ایران و جهان
اندیشه سبز خزر۸:۰ - ۱۳۹۹ يکشنبه ۱۷ فروردين

به نوشته‌ی روزنامه‌ی ایران، تیمی متشکل از ۱۳۰ دانشمند و محقق اروپایی پس از سه هفته کار وتحقیقات مداوم از پزوژه ردیابی هوشمند افراد با حفظ حریم خصوصی رونمایی کردند. در این پروژه تلفن همراه کاربران نقش موثری را در شناسایی افراد مبتلا به کووید-۱۹ دارد.
سونیا در اتوبوس نشسته و از طریق هدفون به موسیقی دلخواهش گوش می کند. در ایستگاهی مردی وارد اتوبوس شده و درست در فاصله 6 پایی از وی می نشیند. اوسرفه میکند و هنوز متوجه نشده است که مبتلا به کرونا است. چند روز بعد اپلیکیشن ردیابی کرونا، هشداری را به سونیا ارسال کرده و به وی هشدار می دهد که روز گذشته او در ارتباط نزدیک با مرد مبتلا به کووید 19 قرار داشته است. این اپلیکیشن هشدار می دهد که پزشک ان مرد را ویزیت کرده و وجود کرونا را در وی تأیید کرده است.
پس از آن اپلیکیشن کد ویژه ای را به تلفن همراه سونیا ارسال می کند تا در همان اپلیکیشن تایپ کند. با ورود کد، لیستی از کدهای رمزگذاری شده از طریق سرور مرکزی بارگذاری می شود. با بارگذاری این کدها لیست شماره تلفن هایی که طی 24 ساعت گذشته  در ارتباط با سونیا قرار داشتند به نمایش درآمده و به این ترتیب زنجیره ای از ارتباطات نزدیک یک کاربر پرخطر با دیگر افراد ،شناسایی شده و به ان ها نیز پیام هشداری ارسال می شود.
این آینده تحقیقات دانشمندان اروپایی است که به تصویر کشیده شده است. اینکه با تلفن همراه ردیابی افراد مبتلا به کووید-19 به سهولت انجام شده و پس از شناسایی بلافاصله مقررات قرنطینه انجام شده و رعایت فاصله گذاری ها تشدید شود.
زمانیکه کاربران این اپلیکیشن را دانلود می کنند به طور خودکار شناسه ای که تنها به سرور مرکزی متصل است به ان فرد اختصاص پیدا کرده و وی را ناشناس می کند. سپس این اپلیکیشن کدهای تصادفی مرتبط با آی دی را تولید کرده و از طریق بلوتوث پخش میکند. تلفن های دو فرد نزدیک به هم این کدهای تصادفی را ذخیره کرده و آن ها را در یک پرونده رمزکذاری شده که تنها صاحب تلفن به ان دسترسی دارد ذخیره می کند. تمامی اطلاعات به مدت 21 روز در تلفن همراه کاربر نگهداری و قابل استفاده بوده و با مرور زمان تمامی اطلاعات به طور خودکار حذف می شود.
این پروژه علی رغم تمام مزیتهایش صدای بسیاری از مدافعین حریم خصوصی را درآورده و نگرانیهای ان ها را در خصوص نشت اطلاعات خصوصی کاربران تشدید کرده است. برخی از کارشناسان معتقدند که در شرایط حاضر اولویت با مهار کرونا است نه توجه به حریم خصوصی؛ اما برخی دیگر همچنان بر طبل حفظ حریم خصوصی میکوبند و از دولتها تقاضا دارند که در نصب این اپلیکیشن هیچ گونه اجباری وجود نداشته باشد.
گفتنی است در حال حاضر آلمان قصد دارد از طریق این اپلیکیشن افراد مبتلا به کرونا را شناسایی کرده و با حفظ حریم خصوصی افراد این بیماری مرگبار را مهار کند. هر چند که چند روز گذشته " کریستین لامبرشت" وزیر دادگستری آلمان، دستیابی به اطلاعات خصوصی کاربران از طریق این اپلیکیشن را نقض قانون دانسته و تأکید کرد ردیابی اپلیکیشن‌ها باهدف کمک به مقابله با کرونا، تنها درصورت داوطلبانه بودن به‌اجرا گذاشته می‌شود. در حال حاضر مقام های سیاسی آلمان به این اتفاق نظر رسیدند که رویکرد مهار کرونا در سنگاپور از طریق اپلیکیشن را بدون نقض حریم خصوصی افراد در پیش گرفته و از این طریق شیوع ویروس مرگبار کرونا را متوقف کنند. این اپلیکیشن با تبادل سیگنال ها،  تلفن همراه کاربران را رصد کرده و افراد مبتلا به کرونا را تا مجاورت 2 متری شناسایی کرده و هشدار می دهد.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه