ایران و جهان
اندیشه سبز خزر۷:۰ - ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۱ بهمن

به گزارش پیوست، رئیس پلیس فتای تهران در تازه‌ترین موضع‌گیری خود نسبت به مسدودسازی پلتفرم دیوار اعلام کرده که این سایت خرید و فروش اجناس دست‌ دوم در صورتی می‌تواند به فعالیت خود ادامه دهد که به مراجع قضایی درباره برقراری امنیت پلتفرم خود تعهد کامل داده و در صورت بروز خللی در آن، حاضر به پرداخت خسارت شاکیان باشد.
هفته گذشته رئیس پلیس فتای تهران بزرگ در گفت‌وگویی اعلام کرده بود پلیس فتا از دادسرای جرایم رایانه‌ای درخواست کرد که تا زمانی که مسئولان پلتفرم دیوار راهکاری برای امنیت مراجعه‌کنندگان در نظر نگیرند آن را مسدود کنند.
تورج کاظمی، رئیس پلیس فتای تهران در گفت‌وگو با پیوست که چه موضوعی باعث شد با وجود تعاملات گذشته با مدیران پلتفرم دیوار، پلیس فتا درخواست مسدود شدن این سایت را به دادسرای جرائم رایانه‌ای ارسال کند گفت: «آن‌ها در این مدت تمهیداتی برای برقراری امنیت در این سایت ایجاد نکردند. به همین دلیل ما هم به دادسرای جرائم رایانه‌ای درخواست دادیم برای مسدودسازی این پلتفرم اقدام کنند.»
درخواست برای مسدودسازی پلتفرم دیوار از سوی این مقام انتظامی در حالی رخ می‌دهد که آبان ماه سال جاری پلیس فتای تهران با برگزاری جلساتی به منظور تسهیل رسیدگی به پرونده‌های شکایت کاربران برخی از سایت‌های دست‌دوم فروشی، مدیران این سایت‌ها را ملزم به کنترل بیشتر و احراز هویت کاربران خود کرده بود. در همین زمینه هم رئیس پلیس فتای تهران در گفت‌وگو با پیوست تاکید کرده بود اگر خود سایت‌های دست‌دوم فروشی، بحث کنترل و شناسایی احراز هویت کاربران خود را بهبود نبخشند حتما برخورد جدی‌تری با آنها خواهد شد.
به دنبال درخواست جدید پلیس فتای تهران برای مسدودسازی پلتفرم دیوار رییس سازمان فناوری اطلاعات هفته گذشته و در گفت‌وگو با ایرنا گفته بود که همیشه اولین راه‌حل نباید فیلترینگ باشد. امیر ناظمی اعلام کرده بود که برای حل مشکل احراز هویت کاربران در پلتفرم‌هایی مانند دیوار زیرساخت‌های لازم برای اتصال این سرویس‌ها به سامانه شاهکار در حال آماده‌سازی است.
در مقابل این اظهارت اما کاظمی، رئیس پلیس فتای تهران، اتصال دیوار به سامانه شاهکار برای حل موضوع احراز هویت کاربران را راه حل این موضوع ندانسته و در گفت‌وگو با پیوست اعلام کرد: «آن سامانه ارتباطی به این موضوع ندارد و از طریق شماره تلفن هویت فرد را پیدا می‌کند. پس اینکه پلتفرم دیوار به سامانه شاهکار متصل بشود یا نشود تفاوتی در امنیت کاربران آن ایجاد نمی‌کند. با این حال ما با کسی عناد نداریم و فقط رفاه حال شهروندان را در نظر می‌گیریم.» او در ادامه افزود: «با توجه به اینکه تعطیلات نوروز نزدیک است و قاعدتا رجوع به این سایت‌ها افزایش پیدا می‌کند بنابراین برای پیشگیری از وقوع بیش از این تعداد کلاهبرداری، ما درخواست برای مسدودسازی سایت دیوار را تقدیم دادستانی کرده‌ایم.» به گفته او دادستانی در حال بررسی صحت و سقم خواسته پلیس و انطباق آن با مواد قانونی است و هنوز این درخواست را نپذیرفته است.
کاظمی با اعلام اینکه این نهاد به عنوان مرجع قضایی و انتظامی، وظیفه‌ای ندارد برای احراز هویت یا برقراری امنیت پلتفرم دیوار کارشناس بفرستد ادامه داد: «سایت دیوار یک شرکت انتفاعی است که در حال نفع بردن از مبادلات در این سرویس است بنابراین خودشان هم باید امنیت پلتفرم خود را برقرار کنند.» رئیس پلیس فتای تهران تاکید کرد در صورتی که موارد مورد نظر برای امن‌سازی این سایت در نظر گرفته و نتیجه مثبتی داشته باشد، پلیس فتا نیز آمادگی همکاری به هر شیوه مورد نیاز را با این پلتفرم دارد.
هفته گذشته و بعد از انتشار درخواست پلیس فتا از دادستانی برای مسدودسازی پلتفرم دیوار، این سرویس در جوابیه‌ای با اعلام اینکه این پلتفرم همواره در تلاش برای همکاری با نهادهای مختلف در جهت حل مشکلات بوده تاکید کرده بود: «در دیوار بیش از ۳۸۰ هزار کسب و کار مشغول فعالیت هستند و ۲ میلیارد تومان مبلغ کلاهبرداری مورد اشاره رئیس پلیس فتا در مقابل هزاران معامله روزانه موفق و امن بین مردم که با صرفه اقتصادی همراه است آیا می‌تواند معیار یک تصمیم‌گیری باشد؟ آیا تضمینی وجود دارد که با مسدود شدن دیوار این جرایم دیگر در متن جامعه رخ ندهد؟»

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه