ایران
اندیشه سبز خزر۱:۰ - ۱۳۹۷ چهارشنبه ۷ آذر

به گزارش پیوست، رئیس سازمان نظام‌ صنفی رایانه‌ای کشور (نصر) در نشست خبری خود و در پاسخ به سوال پیوست در مورد جزییات اختصاص ارز به فعالان حوزه‌ی فاوا اعلام کرد که تخصیص ارز دولتی، تنها برای تعداد محدودی (حدود شش شرکت) از شرکت‌های حوزه نرم‌افزار و خدمات آی‌تی صورت گرفته و سایر شرکت‌ها با مشکلات بسیاری مواجه هستند.
محمدباقر اثنی عشری با اشاره به اینکه مشکل تامین ارز گریبان همه‌ی شرکت‌های حوزه‌ی آی‌تی را گرفته است، درباره‌ی نقش کمیته‌ی ارزی این سازمان برای تسهیل فرآیند تخصیص ارز می‌گوید: «کمیته‌ی ارزی ما فقط برای رسیدگی به امور ارزی شرکت‌های حوزه‌ی نرم‌افزار، لایسنس و خدمات تشکیل شده است. ما کار کارشناسی را انجام می‌دهیم. وزارت ارتباطات لیست شرکت‌های متقاضی ارز را به بانک‌ها معرفی می‌کند. آن‌ها هم بسته به اینکه ارز داشته باشند و منابع و شرایطشان به چه صورتی باشد به این شرکت‌ها ارز می‌دهند.» او تصریح می‌کند که با تمام این کارها مشکلات بسیار زیادی در زمینه‌ی تخصیص ارز به شرکت‌های حوزه‌ی آی‌تی وجود دارد و تعداد شرکت‌هایی که موفق به دریافت ارز نیمایی شده‌اند بسیار محدود است.
او با اشاره به مشکلات تامین ارز شرکت‌های سخت‌افزاری نیز می‌افزاید: «برای حل مشکلات ارزی واردکنندگان سخت‌افزار نیز همکاران ما در کمیسیون سخت‌افزار و کمیسیون شبکه با وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و مجلس جلساتی داشتند که در نتیجه این جلسات عده‌ی معدودی از این شرکت‌ها توانستند ارز نیمایی دریافت کنند.»
محمدباقر اثتی عشری همچنین در پاسخ به این سوال پیوست که وضعیت کالاهای شرکت‌های سخت‌افزاری که در انبار گمرک متوقف شده‌اند چه خواهد شد، اعلام می‌کند: «بخشی از شرکت‌ها درگیر بحث مابه تفاوت ارز بودند. تعدادی از آن‌ها توانستند معافیت بگیرند، اما بحث نحوه‌ی توزیع کالاهایی که مابه تفاوت گرفتند باید حل شود. شرکت‌های واردکننده‌ی موبایل‌ هنوز گرفتار هستند. پیچیدگی در این بخش بسیار زیاد است و بخش زیادی از شرکت‌های سخت‌افزاری و شبکه ما عملا به توقف فعالیت رسیده‌اند.»
رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور در پاسخ به سوال دیگر پیوست مبنی اینکه آیا با محول شدن تکالیف شورای عالی انفورماتیک به وزارت ارتباطات، بر اساس مصوبه‌ی اخیر شوارعالی فضای مجازی، سازمان نصر زیر نظر این وزارتخانه فعالیت خواهد کرد یا خیر، می‌گوید: «بعد از انحلال شورای عالی انفورماتیک موضوع اجرای وظایف این شورا بلاتکلیف مانده بود. با مصوبه‌ی اخیر شورای عالی فضای مجازی بخش‌هایی از وظایف و ماموریت‌های شورای عالی انفورماتیک به وزارت ارتباطات منتقل شد از جمله تمام مسائل مربوط به سازمان نظام صنفی رایانه‌ای که شامل صدور پروانه‌ی نرم‌افزار و ثبت اختراع نرم‌افزاری می‌شود.»
او در ادامه می‌افزاید:‌ «این تکلیف به وزارت ارتباطات ابلاغ شده است اما اینکه کدام بخش وزارتخانه این کار را به عهده خواهد داشت باید داخل آن وزارتخانه تصمیم‌گیری شود. با این حال به نظر می‌رسد سازمان فناروی اطلاعات و معاونت فناوری اطلاعات این وزارتخانه مسئول نظارت بر انجام این وظایف خواهد بود. سازمان نصر هم آمادگی دارد در مورد ثبت نرم‌افزار و لایسنس، کار کارشناسی خود را انجام دهد.»
اثنی عشری در مورد بحث رتبه‌بندی شرکتهای آی‌تی نیز اعلام کرد: «رتبه‌بندی شرکت‌ها هنوز جزء وظایف حاکمیتی سازمان برنامه باقی مانده است. از شش ماه گذشته و پیش از مصوبه‌ی اخیر شورای عالی فضای مجازی با سازمان برنامه توافق کردیم تا سازوکار اجرایی این کار را در سازمان نصر مستقر کنیم.»
در ادامه‌ی این نشست محمدرضا حدادی، عضو هیات مدیره‌ی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، نیز در مورد اقداماتی که کمیسیون کسب‌وکار این سازمان با هدف برقراری ارتباط موسسات اقتصادی با صنعت فاوا و انتشار آمار و اطلاعات این صنعت انجام داده اعلام می‌کند: «در شرایط اقتصادی فعلی به دنبال کمک به برنامه‌ریزی شرکت‌های حوزه‌ی آی‌تی هستیم. در همین زمینه سمینارهایی برای تحلیل اقتصادی کلان و اختصاصی وضعیت این حوزه برگزار کردیم. یکی از آمارهای جالب این سمینارها در رابطه با سهم صنعت فاوا (منهای اپراتورهای ارتباطی موبایل) از اقتصاد ایران بود که به اندازه‌ی بخش معدن، بخش صنعت دارویی کشور، سه برابر صنعت حمل‌ونقل هوایی، نصف سهم صنعت بانکداری و بیش از صنعت بیمه کشور است. این آمارها نشان دهنده اهمیت و حساسیت صنعت فاوا در اقتصاد کشور است.»
سخنگوی سازمان نصر تهران با اشاره به اینکه شرکت‌هایی که می‌توانند صادرات کنند و درآمد ارزی داشته باشند جزء بخش‌های موفق صنف خواهند بود، در مورد آمار رشد صنعت فاوا در سال‌های گذشته اعلام می‌کند: «رشد صنعت آی‌تی در دوره‌های رکورد تورمی گذشته، ۱۷ درصد بوده است و همین می‌تواند برای آینده این صنعت امیدوارکننده باشد.»

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه