظهار داشت: این مدل در یک محفظه‌ خلاء قرار داده شده و در سیکل‌های مختلف، دمای تمامی سطوح و ماژول‌های ماهواره با استفاده از سنسورهای دمایی در طول زمان ثبت می‌شود. سپس، این مدل با استفاده از نرم‌افزارهای طراحی و با قرار دادن شرایط مرزی یکسان، شبیه‌سازی شده و پروفیل‌های دمایی حاصل از این شبیه‌سازی نیز ثبت می‌شود. در نهایت، با مقایسه دمای شبیه‌سازی و دمای قرائت شده توسط سنسورهای مذکور، ارزیابی تجربی طراحی و تحلیل‌های حرارتی ماهواره صورت می‌گیرد.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه