ایران و جهان
اندیشه سبز خزر۳:۰ - ۱۳۹۹ يکشنبه ۱۷ فروردين

شبکه اشتراک تجارب مدیریت، کنترل و درمان کرونا براساس تفاهم نامه مشترک بین ستاد توسعه فناوری‌های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و دانشگاه علوم پزشکی تهران راه‌اندازی شد.
به گزارش معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری، شبکه اشتراک تجارب مدیریت، کنترل و درمان کرونا (TritApp ) یک شبکه اجتماعی تخصصی در حوزه علوم پزشکی است که هدف اصلی آن شبکه‌سازی و پوشش تعامل‌های تخصصی همه ذی‌نفعان حوزه علوم پزشکی در خاورمیانه و شمال آفریقا است،  متخصصان، علاقمندان و پژوهش‌گران به‌منظور نصب نسخه موبایل (Android و iOS) یا وب، می‌توانند از مسیر landing.tritapp.net  به TritApp دسترسی پیدا کنند و پس از نصب، ‌ثبت‌نام و احراز تخصص در چارچوب این شبکه اجتماعی تخصصی مرجع، فعالیت کنند و با سایر متخصصان در ارتباط باشند.
ایجاد دغدغه‌ها وحاشیه‌های نادرست بین مردم یکی از پیامدهای شیوع بیماری کرونا دردنیا است، دغدغه‌هایی که شاید عوارضی بیشتر از درگیری با بیماری در افراد ایجاد کند،  کاهش این عوارض یکی از اهدافی است که این روزها توسط متولیان سلامت در دنیا پیگیری می‌شود، «شبکه اشتراک تجارب مدیریت، کنترل و درمان کرونا» هم یکی از اقدامات نوآورانه‌ای است که به دنبال توانمندسازی اقدامات دیجیتالی در حوزه مدیریت، کنترل و درمان بیماری کووید ۱۹ است.
حفظ چارچوب‌های تخصصی و عدم انتشار این موضوعات در فضای جامعه، نکته کلیدی است که در این طرح مدنظر قرار گرفته است، به اعتقاد متخصصان، عدم توجه کافی به پیشگیری از انتشار موضوعات تخصصی در رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی، احتمال ایجاد حاشیه‌ها و دغدغه‌های نادرست در سطح جامعه را بیشتر می‌کند، به همین دلیل،  شبکه اشتراک تجارب مدیریت، کنترل و درمان کرونا به‌عنوان یک شبکه تخصصی با حضور متخصصان غربال شده شکل گرفته است تا خدمات مختلفی را در این حوزه ارائه کند.
یکی از موارد مهم در این طرح، «پرسش از ایران؛ پاسخ از چین است»، ظرفیتی که توسط این شبکه و با نظارت اساتید مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) به اجرا در آمده است، این کار در قالب راه‌اندازی کانال ارتباطی مستقیم و سریع میان متخصصان ایرانی و چینی در مواجهه با COVID-۱۹ اجرایی شده است.
در این طرح، پرسش‌های متخصصان ایرانی گردآوری شده و پس از ترجمه به زبان چینی، در اختیار متخصصان فعال در حوزه مدیریت، کنترل و درمان کووید در شهر ووهان چین قرار می‌گیرد، پاسخ این پرسش‌ها نیز ترجمه شده و پس از تأیید اساتید، در TritApp به اشتراک گذاشته می‌شود.
«تجربه‌های یک دقیقه‌ای (۱ Minute COVID-۱۹)» بخش دیگری از این طرح است، این طرح از روزهای آغازین شیوع کرونا آغاز و با بهره‌گیری از تجربه‌های موفق موجود در کنترل بیماری‌های همه‌گیر طراحی شده است.
در این همکاری مشترک قرار است زمینه «به اشتراک‌گذاری به‌هنگام درس‌آموخته‌ها، یافته‌ها و تجربه‌های مدیریتی و تخصصی کادر بهداشت و درمان» به‌منظور تکرار تجربه‌های موفق در سایر مراکز و پیش‌گیری از تکرار خطاهای احتمالی در حین دوره بحران COVID-۱۹ نیز فراهم شود.
متخصصان و مدیران فعال درحوزه مهار کرونا ویروس، ‌ یافته‌های خود را در چارچوب ویدئو، صوت (پادکست) یا متن به ساده‌ترین شکل ممکن در شبکه اشتراک تجارب مدیریت، کنترل و درمان کرونا به اشتراک می‌گذارند، این محتوا پس از بررسی و بازبینی اساتید صاحب تجربه مجتمع بیمارستانی امام‌ خمینی (ره)، در صورت تأیید در یک کانال عمومی در اختیار سایر متخصصان قرار خواهد گرفت.
«راه‌اندازی کتابخانه دیجیتال جدیدترین مقالات، دستورالعمل‌ها و درس‌آموخته‌ها» هم در این طرح مدنظر قرار گرفته است، با توجه به حضور تیم‌های متخصص کشورهای مختلف در TritApp به‌ویژه متخصصان ایران و چین، جدیدترین مقالات، گایدلاین‌ها و درس‌آموخته‌های منتشر شده در زمینه مدیریت، کنترل و درمان کرونا ویروس جدید درکوتاه‌ترین زمان ممکن از مراجع اصلی دریافت می‌شود و (درصورت نیاز پس از ترجمه از زبان چینی به پارسی وانگلیسی) ازطریق  TritApp در اختیار متخصصان علوم پزشکی کشور قرار می‌گیرد.
همچنین «اشتراک‌گذاری جدیدترین ویدئوها و محتواهای آموزشی» با حضور تیم‌های متخصص چینی در کنار بهره‌گیری از تیم مترجم توانمند، زمینه را برای ترجمه و اشتراک‌گذاری جدیدترین ویدئوهای آموزشی در مورد مهار کرونا ویروس جدید ایجاد کرده است.
با توجه به این‌که تجربه‌های متخصصان ایرانی در دوره مواجهه با این بیماری، بسیار ارزشمند است و علاوه بر ایران برای متخصصان کشورهای همسایه و حتی کشورهای دیگر جهان هم کاربردی است، قرار است این تجربیات در اختیار آن‌ها هم قرار گیرد. از این رو درحال حاضر جمع زیادی از متخصصان کشورهای افغانستان و عراق در این شبکه اجتماعی حضور دارند تا از این تجربیات بهره ببرند،  متخصصان در یک فضای کاملا تخصصی و به‌دور از حاشیه‌های اجتماعی، پرسش و پاسخ‌های تخصصی خود را در حوزه مقابله با کرونا ویروس جدید مطرح کرده و در مورد آنها بحث و تبادل نظر می‌کنند،  این کار ظرفیت خوبی برای مدیریت، کنترل و درمان کووید ۱۹ محسوب می شود.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه