ایران و جهان
اندیشه سبز خزر۵:۰ - ۱۳۹۸ جمعه ۶ دي

سید عباس صالحی گفت: از سال ۱۳۹۳ تا کنون شاهد رشد ۵ برابری کاربران اینترنت در کشور بوده‌ایم و امروز ضریب نفوذ ۸۸.۸۶ درصدی اینترنت در کشور را شاهد هستیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که صبح امروز پنجم دی ماه در آیین اختتامیه «چهارمین جشنواره رسانه‌ای ابوذر» سخن می‌گفت، ضمن تشکر از برگزارکنندگان این جشنواره اظهار کرد: ما 72 میلیون مشترک اینترنت داریم که 12 میلیون و 800 هزار آن ثابت و بقیه همراه هستند.
وی با بیان این که تکنولوژی ارتباطی در دهه‌های اخیر تغییرات قابل توجهی را پیدا کرده، افزود: من به یک آمار در حوزه‌های تکنولوژی سخت‌افزارانه اشاره می‌کنم. ما در حوزه گوشی‌های هوشمند در سال 2014 چهارمیلیون گوشی هوشمند داشتیم، در آستانه سال2020 ، 6 میلیارد گوشی هوشمند داریم؛ یعنی در حوزه فناوری ارتباطی به معنای سخت‌افزاری شاهد تحولات و اتفاقات قابل توجهی هستیم. همه می‌دانیم که گوشی هوشمند صرفا یک کالا نیست؛ بلکه یک ابزار وسیع ارتباطی است که فضای ارتباط و رسانه را تغییر می‌دهد. نکته دوم در تغییر نظام ارتباطی، جایگاه صوت و تصویر در نظام رسانه است؛ یعنی چگونه فضای صوت و تصویر مبنای نظام رسانه را تغییر جدی می‌دهد.
صالحی در خصوص سهم صوت و تصویر در ترافیک داده عنوان کرد: اگر نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که صوت و تصویر از سال 2014 تا 2018 چه تغییراتی را پیموده است. در سال  2014، سهم صوت و تصویر در ترافیک داده 37.3، در سال 2015، 46.7، در سال 2016، 58 درصد، در سال 2017، 71.8 و در سال 2018، 89.3 بوده است؛ یعنی در طول این چهار سال تقریبا افزایش دو برابری سهم صوت و تصویر در فضای استفاده از تراکم داده جهانی را ملاحظه می‌کنیم و این به آن معناست که سهم صوت و تصویر در فضای نظام ارتباطی به شکل سریع و جهشی تغییر می‌کند.
وی گفت: اتفاقاتی در نظام رسانه در سهم قالب‌ها و ابزارها می‌افتد و ما نمی‌توانیم این سهم را نادیده بگیریم. نکته بعد این‌که آنچه در فضای جهانی ملاحظه می‌کنیم، سهم شبکه‌های اجتماعی است؛ شبکه‌های اجتماعی در فضای جهانی تغییر قابل توجهی را در دهه اخیر داشتند. در سال 2019 سه میلیارد و 480 میلیون نفر کاربر شبکه اجتماعی در سطح جهان داشتیم؛ در حالی که در سال 2018، 288 میلیون کمتر از این رقم بوده است و 9 درصد افزایش کاربر شبکه‌های اجتماعی در سطح جهانی داریم و به رقم سه میلیارد و 480 میلیون در سال 2019 رسیده است. این آمارهای جهانی نشان‌دهنده این است که نظام ارتباطی رسانه‌ای ما در سطح جهان در گیرودار تغییرات گسترده‌ای است و البته در خود ایران هم تغییرات شتابنده‌ای را داشتیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن اشاره به برخی آمارها در فضای ایران بیان کرد: در حوزه گسترش اینترنت به عنوان حوزه اثرگذار در نظام ارتباطی، آمارهایی وجود دارد؛ ما 72 میلیون مشترک اینترنت داریم که 12 میلیون و 800 هزار آن ثابت و بقیه ثابت نیست؛ ضریب نفوذ اینترنت 88.86 درصد است که 73.16 آن مربوط به موبایل است. سال 93 ضریب نفوذ اینترنت در ایران 20 درصد بوده است؛ یعنی ضریب نفوذ در عرض 5 سال به چهار برابر رسیده است و مدیریت رسانه‌ای، کاربر رسانه‌ای و برنامه‌ریز رسانه‌ای ما نمی‌تواند این تغییر محیطی را نادیده بگیرد.
وی گفت: گستره اینترنت در حال حاضر در همه شهرها، 66 درصد روستاها و 58 درصد جاده‌ها را دربردارد. ایران رتبه 15 در برخورداری از تلفن همراه را دارد؛ یعنی ما فضای نظام ارتباطی‌مان را در این قالب باید ببینیم که رتبه 15 در برخورداری از تلفن همراه و با آن ضریب اینترنت را داریم. در ثبت دامنه جزو چهار کشور برتر جهان هستیم؛ یعنی در سال 96، 968 هزار ثبت دامنه داشتیم و سال 97، یک میلیون و 11 هزار دامنه ثبت شده بود. این متغیرها نشان می‌دهد که فضای اینترنت در ایران چه تغییرات شگرف و عمیقی پیدا کرده است.
صالحی افزود: نکته بعد مصرف رسانه‌ای است؛ این که مصرف رسانه‌ای مردم ایران چه نظامی دارد؟ آمار بنده مربوط به دو سال قبل است؛ میانگین مصرف اینترنت ما 169 دقیقه در روز، میانیگن مصرف تلویزیون 74 دقیقه در روز و میانگین مصرف روزنامه چه کاغذی و چه اینترنتی 27.8 دقیقه در روز است که البته در برخی استان‌ها کمتر و برخی استان‌ها این میانگین بیشتر است. در حوزه شبکه‌های اجتماعی، سهمی که شبکه‌های اجتماعی در فضای ایران دارند، درصدهای قابل توجهی است.
 

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه