ایران
اندیشه سبز خزر۱۵:۰ - ۱۳۹۷ يکشنبه ۱۸ شهريور

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محمدجواد آذری جهرمی صبح روز یکشنبه (۱۸ شهریور) در برنامه‌ی «حالا خورشید» ضمن ارائه‌ی توضیحاتی در خصوص دولت الکترونیک گفت: اتوماسیون جزء دولت الکترونیکی است. در راستای ایجاد دولت الکترونیکی و توسعه‌ی سیستم‌های نرم‌افزاری، وزارت صنعت، معدن و تجارت انصافا خیلی خوب کار رده است اما این مفهوم دولت الکترونیک نیست. در دولت الکترونیکی همه باید به یک سیستم جامع متصل باشند. متاسفانه دیگران خود را متصل نمی‌کنند.
وی ادامه داد: به عنوان مثال سخنگوی قوه‌قضاییه اعلام کرده هشت هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان معوقه‌ی بانکی مربوط به ۳۱ نفر است. سوال این است که اگر این افراد بد حساب هستند چرا به آنان وام تعلق می‌گیرد؟ چرا کارآفرینان ما برای دریافت وام اینقدر دچار سختی می‌شوند؟ چرا ما نباید در نظام بانکی سیستم ارزیابی اعتبار افراد را داشته باشیم؟ مگر سخت است بقیه بدانند زندگی من چگونه است یا مثلا وضعیت اقساط من (حتی بدون ذکر اعداد و ارقام) به چه شکل است؟ چه اشکالی دارد بانک در جریان باشد که من خوش حساب هستم یا بد حساب؟ در مورد کسی که وام کم می‌خواهد، آمار قبض منزل پدربزرگش را هم می‌گیرند اما برای وام‌های کلان چنین اتفاقی نمی‌افتد.
آذری جهرمی تصریح کرد: ما تفاوت دغدغه را با بهانه می‌فهمیم زیرمجموعه فلان وزارتخانه به ماده و تبصره‌ی قانون مصوب سال ۱۳۳۰ ما را حواله می‌دهد تا به دولت الکترونیک متصل نشود و اطلاعات را دست خودش نگاه دارد. متاسفانه وزرا بعضا اراده می‌کنند و دستورات لازم را صادر می‌کنند اما زیرمجموعه‌ها اجرا نمی‌کنند. به هر حال وزرا هم در قالب قانون کار می‌کنند و زیرمجموعه‌ها وزیر را در نهایت به تعارض قانونی می‌رسانند و متوقف می‌کنند.
وی افزود: در حال حاضر ۶۰۰ دستگاه نظارتی وجود دارد و زمانی که ما کاری انجام می‌دهیم برخی زیرمجموعه‌ها سریع به دستگاه‌های نظارتی نامه می‌نویسند و می‌بینیم دردسر درست می‌شود. اینکه می‌گوییم باید اراده وجود داشته باشد یعنی همه‌ی شئون و ارکان حاکمیت آن را قبول کنند.
در ادامه مجری برنامه «حالا خورشید» گفت: چرا رئیس جمهور در این خصوص دستور صادر نمی‌کند؟ یعنی زیرمجموعه‌ها از رئیس دولت هم حساب نمی‌برند؟
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه دیروز آقای رئیس جمهور صحبت‌هایی در این خصوص کردند گفت: همه‌ی جوانب این کشور تحت نظر دولت نیست. زمانی که دولت می‌خواهد کاری انجام دهد از برخی دستگاه‌های دیگر ان‌قلت‌های مختلف می‌آید. این کار عزم همگانی می‌خواهد. رئیس جمهور دیروز حجت را تمام کرد. ایشان ریشه یابی موضوعات داخلی را در شفافیت با دولت الکترونیک محقق می‌شود.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه