ایران
اندیشه سبز خزر۲۱:۰ - ۱۳۹۷ شنبه ۱۹ خرداد

به گزارش مهر، حمیدرضا احمدیان در جلسه‌ی کمیسیون ICT اتاق بازرگانی درباره‌ی مشکلات حوزه‌ی کپی‌رایت محصولات نرم‌افزاری اظهار داشت: قبل از کپی‌رایت، مالکیت معنوی در درجه‌ی اول ارزش و اهمیت قرار دارد و به همین دلیل یکی از دغدغه‌های کسب‌وکارهای نوپای نرم‌افزاری این است که چگونه طرح خود را در اختیار سرمایه‌گذار قرار دهند در صورتی که تضمین لازم برای جلوگیری از سوء استفاده از طرح وجود ندارد.
وی با بیان اینکه باید بخش دولتی کمک کند تا ثبت مالکیت معنوی در تمام موارد در ایران رعایت شود، افزود: پس از تولید اپلیکیشن هم باید مراقب بود که این نرم‌افزار به راحتی کپی نشود و یا بتوان در صورتی که این کار انجام شد، به سرعت با متخلف برخورد کرد. قوانین مربوطه در کشور وجود دارد اما اینکه تا چه حدی این قوانین اجرا می‌شوند به موضوع نظارت بر می‌گردد.
مدیرکل دفتر نوآوری و حمایت از سرمایه‌گذاری وزارت ارتباطات با اشاره به استفاده از نرم‌افزارهای بین‌المللی و رعایت نشدن کپی رایت در خصوص آن‌ها گفت: طی سال‌های اخیر، برخی شرکت‌ها با ادبیات هک و کرک نرم‌افزار را ایرانیزه می‌کنند که قطعا از نگاه حرفه‌ای و بین‌المللی برای کشور ما وجهه خوبی ندارد؛ البته همه‌ی این مشکل هم تقصیر ما نبوده چرا که برخی از شرکت‌های معتبر بین‌المللی به دلیل شیطنت‌های آمریکا و مسائل مرتبط با تحریم‌ها، فضای تکنولوژی را برای ما تحریم کرده‌اند.
احمدیان تاکید کرد: یک روز اپ استور دسترسی ما را می‌بندد و روز دیگر برای رفتن به یک سایت با آی‌پی ایران اجازه‌ی دسترسی داده نمی‌شود و همین مسایل باعث می‌شود که به فکر دور زدن بیفتیم؛ پس همه‌ی مشکل از جانب ما نیست بلکه آن‌ها نیز ضوابط را رعایت نمی‌کنند و نیامده‌اند مشکلات را بر اساس ضوابط بین‌المللی حل کنند.
وی ادامه داد: شهروندان ما باید بتوانند به راحتی به محتوای مورد نظرشان دسترسی داشته باشند و بتوانند آن را خریداری کنند. محدودیت در ارائه‌ی کارت‌های بین‌المللی برای خرید محصولات نرم‌افزاری خارجی اولین مشکل ما است. مشکل بعد این است که پس از خرید نرم‌افزار یا محتوایی که روی سی‌دی است، امکان ارسال و دریافت آن از طریق پست بین‌الملل بسیار دشوار است. پس یکسری مشکلاتی وجود دارد که باعث شده به رعایت نشدن کپی رایت در خصوص محصولات نرم‌افزاری خارجی دامن زده شود.
مدیرکل دفترنوآوری و حمایت از سرمایه‌گذاری وزارت ارتباطات با اشاره به اینکه نرم‌افزارها و بازی‌های خارجی بلافاصله پس از انتشار به شکل غیرقانونی در فضای اینترنت منتشر می‌شوند اضافه کرد: علت آن است که ما برنامه‌ی منسجمی نداشته‌ایم؛ شاید این عدم برنامه‌ریزی نیز به این علت باشد که دسترسی به این منابع سخت است و جامعه نیز تشنه‌ی رسیدن به این منابع است. یعنی نیاز به برخی نرم‌افزارهای خارجی وجود داشته و نمونه‌‌ی داخلی هم وجود ندارد. لذا کاربر هم چاره‌ای ندارد جز آن که با هزینه‌ی کمتری این نرم‌افزارها را به شکل غیرقانونی دانلود کند.
احمدیان با تاکید بر اینکه باید به سمت ایجاد واسط‌هایی که بتواند تعاملات را برقرار کند برویم و کمک کنیم که برخی نرم‌افزارها مشابه داخلی‌شان تولید شود خاطر نشان کرد: درکنار این، باید به مسائل و مشکلات زیرساختی مثل امکان تهیه‌ی کارت اعتباری هم توجه شود و مردم بتوانند که کارت‌های اعتباری بین‌المللی را به راحتی و با قیمت به صرفه خریداری کنند.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه