تکنولوژی
رضا رزمی۲۳:۴۶ - ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۷ شهريور

تمدن‌های اولیه با مواد اولیه طبیعی از قبیل چوب، سنگ، چرم، استخوان، شاخ، کتان یا کنف آغاز و گسترش یافت. پس از ظهور پلاستیک و کائوچو و مواد مرکب ما شاهد ساخت‌و‌ساز متفاوتی در اطراف‌مان بودیم. این مواد در هوانوردی، خودروسازی، ورزش و در حوزه نظامی و غیره استفاده می‌شود. این نوع تحول در استفاده از مواد هنوز ادامه دارد و امروزه ما در حال ورود به استفاده از نسل سومی از مواد یعنی مواد چند منظوره هستیم که از خاصیت انطباق با محیط برخوردار هستند و در دسته‌بندیمواد هوشمند قرار می‌گیرند. این تکنولوژی انقلابی جدید در قرن بیست‌و‌یکم خواهد بود که گفته می‌شود حتی از انقلاب ارتباطات و بیوتکنولوژی مهم‌تراست.
مواد هوشمند موادی حساس، تطبیقی ​​و تکاملی هستند. ویژگی‌های این مواد اجازه می‌دهد به عنوان یک سنسور (سیگنال تشخیص) وارد عمل شود و محرکی است که گاهی اوقات مانند پردازنده (روند، مقایسه، و ذخیره اطلاعات) رفتار می‌کند. این مواد قادر هستند به طور اتوماتیک از خود تغییرات فیزیکی همانند تغییر رنگ نمایش دهند.
با استفاده از این فناوری شرکتاولیکروم، واقع در جنوب غرب فرانسه، رنگدانه‌هایی ایجاد کرده است که رنگ‌شان با تغییر دما، شدت نور، یا فشار تغییر می‌کند. سازندگان این مواد رنگی هوشمند که هنوز در روند ثبت اختراع خود هستند، سفارشات زیادی از گروه‌های علاقه‌مند مختلف از جمله صنعت حمل و نقل هوایی، سازندگان ماشین، و تولید کنندگان لوازم خانگی دریافت کرده‌اند.
بینان‌گذار و مدیر کل اولیکرام، ژان فرانسوا لتار (Jean-Francois Letard) می‌گوید که این رنگ‌دانه‌ها کاربردهای زیادی دارد. این مواد از عناصر آلی و طبیعی ساخته شده‌اند و خود را با دما، شدت نور، یا تغییر فشار تطبیق می‌دهند و رنگ‌شان عوض می‌شود. این شرکت در حال حاضر با صنعت هواپیماسازی شرکت تولیدکننده هواپیماهای ایرباس اروپا همکاری می‌کند اما رنگ‌دانه‌های اولیکروم این پتانسیل را دارند که در بسیاری از صنایع استفاده شوند.

دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه
پیشنهاد ویژهx

عینک هوشمند خوش ساخت موراتا ، کنترل وسایل خانگی را در صورت شما قرار میدهد