ایران
اندیشه سبز خزر۲۱:۰ - ۱۳۹۷ دوشنبه ۲۰ فروردين

به گزارش ایلنا، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات صبح امروز در نشست مشترک کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و اقتصادی مجلس شورای اسلامی با موضوع بررسی و بیان دغدغه‌ها درباره‌ی پیام‌رسان‌های داخلی و خارجی حضور یافت.
وی در این نشست به مباحث اعتمادسازی در حوزه‌ی اقتصادی و پیام‌رسان‌ها اشاره کرد و گفت: نهادهایی که مراجع اعتماد هستند از مهم‌ترین ارکان نظام‌‌‌ها و حاکمیت‌‌‌ها محسوب می‌شوند که امروزه با استفاده از رمزنگاری پیشرفته و با استفاده از ثبت‌‌ها و سیاهه‌‌‌هایی که نزد هر مشترک است، می‌‌تواند اعتمادسازی شود از این رو یکی از خصلت‌‌‌های ارزهای رمزی و دیجیتال این است که کیف پول شخصی با رمز پیشرفته محافظت می‌‌‌شود و لیستی در شبکه وجود دارد که همه به صورت همزمان آن لیست را دارند و وقتی می‌‌خواهند پولی را انتقال دهند این اطلاعات در دسترسی همگان قرار می‌‌گیرد.
وی ادامه داد: یکی از خصلت‌‌‌های پیام‌‌رسان‌‌‌ها غیرمتمرکز بودن و زیرسوال بردن نظام بانکی سراسر دنیا است. از این‌‌‌ رو، امروز صرفا بحث ارز دیجیتال مطرح نیست بلکه مسائل دیگری همچون قرار گرفتن به عنوان مرجع اعتماد مطرح می‌‌‌‌شود که مسیر اشتباهی است از این‌‌رو حاکمیت‌‌‌ها، خودشان مکانیزم اعتماد حاکمیتی مبتنی بر رمز را در کشور خودشان ایجاد کنند.
وی درباره‌ی بحث امنیت حریم خصوصی اظهار داشت: در حوزه‌ی رسانه، بحث محدودیت‌‌‌های رسانه‌‌‌ای و برخی حواشی و قوانین وجود دارد که امروز پیام‌‌‌رسان نیز به این حوزه اضافه شده در حالی که باید از هم جدا باشند چراکه هنوز برای نحوه‌ی حضور رسانه در پیام‌‌رسان قوانینی تبیین نشده است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه در قوانین جمهوری اسلامی به امنیت اطلاعات افراد تأکید شده است، تصریح کرد: حتی در بحث جرایم رایانه‌‌‌ای و استفاده از اطلاعات شخصی افراد مجازات‌‌‌هایی تعیین شده است. از این‌رو، درباره‌ی حریم خصوصی کاربران نیز قوه‌ی قضاییه مکلف بود برای صیانت از اطلاعات مردم و عدم دسترسی به آن آیین‌‌نامه‌‌ای تدوین کند که این اقدام نیز انجام و اخیرا اطلاع‌‌رسانی شد.
این وزیر کابینه‌ی روحانی با تأکید بر اینکه نباید امنیت مدیر پلتفرم‌ها خدشه‌‌دار شود، بیان کرد: قانون باید اصلاح شود که مدیر راحت بگوید نمی‌‌‌تواند وارد حریم خصوصی مردم شود چنانچه اگر امروز کاربری در توئیتر یا فیس‌بوک خطایی کرده و مطلب خلافی منتشر کند باید مدیر توئیتر احضار شود که در خارج از کشور است و امکان آن وجود ندارد. از این‌‌ رو، مدیران داخلی پیام‌‌‌‌رسان‌‌ها نیز نباید در شرایط تحت فشار قرار گیرند. البته قانون ایراد داشته و نیاز به اصلاح دارد.
وی تأکید کرد: معنی لوکال (محلی) کردن فضای مجازی در کشور به معنای قطع کردن ارتباط با دنیا یا کشیدن حصار به دور خودمان نیست بلکه تلاش برای گرفتن سهمی در بازار جهانی و رقابت است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اضافه کرد: از این‌‌‌ رو از تمام افراد منطقی، علمی، فنی و متخصص دعوت به عمل آورده‌‌‌ایم تا در شورای عالی فضای مجازی بتوانند نقشه‌ی راه استخراج کنند ضمن اینکه پیام‌‌‌رسان‌‌ها صرفا بخش کوچکی از تحولات دیجیتالی در کشور هستند و حوزه‌‌های دیگر همچون کشاورزی، انرژی و بخش سلامت نیز در معرض تحولات عظیم در حوزه‌ی دیجیتال هستند.
به گزارش ایلنا به نقل از خانه‌ی ملت، در ادامه‌ی این جلسه نمایندگان مجلس موضوعات و مسائل خود را در حوزه‌ی پیام‌‌‌رسان‌‌های داخلی و خارجی و دغدغه‌های امنیتی و اقتصادی موجود مطرح کردند که وزیر ارتباطات به آنها پاسخ داد.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه