ایران
اندیشه سبز خزر۲۳:۰ - ۱۳۹۷ جمعه ۱۲ بهمن

«شکاف میان قانون و عمل در سازمان‌های حاکمیتی یکی از دلایلی است که فرآیند الکترونیکی شدن را به تعویق می‌اندازد.» این جمله بهاره آروین، رئیس کمیته شفافیت شورای شهر تهران است که در اولین نشست دولت الکترونیکی و شفافیت بیان شد.
به گزارش پیوست، بهاره آروین، رئیس کمیته شفافیت شورای شهر تهران در نشست دولت الکترونیکی و شفافیت اعلام کرد الکترونیکی شدن شرط لازم شفافیت است. او ادامه داد: «اطلاعات باید سیستماتیک و برخط در دسترس عموم باشند. اگر الکترونیکی شدن انجام نشود، شفافیت به یک نمایش مقطعی تقلیل می‌یابد. فرآیند قراردادها در سازمان‌های حاکمیتی پیچیدگی‌های بسیاری دارد و آنچه در قانون درباره قراردادهای اینچنین پیش‌بینی شده با آنچه در عمل انجام می‌شود تفاوت دارد.» به باور وی همین شکاف نیز یکی از دلایلی است که فرآیند الکترونیکی شدن را به تعویق می‌اندازد.
او معتقد است که یکپارچگی سامانه‌ها برای شناسایی اطلاعات درست و معتبر ضرورتی است که اطمینان از جامعیت الکترونیکی شدن فرآیندها را هم به دنبال خواهد داشت. به گفته آروین اتصال سامانه‌ها به یکدیگر و شناسایی گلوگاه‌های ثبت اطلاعات از جمله مواردی است که از نمایش شفافیت و صوری شدن الکترونیکی شدن فرآیندها جلوگیری می‌کند.
او در ادامه این نشست به نقش نهادهای دولتی و حاکمیتی در این زمینه اشاره کرد و افزود: «سامانه‌های مالی اصلی‌ترین سامانه‌هایی هستند که باید به دیگر سامانه‌ها متصل شوند. وزارت ارتباطات و سازمان فاوای شهرداری تهران با شناسایی گلوگاه‌های ضروری یکپارچگی و اتصال سامانه‌ها و داده‌ها به یکدیگر، ضامن این مساله هستند که الکترونیکی شدن فارغ از خواست و نیاز اولیه سازمان‌ها و بنابر ضرورت شفافیت رخ دهد.»
بهاره آروین در پاسخ به سوال پیوست در این باره که چرا گزارش سازمان فاوای شهراداری تهران درباره عملکرد این سازمان برای هوشمندسازی شهری منتشر نمی‌شود گفت: «چون این گزارش هنوز به صورت رسمی ارائه نشده است، کمیته شفافیت در نامه‌ای برنامه‌های این سازمان به همراه شاخص‌های عملیاتی و سنجش‌پذیر و برنامه‌ زمان‌بندی افزایش این شاخص‌ها را خواسته است تا تناسب بودجه پیشنهادی سازمان فاوا برای سال ۹۸ را با این برنامه‌ها و اهداف و زمان‌بندی ارائه شده مورد بررسی قرار دهد.»
نشست دولت الکترونیکی و شفافیت اولین سری از سلسله نسشت‌های دولت الکترونیکی و حقوق شهروندی بود که ظهر دیروز (۱۳ بهمن ماه) با حضور بهاره آورین، رئیس کمیته شفافیت شورای شهر تهران و حسن نمکدوست، استاد علوم ارتباطات در سالن همایش‌های شهید قندی برگزار شد. پژوهشگاه علوم انسانی و وزارت اراتباطات با مشارکت یکدیگر برای برگزاری این نشست اقدام کردند و قرار است هر دو هفته یک بار این سلسه نشست‌ها برگزار شود.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه