ایران و جهان
اندیشه سبز خزر۱:۰ - ۱۳۹۸ شنبه ۱۳ مهر

به گزارش پیوست، هفته جهانی فضا فرصتی شد تا مدیران سازمان فضایی کشور و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در یک رویداد ویژه به اهمیت صنعت فضایی و دستاوردهای این صنعت برای ایران در یکسال گذشته بپردازند.
در این مراسم که با حضور مدیران و کارکنان سازمان فضایی، وزیر ارتباطات و معاونان او، برخی نمایندگان کمیسیون امنیت مجلس و نماینده‌ای از وزارت دفاع برگزار شد، رئیس سازمان فضایی کشور وعده تکمیل سه ماهواره تا سه ماه آینده و توسعه پرتگاه‌ها و آزمایشگاه‌های فضایی را داد و مدیر کل توسعه کسب‌وکارهای فضا پایه این سازمان هم از شناسایی ۲۴۲ کسب‌وکار استارتاپی فعال در حوزه فضایی خبر داد.
از سوی دیگر هم وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در سخنرانی خود در این مراسم اعلام کرد که تا سال ۱۴۰۰ ایران ماهواره‌ای با دقت تصویربرداری یک متر در مدار قرار می‌دهد و همچنین در تلاش است که با کمک کشورهای دیکر فضانورد ایرانی به فضا اعزام کند. یکی دیگر از بخش‌های جالب مراسم افتتاحیه هفته جهانی فضا، حضور دو فضانورد از کشورهای روسیه و قزاقستان بود که هر کدام از آنها در مورد تجربیات سفرشان به فضا گفتند. همچنین این دو فضا‌نورد برای کمک به ایران در توسعه برنامه فضایی خود نیز اعلام آمادگی کردند.
در ابتدای مراسم افتتاحیه هفته جهانی فضا، مرتضی براری، رئیس سازمان فضایی کشور از تکمیل سه ماهواره تا سه ماه آینده خبر داد. به گزارش پیوست، او با ارائه گزارشی از وضعیت ماهواره‌های ایران که در صف پرتاب قرار دارند گفت: «سال گذشته ماهواره «پیام» امیرکبیر را در مدار ۵۰۰ متر ارسال کردیم که تا چند ثانیه هم امکان دریافت اطلاعات از آن را داشتیم اما در نهایت نتوانستیم این ماهواره را در مدار قرار دهیم.» او ادامه داد: «تا سه ماه آینده دو نمونه از ماهواره «ظفر» تکمیل می‌شود. از سوی دیگر ماهواره «پارس یک» که یک ماهواره سنجش از راه دور است نیز در این مدت زمان آماده خواهد شد. ماهواره «ناهید یک» هم از دیگر ماهواره‌ای است که تا سه ماه آینده تکمیل می‌شود.» به گفته او ناهید یک اولین ماهواره مخابراتی ایران است که در مدار ۲۵۰ کیلومتری قرار می‌گیرد. براری همچنین تاکید کرد که تا سال ۱۴۰۰ ماهواره سنجشی این سازمان در مدار قرار می‌گیرد که در این راستا هم قرارداد این ماهواره نهایی و توسعه فناوری‌های مورد نیز ساخت آن نیز آغاز شده است.
او در ادامه سخنرانی خود با اشاره به اینکه تنها ایران نیست که پرتاب ماهواره‌اش به فضا با شکست مواجه می‌شود با اتکا به آمارهای جهانی گفت: «براساس آمارهای جهانی، آمریکا در سه سال اول فعالیت خود ۴۳ ماهواره پرتاب کرد که از این میزان ۲۷ ماهواره با شکست در فرایند پرتاب همراه شد. در روسیه نیز از ۱۱ پرتاب اول تنها ۵ ماهواره آنها در مدار قرار گرفت.» به گفته او به صورت متوسط در جهان از ۱۰ ماهواره‌ای که به فضا فرستاده می‌شود تنها ۳۰ درصد از آنها در فضا قرار می‌گیرند و این درحالی است که ۴۰ درصد پرتاب‌‌های ماهواره ایران با موفقیت همراه بوده است.
رئیس سازمان فضایی کشور همچنین از برنامه‌های این سازمان برای تقویت صنعت فضایی در کشور خبر داد و توضیح داد: «ساخت ماهواره به کمک شرکت‌های فعال در بخش خصوصی آغاز شده است. در این زمینه هم دو مناقصه برای طراحی و ساخت ماهواره‌های سنجشی اپتیکی و راداری انجام شده که تا کنون ۸ کنسرسیوم برای ماهواره راداری و ۶ کنسرسیوم برای ماهواره اپتیکی اعلام آمادگی کرده‌اند.» براری یادآور شد که این مناقصه‌ها به دلیل برخی مشکلات فنی مجددا برگزار و نتایج آن اعلام خواهد شد.
از دیگر خبرهایی که رئیس سازمان فضایی کشور در این رویداد اعلام کرد افزایش پایگاه‌های پرتاب ماهواره کشور بود. براساس اظهارات او در سال جاری اجرایی شدن ایجاد تاسیس پایگاه‌های سلماس و چناران آغاز شده است. آنطور که براری می‌‌گوید این دو پایگاه جدید در کنار پایگاه‌های ماهدشت و قشم فعالیت خود را شروع خواهند کرد.
براری همچنین از برنامه‌های این سازمان برای افزایش دریافت داده‌های آنلاین ماهواره‌ها  خبر داد و گفت: «داده‌های فضایی ارزش افزوده قابل توجه‌ای برای رشد اقتصاد کشور به همراه دارند. به همین دلیل از یک‌سال گذشته دریافت اطلاعات آنلاین سه ماهواره را در دستور کار قرار دادیم.» براساس گفته‌های او در حال‌حاضر بیش از ۱۰۰ گیگ داده‌ ماهواره دریافت می‌کند که آن را به صورت رایگان در اختیار شرکت‌های فعال در این بخش قرار می‌دهد.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه