ایران و جهان
اندیشه سبز خزر۸:۰ - ۱۳۹۷ يکشنبه ۱۶ دي

به گزارش پیوست، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، چارچوب فعالیت قانونی استارتاپ‌های حوزه گردشگری را با تدوین و ابلاغ دستورالعملی تعیین خواهند کرد.
ولی تیموری، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در گفت‌وگو با پیوست با اعلام این خبر گفت:‌ «در این دستور‌العمل کلیه حقوق و تکالیف استارتاپ‌هایی که در حوزه گردشگری فعالیت می‌کنند، فارغ از اینکه از نهادهای دیگری مجوز فعالیت قانونی دریافت کرده باشند یا نه، مشخص خواهد شد. ما نیز شرایط تخصصی آن‌ها برای فعالیت در این حوزه را بررسی و نظارت لازم را اعمال خواهیم کرد تا این کسب‌وکارها بدون چالش به فعالیت خود ادامه دهند.» به گفته تیموری این دستورالعمل پس از نهایی شدن در پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و تایید رئیس این سازمان و معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، ابلاغ خواهد شد.
تیموری با یادآوری اینکه پیش از این نیز در تیر ماه سال ۹۵ این سازمان، دستورالعمل فعالیت ارائه‌کنندگان خدمات گردشگری در فضای مجازی را تصویب و پس از تایید شورای نظارت بر کسب‌وکارهای اینترنتی در مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، به ادارات استانی خود ابلاغ کرده بود، ادامه داد:‌ «از سال ۹۶ این موضوع از دستور کار مرکز توسعه تجارت الکترونیکی خارج و به هیات مقررات‌زدایی سپرده شد. با مصوبه هیات مقررات‌زدایی مقرر شد فقط آنهایی که از سازمان گردشگری مجوز فعالیت در فضای حقیقی را دارند می‌توانند در فضای مجازی هم فعالیت کنند.»
تیموری در پاسخ به این سوال که آیا دستورالعمل جدیدی که این سازمان در حال تدوین آن است مانند تی‌نماد موضوع مجوز جدیدی را مطرح خواهد کرد یا خیر، گفت: «در موضوع تی‌نماد، ما نماد مجزایی به کسب‌وکارها نمی‌دادیم. بلکه سامانه‌ای را طراحی کرده‌ بودیم تحت عنوان تی‌نماد و در آن صرفا شرایط تخصصی لازم برای آنهایی که قصد ارائه خدمات گردشگری در فضای مجازی را داشتند بررسی و آن‌ها را به مرکز توسعه تجارت الکترونیکی معرفی کنیم تا به آن‌ها ای‌نماد بدهد.» به گفته معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی باتوجه نواقص مصوبه هیات مقررات‌زدایی و در شرایط نبود مقررات جدید برای فعالیت کسب‌وکارهای آنلاین حوزه گردشگری، امکان نظارت بر فعالیت آن‌ها وجود نداشت و تهیه دستورالعمل جدید در این زمینه ضروری به نظر می‌رسد.
خردادماه امسال هیات مقررات‌زدایی، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری را دستگاه اصلی صدور مجوز دفاتر خدمات مسافرتی، سیاحتی و جهانگردی و زیارتی معرفی کرد و ادامه فعالیت سامانه تی‌نماد و صدور مجوز «نماد گردشگری» را در راستای کاهش ارائه مجوز به کسب‌وکارها ممنوع اعلام کرد.
معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در مورد‌ اینکه آیا طبق دستورالعمل آتی، سامانه‌ای همچون تی‌نماد به عنوان سازوکار نظارتی و بررسی شرایط تخصصی فعالیت این استارتاپ‌ها راه‌اندازی خواهد شد یا خیر، اعلام کرد: «در این دستورالعمل، نحوه و فرآیند این نظارت مشخص خواهد شد. اما قطعا رصد فعالیت آن‌ها فقط به عهده سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نخواهد بود؛ بلکه پلیس فتا نیز برای پاسخ به استعلامات و به منظور بهبود و سالم‌سازی این فضا در فرآیند نظارتی حضور خواهد داشت.»

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه