ایران
اندیشه سبز خزر۱۹:۰ - ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۸ اسفند

دلایل تعرفه‌گذاری استعلام از سامانه شاهکار برای کسب‌وکارهای آنلاین اعلام شد.
به گزارش پیوست، رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات معتقد است دلیل رایگان نبودن استعلام کسب‌وکارها از این سامانه که برای احراز هویت کاربران ایرانی از آن استفاده می‌شود جلوگیری از نقض حریم خصوصی کاربران و ارائه یک سرویس پایدار به کسب‌وکارهاست. وقتی امیر ناظمی در مقابل این پرسش پیوست قرار می‌گیرد که چرا کسب و کارها آنلاین برای احراز هویت از طریق یک سامانه دولتی باید هزینه پرداخت کنند، می‌گوید: « اگر ارائه خدمات از طریق این سیستم رایگان شود چون در فضای مجازی ایران سیستم احراز هویت نداریم به این بهانه که می‌خواهند اپلیکیشن‌ها را احراز هویت کنند از تمامی اپلیکیشن‌ها می‌خواهند که مشترکان خود را از طریق شاهکار احراز هویت کنند از همین رو رایگان کردن این سیستم عملا موجب کنترل بیشتر کاربران خواهد شد. که کاربران بیشتر تحت کنترل قرار بگیرند.»
پاییز سال جاری رئیس سازمان فناوری اطلاعات در گفت‌وگو با پیوست از امکان اتصال کسب و کارهای بخش خصوصی به مرکز ملی تبادل اطلاعات خبر داده‌ بود آن زمان امیر ناظمی اعلام کرد که با اتصال کسب و کارهای بخش خصوصی به مرکز ملی تبادل اطلاعات (GSB) امکان استفاده از سامانه شاهکار (شبکه احراز هویت کاربران ایرانی) نیز برای آنها فراهم خواهد شد.
حالا سه ماه از این اظهار نظر‌ می‌گذرد و مشخص شده که اتصال این کسب‌وکارها به سامانه شاهکار با پیچیدگی‌هایی همراه است، از جمله این پیچیدگی‌ها می‌توان به تعرفه‌ استعلامی که کسب‌وکارها باید بابت استعلام از شاهکار بپردازند اشاره کرد.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات بارها تاکید می‌کند تعرفه‌گذاری ارائه خدمات سامانه شاهکار به کسب‌وکارها برای جلوگیری از نقض حریم شخصی کاربران است. ناظمی اعلام می‌کند که هر چند تعرفه‌گذاری برای ارائه خدمات سامانه شاهکار به کسب‌وکارها تصویب نشده است اما این تعرفه‌گذاری به صورت پلکانی متغیر است.
او در مورد روش این تعرفه‌گذاری می‌گوید:‌ «کسب‌وکاری که از یک تا یک میلیون استعلام در سال را از سامانه شاهکار دریافت کند باید ۳۸۲ تومان بابت هر استعلام بپردازد و این رقم در صورتی که استعلام از یک میلیون به ۵ میلیون برسد هزینه‌ای برابر ۲۰۰ تومان خواهد داشت و هزینه ۵ میلیون استعلام به بالا نیز تعرفه ۱۰۰ تومانی دارد.»
او مجددا تاکید می‌کند که مشخص کردن این تعرفه برای کسب‌وکارها برای این است که دولت هم روی راه‌اندازی یک سرویس برای ارائه خدمات به کسب‌وکارها هزینه مجدد کرده است. ناظمی با اعلام این موضوع می‌افزاید:‌ «اگر می‌خواستیم دسترسی کسب‌وکارها به سامانه شاهکار را به صورت مستقیم ایجاد کنیم ممکن بود با یک نفوذ، کل داده‌های مردم روی این سامانه منتشر و به خطر بیافتد برای همین یک سرویس موازی ایجاد کردیم و برای ایجاد آن هم هزینه بالایی پرداخت کردیم. در واقع برای بالا بردن امینت داده‌های روی این سامانه یک زیرساخت جدا از GSB برای استعلام کسب‌وکارها از سامانه شاهکار ایجاد کردیم تا ریسک کار را کاهش دهیم.»
آن طور که ناظمی می‌گوید شتاب‌دهنده‌ها می‌توانند تا حدود زیادی هزینه اتصال کسب‌وکارها به سامانه شاهکار را نیز کاهش دهند. چراکه آن‌ها می‌توانند به سامانه شاهکار متصل و به اپلیکیشن‌های کوچک‌تر سرویس دهند.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه