تکنولوژی
الناز فرجی۱۳:۸ - ۱۳۹۵ شنبه ۱ خرداد

تصور اینکه یک ربات کوچک خزنده در داخل معده تان است ممکن است که شما را عصبی و متشنج کند. پژوهشگران موسسه فناوری ماساچوست یک ربات قابل هضم جدید را ابداع کرده اند که ممکن است روزی از آن برای ترمیم زخم های داخلی بدن، انتقال دارو به اندام های مختلف یا از بین بردن اشیائی استفاده گردد که به صورت تصادفی بلعیده می شوند. اگر بخواهیم شکل ظاهری این ربات را برایتان توصیف نماییم می توانیم بگوییم که سطحی چندلایه از روده خشک شده خوک است (که معمولا در کشورهای غربی از آن به عنوان پوششی برای سوسیس استفاده می شود) و یک قطعه آهنربای کوچک دارد.
ربات در حالت تاشده شکلی شبیه به کپسول دارد و بیمار می تواند آن را مانند یک قرص ببلعد. در مرحله بعد دارو به معده می رسد و در داخل مواد اسیدی درون معده از هم باز می شود و از آنجا پزشکان می توانند آن را برای انجام اعمال مختلف با استفاده از آهنرباهای بیرونی به سمت اندام های داخلی دیگر هدایت نمایند.
طرح کلی ربات بسیار ابتدایی است و هنوز به زمان زیادی برای بهتر شدن نیاز دارد اما خالقانش تصور می کنند که به الگویی امیدوار کننده برای ابداع شیوه های درمانی نوین دست پیدا کرده اند.
از طرف دیگر، هدایت یک شی خارجی درون بدن انسان صرفا با استفاده از آهنربا کاری بس دشوار است اما در مرحله نخست، ربات ابداعی صرفا باید بتواند باتری بلعیده شده را از بدن خارج نماید. طبق اعلام این دانشگاه، همه ساله در ایالات متحده آمریکا، بالغ بر ۳۵۰۰ گزارش از بلعیده شدن باتری فرد توسط افراد ثبت می شود که این مواد در صورتی که درون بدن باقی بمانند می توانند باعث سوختگی آن شوند.
دانشمندان برای ارزیابی سودمندی ربات طراحی شده در انجام این کار یک معده خوک را خریداری کرده و بخشی از آن را با استفاده از سیلیکون مدلسازی کردند. آنها در مرحله بعدی الگوی طراحی شده را با آب و آب لیمو پر کردند تا مایعات اسیدی شکم را شبیه سازی نمایند و سپس با استفاده از ربات طراحی شده تستی را روی آن انجام دادند و باتری را از درونش خارج کردند. به گفته راس گام بعدی «اضافه کردن سنسور به ربات و بازطراحی آن است تا بتواند خود را بدون نیاز به یک میدان مغناطیسی خارجی کنترل نماید.

دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه
پیشنهاد ویژهx

جوان ایرانی، طراح الگوریتم کنترلی سریع‌ترین ربات دوپای جهان