ایران و جهان
اندیشه سبز خزر۵:۰ - ۱۳۹۸ سه شنبه ۱۵ بهمن

به گزارش پیوست، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، سازمان فناوری اطلاعات ایران، شرکت ملی نفت ایران و وزارت بهداشت برای اجرای پروژه‌های دولت الکترونیکی خود، بخش خصوصی را به یاری طلبیدند. این دستگاه‌ها از بخش خصوصی خواستند تا در اجرای ۸ پروژه ارائه سرویس‌های دولت‌الکترونیکی با آنان مشارکت کنند.
این دستگاه‌های دولتی روز گذشته (۱۴ بهمن ماه) در پنلی با عنوان‌ «معرفی و اعلام فراخوان پروژه‌ای آماده مشارکت» در رویداد «زمینه‌سازی مشارکت غیردولتی در پروژه‌های دولت الکترونیکی» به معرفی پروژه‌هایی چون پروژه نماد اعتماد الکترونیکی، پروژه شبکه ابری یکپارچه توزیع‌شده،پروژه سامانه پایش اطلاعات کلان کشور، پروژه‌های وزارت نفت و پروژه مرکز داده وزارت بهداشت پرداختند.

درگاه واحد شکایت از کسب‌وکارهای اینترنتی
در ابتدای پنل بهنام امیری، معاون تسهیل تجاری و توسعه کاربردهای مرکز توسعه تجارت الکترونیکی فراخوان جلب مشارکت پروژه نماد اعتماد الکترونیکی را مطرح کرد.
او در توضیح این پروژه گفت: «پروژه موردنظر ما در حوزه روند رسیدگی به شکایت کسب‌وکارهاست. در حال حاضر در مرکز توسعه تجارت الکترونیکی تنها به شکایات کسب‌وکارهای اینترنتی می‌پردازیم اما قصد داریم تمام اصناف کشور را تحت پوشش قرار دهیم. با اضافه شدن این بخش‌ها جامعه آماری ما محدود به کسب‌وکارهای اینترنتی نمی‌شود.»
به گفته امیری مرکز توسعه تجارت الکترونیکی می‌خواهد برای حل شکایت‌های بین مصرف‌کننده و کسب‌وکار از یک روش جمع‌سپاری استفاده کند. او همچنین افزود: «ایجاد یک سامانه یکپارچه برای رسیدگی به شکایت‌ها می‌تواند روند رسیدگی به شکایت‌ها را تسهیل بخشد.»
او همچنین در صحبت‌های خود به فرآیند فعلی رسیدگی به شکایات اشاره کرد و گفت: «در حال حاضر ابتدا در سامانه نماد اعتماد الکترونیکی متقاضی ثبت شکایت می‌کند. سپس میان شاکی و کسب‌وکار برای حل مشکل تعامل ایجاد می‌شود. اگر در این تعامل مشکل حل نشود، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی یا سایر مراجع میانجیگری می‌کنند و پس از آن اگر باز هم این مشکل برطرف نشد، این شکایت به دادگاه ارجاع داده می‌شود.»
او ادامه داد: «هم‌اکنون فرآیند رسیدگی به شکایت، درگاه واحد ندارد و شاکی نمی‌داند برای پیگیری شکایت خود باید به کجا مراجعه کند. تقریباً هفت تا هشت سازمان مختلف برای رسیدگی به شکایت تعریف‌شده‌اند که هرکدام یک درگاه جداگانه دارند. فرآیند شکایت زمان‌بر است و شاکی نمی‌تواند از فرآیند پیگیری شکایت خود آگاه شود.»
براساس گفته‌های امیری مرکز توسعه تجارت قصد دارد درگاه یکپارچه شکایت راه‌اندازی کند تا تمام مصرف‌کنندگان شکایت خود را از یک درگاه واحد به ثبت برسانند.
امیری در ادامه افزود: «گاه شکایت‌ها جنبه حقوقی دارند و فرآیند حل آن در دادگاه طی می‌شود. اما در دنیا راه‌حل‌های جایگزین وجود دارد و شکایت‌ها به صورت جمع‌سپاری حل و فصل می‌شوند.»

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه