ایران و جهان
اندیشه سبز خزر۵:۰ - ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۲ اسفند

«از دولت می‌خواهیم منابع دولتی از جمله ساختمان‌های بدون استفاده خود را در راستای توسعه صنعت فاوا و کسب‌وکارهای نوپا در اختیار بخش خصوصی بگذارد.»
این جمله‌ای است که رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور (نصر) در نشست سالانه هیات عمومی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور(نصر) از دولت درخواست کرد.
به گزارش پیوست،‌ محمد باقر اثنی عشری در این مراسم با اشاره به اینکه صنعت فناوری اطلاعات پس از خروج آمریکایی‌ها از ایران در سال ۵۷ تا کنون همیشه تحریم بوده تاکید کرد که در این شرایط سخت همیشه بخش خصوصی سعی کرده این صنعت را زنده نگه دارد.
رئیس سازمان نصر کشور با درخواست همکاری و حمایت بیشتر دولت از بخش خصوصی ادامه داد: «در حال‌ حاضر منابع و قدرت در اختیار دولت است و از طرف دیگر هم بخش خصوصی با دشواری‌ و محدودیت‌هایی روبه رو است. بنابراین برای رسیدن به اهداف توسعه‌ای کشور باید دولت با بخش خصوصی همکاری لازم را داشته باشد.» او با اشاره به اینکه دولت می‌تواند منابع بدون استفاده خود را با بخش خصوصی فعال در این صنعت به اشتراک بگذارد افزود:‌«ارتباط و همکاری استانداری‌ها، شهرداری‌ها، دانشگاه‌ها و غیره با بخشICT فرصت کم نظیری برای پیشرفت بخش فناوری اطلاعات ایجاد می‌کند و انتظار داریم تا دولت منابع بلااستفاده خود از جمله ساختمان‌هایش را در راستای توسعه صنعت فاوا و کسب‌وکارهای نوپا با این بخش به اشتراک بگذارد.»
او با تاکید بر رشد ICT در کشور نسبت به سایر بخش‌ها گفت:‌ « در شرایط تحریمی و در شرایطی سخت اقتصادی با وجود اینکه بخش‌های مختلف کشور با رشدی مواجه نبوده‌اند؛ اما صنعت فاوا رشد ۱۷ درصدی را تجربه کرده است.»
اثنی عشری با اشاره به تاریخچه فعالیت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای افزود:‌ «بیش از یک دهه از فعالیت این سازمان می‌گذرد و حالا به مرحله‌ای رسیده‌ایم که به ساماندهی بازار وارد شده و در تلاش هستیم که به هدف دو برابر کردن بازار که همسو با برنامه راهبردی دولت است به ثروت آفرینی و پیشرفت کشور کمک کنیم.»
اثنی‌عشری با اعلام ورود سازمان به حوزه‌های کاری جدید ادامه داد:‌ «سازمان در این مدت از مرزهای شبکه، امنیت، اینترنت و محتوا گذشته و وارد مفهوم صنایع تجارت الکترونیکی، اینترنت اشیا، فین‌تک‌ها و رمزارزها رسیده است تا زیرساختی درخور برای مفهوم تحول دیجیتال باشد. سازمان دست خود را به سمت بدنه‌ی جوان استارتاپی هم دراز کرده است. با وجود این، مسیرهای انتقال ارز، حمل کالا، بدهی دستگاه‌های دولتی، عدم سرمایه‌گذاری مؤثر، فساد اداری، بی‌ثباتی قوانین و مقررات، تعدد مراکز تصمیم‌گیری، برخورد سلبی دستگاه‌ها با کسب‌وکارها موانعی است که این روزها بخش خصوصی با آن‌ها سر و کار دارد.»
در این مراسم دبیر کل سازمان نظام صنفی کشور هم از تدوین سندی راهبردی به نام «بیستون» خبر داد که براساس آن بخش خصوصی تلاش خواهد کرد تا با برنامه‌ریزی‌های مشخص به دولت در راستای تحقق دولت الکترونیکی و اقتصاد دیجیتالی کمک کند.
رسول سرائیان در مورد سند راهبردی این سازمان به نام بیستون گفت: «در سال ۹۷ سه محور راهبردی در قالب بسترسازی و یکپارچگی در تحول دیجیتال در نظر گرفتیم و پیش‌بینی ما برای سال ۹۸، شش محور راهبردی تحت عنوان ساماندهی و توانمندسازی در تحول و اقتصاد دیجیتال است. در سال ۹۹ نیز یازده محور راهبردی توسعه و پیشرانی در تحول اقتصاد در نظر گرفته‌ایم و در سال ۱۴۰۰، با ۲ محور راهبردی شرکتهای نوپا و نوآوری به پیش خواهیم رفت.» براساس اظهارات او این ۲۰ محور راهبردی با عنوان بیستون که معادل ۲۰ محور راهبردی است و نماد آن سنگ نوشته بیستون است به عنوان مسیر و برنامه کمک و همکاری بین دولت و بخش خصوصی در نظر گرفته شده است.
دبیر کل سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، با بیان این‌که تعداد اعضای سازمان نصر در سراسر کشور بیش از ۲ هزار عضو رشد کرده است گفت:‌ «اندازه‌ی بازار سرمایه در کشور تا امروز ۷۶۳ میلیارد تومان بوده که ۷.۲ درصد آن در اختیار شرکت‌های سازمان است و این عدد می‌تواند افزایش یابد.» او در ادامه افزود:‌ «سه اولویت راهبردی تحول دیجیتال، اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی است که تمام دنیا روی آن تمرکز دارند. سهم اقتصاد دیجیتال از اقتصاد جهانی در سال۲۰۱۶، ۱۵.۵ درصد بوده که پیش‌بینی می‌شود تا ۲۰۲۵ این رقم به ۲۴.۳ درصد برسد. هم‌چنین درآمد نیروی کار فعال در اقتصاد دیجیتال در مقایسه با درآمد سنتی سالانه ۵۰۰ دلار بیش‌تر است.»

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه