ایران و جهان
سارا محمد علیئی۱:۰ - ۱۳۹۶ يکشنبه ۱۵ بهمن

در حال حاضر حجم اقتصاد صنعت فضایی بالغ‌ بر 340 میلیارد دلار است بوده که در برخی پیش‌بینی‌ها تا افق چشم‌انداز 1404 به 510 و حتی 640 میلیارد دلار خواهد رسید که نمایانگر رشدی حداقل 50 درصدی در 8 سال آتی است.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در مراسم روز فناوری فضایی که هم‌زمان با دومین روز از دهه فجر در سالن شهید قندی وزارت ارتباطات برگزار شد، مرتضی برآری رییس سازمان فضایی ایران با ذکر این مطلب افزود: صنعت فضایی باوجود تمامی محدودیت‌ها، دستاوردهای برجسته‌ای در زمینه‌های مختلف اعم از تربیت نخبگان و متخصصان، دستیابی به فناوری‌های طراحی، ساخت و پرتاب ماهواره‌ها و کاوشگرها و ایجاد زیرساخت‌های بومی پیچیده را در کارنامه‌ی خود دارد.
وی با اشاره به حضور از جوانان و نخبگان کشور در بخش‌های مختلف تحقیقاتی و پژوهشی؛ اعم از دانشگاهی، دفاعی، صنعتی و دانش بنیان، اظهار داشت: به اذعان مراجع معتبر بین‌المللی، ایران در حوزه‌ی فضایی جز معدود کشورهای دارنده‌ی چرخه‌ی کامل بومی فناوری و به تعبیر مشخص، قدرت‌های نوظهور این عرصه است که با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود می‌تواند یکی از بازیگران فعال این حوزه در سطح بین‌الملل در سال‌های آتی باشد.
رئیس سازمان فضایی با اعلام اینکه توسعه‌ی فناوری فضایی برنامه‌ی راهبردی کشور تا افق 1404 در این حوزه است خاطر نشان کرد: در نگاه اول، تثبیت دستاوردهای فناورانه کسب‌شده و پایدارسازی آن، شکل‌گیری کسب‌وکارهای خصوصی در توسعه‌ی فناوری فضایی، امکان سرریز این فناوری در سایر حوزه‌های صنعتی و تقویت نقش فناوری فضایی در تحقق انقلاب صنعتی چهارم در این برنامه راهبردی مد نظر است.
براری با تأکید بر اقتصاد بخش فضایی در برنامه‌های آتی این بخش به‌عنوان نگاه دوم گفت: امروزه بسیاری از کشورهای جهان علاوه بر بهره‌مندی از منافع مستقیم فناوری فضایی، با بهره‌گیری از ظرفیت‌های آن به دنبال توسعه‌ی اقتصادی و اجتماعی خود نیز هستند و این فناوری نقش جدی و قابل‌توجهی در این زمینه ایفا می‌کند.
وی گفت: در حال حاضر حجم اقتصاد صنعت فضایی بالغ‌ بر 340 میلیارد دلار است بوده که در برخی پیش‌بینی‌ها تا افق چشم‌انداز 1404 به 510 و حتی 640 میلیارد دلار خواهد رسید که نمایانگر رشدی حداقل 50 درصدی در 8 سال آتی است.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه