ایران
اندیشه سبز خزر۷:۰ - ۱۴۰۰ پنج شنبه ۱۲ فروردين

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گیلان با بیان این که ضریب نفوذ تلفن همراه در استان نسبت به اسفند 98 با رشد 8.5 درصدی از 154 درصد به 167.15 درصد رسیده، گفت: در حال حاضر گیلان رتبه دوم کشور را در این شاخص به خود اختصاص داده است.
به گزارش روابط عمومی اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گیلان، فرزاد توکلی مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات این استان با اعلام این خبر افزود: هم اکنون ضریب نفوذ پوشش تلفن اپراتور همراه اول با رشدی 56 درصدی نسبت به سال 92 از 56 به 87 درصد، اپراتور ایرانسل با رشد 131 درصدی از 31 به 71.5 درصد و رایتل 5.08 درصد رسیده است و این اپراتورها در مجموع با یک هزار و 838 سایت نسل سوم و یک هزار و 635 سایت نسل چهارم خدمات و سرویس های ارتباطی را به مردم ارائه  می کنند.
توکلی با اشاره به افزایش 97 درصدی تعداد مشترکین تلفن همراه در استان نسبت به سال 92 افزود: هم اکنون تعداد مشترکان تلفن همراه به چهار میلیون و 230 هزار و 107 مشترک رسیده و از این تعداد دو میلیون و 211 هزار و 850 مشترک توسط اپراتور همراه اول و یک میلیون و 890 هزار و 106 مشترک توسط اپراتور ایرانسل و 128 هزار و 151 مشترک نیز توسط اپراتور رایتل خدمات مورد نیاز خود را دریافت می کنند.
وی افزود: در حال حاضر 90 درصد از جاده های اصلی و فرعی استان تحت پوشش اپراتور همراه اول قرار دارد که با رشد 5 درصدی نسبت به سال 92 همراه بوده است و 81 درصد نیز تحت پوشش اپراتور دوم قرار دارد و میزان پوشش جاده ای این اپراتور نسبت به سال 92 رشد 145 درصدی داشته است.
توکلی با اشاره به افزایش 32 برابری توسعه پهن باند دسترسی دیتای اپراتورها از ابتدای سال 92 تاکنون در استان از 15 به 480 گیگابیت بر ثانیه و همچنین افزایش 16 برابری توسعه ظرفیت شبکه انتقال استان از 45 به 710.75 گیگابیت بر ثانیه افزود: در چند سال اخیر شاهد رشد بسیار خوبی در تعداد مشترکین اینترنت ثابت و پهن باند سیار بوده ایم و تعداد مشترکان این حوزه با افزایش 21 برابری از 126 هزار و 406 مشترک در سال 92 در حال حاضر به 2میلیون و648 هزار و 418 نفر رسیده است.
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گیلان با بیان اینکه در سال جاری 36 سایت روستایی در استان احداث و ارتقا یافته است که دسترسی  59 روستای استان به شبکه ملی اطلاعات فراهم شده است، گفت: در حال حاضر دو هزار و 436 روستای دارای ارتباط و دو هزار و 411 روستای دارای تلفن خانگی در استان است که از این تعداد یک هزار و 881 روستای استان در قالب طرح عمومی خدمات اجباری روستایی با تخصیص بودجه از محل اعتبارات USO به شبکه ملی اطلاعات متصل شده اند.
وی افزود: هم اکنون بیش از 98 درصد روستاهای بالای 20 خانوار استان ارتباط صوت و مکالمه تلفن همراه را دارند و دسترسی لازم به اینترنت پرسرعت برای هزار و 881 روستا از مجموع دو هزار و 60 روستای بالای 20 خانوار استان فراهم شده و این روستاها به یکی از سرویس های اینترنت پرسرعت ثابت و سیار دسترسی دارند، این در حالی است که تعهد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در این بخش بهره مندی 80 درصد از روستاهای بالای 20 خانوار تا پایان برنامه ششم توسعه از اینترنت پرسرعت بوده است و هم اکنون این دسترسی برای 91 درصد روستاهای بالای 20 خانوار استان ایجاد شده و تلاش مجموعه ارتباطات در استان برقراری پوشش اینترنت پرسرعت روستای بالای 20 خانوار باقیمانده تا پایان دولت تدبیر و امید است.
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گیلان با اشاره به راه اندازی 11 سایت جدید و ارتقا 22 سایت به نسل بالاتر از ابتدای سال جاری، اظهار کرد: با توجه به شرایط موجود و تحریم های پیش رو برای استفاده از تجهیزات به روز، برای راه اندازی و ارتقا تکنولوژی سایت های موجود در استان، هزینه ارتقا هر یک سایت به نسل بالاتر را بالغ بر یک میلیارد تومان و هزینه احداث و راه اندازی هر یک سایت جدید را دو میلیارد تومان اعلام نمود و از سرمایه گذاری مناسب اپراتورها در این حوزه خبر داد.
توکلی همچنین از اتصال دو هزار و 69 مدرسه شهری و روستایی در استان به اینترنت رایگان در طرح هوشمندسازی مدارس خبر داد و گفت: از این تعداد یک هزار و 437 مدرسه در مناطق روستایی بوده که سرویس خود را از مخابرات و اپراتورهای (همراه اول، ایرانسل و های وب) دریافت کرده اند و 632 مدرسه نیز در مناطق شهری استان از طریق مخابرات منطقه به شبکه ملی اطلاعات متصل شده اند.
وی افزود: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به ازای تامین دو سال سرویس اینترنت رایگان به همراه مودم برای مدارسی که سرویس خود را از مخابرات دریافت کرده اند بالغ بر 12 میلیارد ریال و برای مدارسی که سرویس خود را از سایر اپراتورها دریافت کرده اند نزدیک به 20 میلیارد ریال در استان هزینه کرده است.
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گیلان در ادامه به طرح توسعه ارتباطات روستایی (تار) در قالب فیبر نوری اشاره کرد و گفت: تاکنون در فاز اول این طرح تاکنون 106 کیلومتر فیبرنوری با صرف هزینه 100 میلیون تومان برای هر کیلومتر درنظر گرفته شده است و توسط مخابرات منطقه گیلان به عنوان مجری طرح از منطقه توتکابن شهرستان رودبار تا اسپیلی در شهرستان سیاهکل با پوشش 28 مرکز و سایت مخابراتی اجرا شده است.
توکلی  با اشاره به اینکه اکنون 638 دفتر پیشخوان خدمات دولت و ICT روستایی در گیلان مشغول به فعالیت هستند، اظهار کرد: 370 دفتر در حوزه شهری و 268 دفتر در حوزه روستایی فعال هستند و از ابتدای سال جاری 92 دفتر پیشخوان دیگر نیز مجوز فعالیت گرفته اند که شامل 49 دفتر پیشخوان خدمات دولت در حوزه شهری و 43 دفتر ICT روستایی بوده و در حال حاضر صدور مجوز 12 دفتر در حوزه شهری و هشت دفتر در حوزه روستایی نیز در حال تکمیل فرآیند استعلامات است.
وی با اشاره به نیاز روزمره مردم برای افزایش پوشش و پایداری ارتباط به صورت یکسان در سراسر استان و همچنین کاهش شکاف دیجیتالی و اجرای عدالت اجتماعی در نقاط روستایی، تصریح کرد: هماهنگی لازم با اپراتورهای تلفن همراه و روستایی استان برای برقراری رومینگ بین اپراتوری انجام و در حال حاضر یک هزار و 790 روستا از طریق رومینگ با اپراتور همراه اول و و یک هزار و 794 روستا نیز از طریق رومینگ با اپراتور ایرانسل و اپراتور روستایی "های وب" فعال شده و دارندگان سیم کارت های "های وب" در استان می توانند از خدمات این دو اپراتور استفاده کنند.
توکلی با تاکید به نصب 60 دستگاه ATM در روستاهای استان توسط پست بانک گفت: در حال حاضر 40 دستگاه خودپرداز بانکی دیگر نیز برای نصب در روستاها درخواست شده که در صورت تامین اعتبار لازم از محل منابع وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اقدام  می شود.
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گیلان همچنین از پرداخت 9میلیارد ریال تسهیلات کم بهره در قالب 14 طرح مبتنی بر ارتباطات و فناوری اطلاعات از محل منابع صندوق توسعه ملی در استان خبر داد که زمینه اشتغال 21 نفر را در استان فراهم کرده است و افزود: بیش از 146 شرکت فناور در پارک علم و فناوری استان فعالیت دارند و 142 شرکت فعال نیز در سازمان نظام صنفی رایانه ای استان ثبت شده است.
وی با اشاره به وضعیت مناسب حوزه فناوری اطلاعات در استان گیلان، تعداد شرکت های دانش بنیان استان را 67 شرکت برشمرد و اظهار کرد: از این تعداد، 14 شرکت دانش بنیان در حوزه تخصصی ارتباطات و فناوری اطلاعات فعالیت دارند و در این حوزه بین استان های کشور، استان گیلان رتبه خوبی را دارا است و در حوزه استارت آپ ها نیز 47 استارت آپ در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در حال فعالیت هستند.
وی در خصوص تسهیلات اختصاص یافته وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای حمایت از کسب و کارهای حوزه فناوری اطلاعات استان افزود: برای سه طرح فناورانه از نوع کسب و کار مبلغ 538 میلیون تومان و در زمینه اپلیکیشن های موبایل، هفت طرح با مبلغ 116 میلیون تومان پرداخت شده است. همچنین مبلغ 500 میلیون تومان برای یک طرح سرمایه در گردش در کارگروه استان تایید و برای بررسی به سازمان فناوری اطلاعات ایران ارسال شده است.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه