ایران
اندیشه سبز خزر۲۱:۰ - ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۰ دي

به گزارش مهر، محمود حجتی به همراه محمدجواد آذری جهرمی عصر امروز از دستاوردهای بخش فضایی کشور در پژوهشگاه فضایی ایران بازدید کردند.
در این جلسه موضوع همکاری مشترک دو وزارتخانه برای استفاده از داده‌های ماهواره‌ای در دستور کار قرار گرفت.
بر این اساس رصد مستمر سطح زیر کشت پنج محصول استراتژیک با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای، الگوی سطح زیر کشت و نیز اندازه‌گیری کیفیت محصولات کشاورزی و عوامل خسارت‌زا در این محصولات، از جمله اقداماتی مطرح شد که می‌توان با استفاده از فناوری فضایی به آن دست پیدا کرد.
در این مراسم محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی بر لزوم استفاده از داده‌های ماهواره‌ای در بخش کشاورزی تأکید کرد و گفت: تعلل در اطلاع‌رسانی سطح کشت محصولات کشاورزی، سالانه خسارت بسیاری به کشور وارد می‌کند که استفاده از داده‌های فضایی و تصاویر ماهواره‌ای می‌تواند این تعلل را کاهش دهد.
وی با تأکید بر اینکه باید با امکانات خودمان و با داده‌های ماهواره‌ای که در اختیار داریم، وضعیت پوشش گیاهی، اقلیم و میزان گرد و غبار، خشکسالی و سایر موارد این‌چنینی را حل و فصل کنیم، افزود: در بحث پوشش گیاهی، شاهد هستیم که کشور به سمت بی‌آبی و گرما می‌رود و با داشتن اطلاعاتی که از طریق ماهواره‌ها به دست می‌آید، ما می‌توانیم وضعیت‌مان را در بحث پوشش گیاهی بهتر کنیم.
وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه ارزیابی میزان گرد و غبار و آگاهی از منشأ آن نیز می‌تواند از طریق تصاویر ماهواره‌ای امکان‌پذیر شود، افزود: در این راستا می‌توان از این اطلاعات برای بیماری‌ها و آفت‌های کشاورزی که بخش عمده‌ای از تخریب محصولات را به همراه دارند، استفاده کرد.
حجتی با بیان اینکه اطلاعات ماهواره‌ای می‌تواند به کمک حفظ جنگل‌ها یا اطلاع از وضعیت آتش‌سوزی‌ها بیاید، گفت: اطلاعات ماهواره‌ای در شاخه‌های مختلفی می‌تواند کشاورزی را در کشور همراهی کند و به نوعی یک ثروت برای تقویت اقتصاد ملی محسوب شود. بر این اساس ما امیدواریم که بتوانیم ارتباط مد نظر را برای استفاده از اطلاعات فضایی در شاخه‌های مختلف بخش کشاورزی برقرار کنیم.
در این مراسم که با بازدید وزرای ارتباطات و جهاد کشاورزی از بخش‌های مختلف پژوهشگاه فضایی ایران و مراحل تست و بررسی ماهواره‌های در دست انجام، از جمله ماهواره «پیام» و «دوستی» صورت گرفت، محمدجواد آذری جهرمی نیز تأکید کرد: خدمات مورد نیاز کشاورزی برای پایش محصولات در حداقل زمان ممکن از طریق داده‌های فضایی فراهم می‌شود.
وی ادامه داد: این آمادگی وجود دارد که داشبورد آنلاین سطح زیرکشت محصولات کشاورزی راه‌اندازی شود و از همین امروز، این اراده برای راه‌اندازی این پروژه عملیاتی می‌شود.
آذری جهرمی با تأکید بر توانمندی بالای بخش فضایی کشور خاطرنشان کرد: با استفاده از اطلاعاتی که تصاویر ماهواره‌ای در اختیار ما قرار می‌دهند، حتی استارت‌آپ‌های حوزه کشاورزی نیز می‌توانند برای رونق کسب و کار خود، از این اطلاعات استفاده کنند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: سازمان فضایی ایران و پژوهشگاه فضایی ایران آمادگی ارائه اطلاعات به آنچه که مد نظر وزارت جهاد کشاورزی برای پایش و رصد محصولات این بخش و سایر موارد مورد نیاز است را دارند.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه