گوناگون
اندیشه سبز خزر۲۳:۰ - ۱۳۹۸ يکشنبه ۱۹ آبان

به گزارش دیجیاتو، تونس اولین کشوری خواهد بود که پول ملی خود را به پلتفرم بلاکچین منتقل می کند. استارتاپ روسی یونیورسا (Universa) قرار است راه اندازی رمزارز بانک مرکزی (CBDC) تونس یا همان دینار الکترونیکی را بر عهده بگیرد.
بانک مرکزی تونس اعلام کرد فرایند دیجیتالی کردن دینار تونس آغاز شده و این رمزارز با پشتوانه پول رسمی این کشور بر بستر بلاکچین یونیورسا عرضه می گردد. علاوه بر این، یونیورسا درصدی از تمام تراکنش های انجام شده با دینار الکترونیکی را به عنوان دستمزد دریافت خواهد کرد. دفتر کل تراکنش ها (لجر) تحت کنترل و نظارت بانک مرکزی تونس قرار می گیرد.
البته الکساندر برودیچ، بنیانگذار و مدیرعامل یونیورسا معتقد است این نوع پول الکترونیکی را نمی توان رمزارز واقعی قلمداد کرد. ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) تحت تملک دولت قرار دارد و با پول کاغذی حمایت می شود. پلتفرم بلاکچین فقط نقش جلوگیری از فساد و تقلب، کاهش هزینه صدور پول و شفاف سازی را بر عهده دارد. برودیچ می گوید:
پول دیجیتال را نمی توان جعل کرد؛ هرکدام از این توکن ها با رمزنگاری حفاظت می شوند. علاوه بر این تولید این پول حدود 100 برابر ارزان تر است، چون نیازی به جوهر، کاغذ، برق و عملیات چاپ ندارد.
بدین ترتیب، تونس پول جدیدی عرضه نمی کند و فقط بخشی از منابعش را به پلتفرم دیجیتال منتقل می نماید. شهروندان می توانند دینار الکترونیکی را با دینار فیزیکی تعویض یا مبادله کنند.
استارتاپ یونیورسا انتظار دارد که رمزارزها، شیوه عملکرد بانک های خصوصی را نیز تغییر دهند. تمام پول فیزیکی در اختیار بانک مرکزی قرار دارد و بانک های خصوصی می توانند خدمات بیشتری را ارائه دهند و در زمینه کیفیت خدمات با یکدیگر رقابت نمایند.
این پروژه اولین همکاری بین دولت تونس و استارتاپ یونیورسا محسوب نمی شود. شرکت روسی سال گذشته قرارداد همکاری راهبردی را با سازمان اینترنت تونس امضا کرد. گفتنیست اتحادیه اروپا هم قصد دارد رمزارز اختصاصی خودش را راه اندازی کند و ترکیه نیز گام های بزرگی را در این راه برداشته است.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه