ایران
اندیشه سبز خزر۸:۰ - ۱۳۹۷ جمعه ۲۶ بهمن

به گزارش مهر، با وجود اینکه در روزهای تحریم، گران شدن لحظه‌ای ارز و نوسان بازار، خیلی از کسب‌‌وکارهای ایرانی را با مشکل مواجه کرد و بسیاری از شرکت‌های بزرگ ایرانی مجبور به تعدیل نیرو شده و بعضی استخدام نیروی جدید را متوقف کردند، اما شواهد نشان می‌دهد که برخی کسب‌وکارهای فناوری اطلاعات نه تنها متوقف نشده‌اند که حتی استخدام نیروی کار در آن‌ها افزایش هم داشته است.
طبق تازه‌ترین گزارش منتشر شده از سوی شرکت دانش بنیان ایران تلنت، در سال ۲۰۱۸ کسب‌وکارهای دیجیتال و استارتاپ‌های ایرانی ۴۶ درصد رشد استخدام داشته‌اند و تقاضای بازار کار برای متخصصان حوزه کامپیوتر ۱۴ درصد افزایش داشته است.
در این گزارش، وضعیت کسب‌وکارها در زمینه منابع انسانی در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ و در روزهای بحران اقتصادی مورد ارزیابی قرار گرفته است.
طبق این گزارش، کسب‌وکارهای دیجیتال و استارتاپ‌ها ۴۶ درصد رشد استخدام داشته‌اند. تقاضا برای بعضی شغل‌ها مثل Developer هم نه تنها افت نداشته، بلکه همچنان سهم بالایی از نیاز کسب‌وکارها را به خود اختصاص می‌دهد.
آمارها می‌گویند بر خلاف انتظار، در روزهای بحران بزرگ‌ترین تعدیل نیروها در شرکت‌های بزرگ اتفاق افتاده است. حجم استخدام‌ها به‌طور کلی ۶ درصد افت داشته است که این افت برای شرکت‌های بالای ۱۰۰ نفر ۱۳ درصد بوده و برای کسب‌وکارهای زیر ۱۰۰ نفر ۵ درصد اعلام شده است. اما در مقایسه سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ بیشترین کاهش استخدام مربوط به شرکت‌های مخابراتی با ۷۷ درصد، نیروگاه‌ها با ۷۰ درصد و شرکتهای دارویی و شرکت‌های تجهیزات پزشکی با ۵۸ درصد بوده است. در این میان شرکت‌های خودروسازی با ۳۷ درصد در رتبه‌ بعدی قرار دارند.
بررسی‌ها نشان می‌دهد که در یک سال گذشته تنها شغل‌هایی که حجم استخدامشان کم نشده است، شغل‌های مربوط به حوزه فناوری اطلاعات بوده است. به نحوی که استخدام گروه شغلی مهندس کامپیوتر، نرم‌افزار و طراح وب در این بازه زمانی افزایش ۱۴ درصدی داشته است.
از طرفی، شغل‌های دسته فروش، بازاریابی و تبلیغات که همیشه پیشتاز نیازهای نیروی انسانی شرکت‌ها بودند، افت کرده‌اند. در این دسته بررسی‌ها نشان می‌دهد که شغل‌های فروش کاهش داشتند و در عوض، جایشان را به شغل‌های بازاریابی داده‌اند. این موضوع به این معنی است که کسب‌وکارها تصمیم گرفته‌اند نیازهایشان در این حوزه را زیربنایی و عمقی‌تر حل کنند. بیشترین میزان کاهش استخدام هم ۶۱ درصد و در استخدام داروساز اتفاق افتاده است.
در میان صنایع مختلف، شرکت‌های دیجیتال و استارتاپ‌ها با رشد چشمگیر ۴۶ درصد در حجم استخدام، رتبه اول را به خود اختصاص داده‌اند. شرکت‌های مسافرتی، هتل‌داری و توریسم با ۳۷ درصد، کاریابی‌ها و شرکت‌های تامین منابع انسانی با ۳۲ درصد و شرکت‌های مالی، سرمایه‌گذاری، بیمه و بانک‌ها با ۲۴ درصد افزایش حجم استخدام در رتبه‌های بعدی قرار دارند.
نگاه دقیق‌تر به آنچه برای کسب‌وکارهای ایرانی اتفاق افتاده است می تواند در جهت‌گیری آینده مجموعه‌ها در زمینه منابع انسانی و برنامه‌ریزی نیروهای جوان برای آینده‌ شغلی‌ و ایجاد کسب و کارهای نوپا راهگشا باشد.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه