ایران
اندیشه سبز خزر۲۱:۰ - ۱۳۹۹ يکشنبه ۱۹ مرداد

به گزارش مهر، آمار ثبت سایت‌های اینترنتی با هویت ایرانی در ۵ ماه اخیر نشان می‌دهد که این روند نسبت به سال گذشته با کندی همراه است و به نظر می‌رسد شیوع ویروس کرونا در این بخش نیز بی‌تاثیر نبوده است.
بررسی‌ها از وضعیت ثبت دامنه‌های اینترنتی توسط کاربران ایرانی نشان می‌دهد که تا مردادماه امسال حدود یک میلیون و ۲۱۷ هزار و ۲۶۳ سایت با دامنه ایرانی در کشور فعال است.
این در حالی است که تا پایان سال ۹۸ شمار سایت‌های اینترنتی با هویت ایرانی یک میلیون و ۲۰۰ هزار سایت اعلام شده بود و بر این اساس در ۵ ماهه نخست امسال تنها ۱۷ هزار سایت اینترنتی به این تعداد افزوده شده است.
با توجه به اینکه ثبت پسوند برای سایت‌های اینترنتی یکی از ملزومات ایجاد یک کسب و کار محسوب می‌شود، به نظر می‌رسد ویروس کرونا بر این بخش نیز تاثیر منفی داشته و طی ماه‌های اخیر کسب و کارهای جدید آنطور که باید نسبت به ثبت دامنه اقدام نکرده‌اند.
مطابق اعلام مرکز ثبت پسوندها و دامنه‌های اینترنتی پژوهشگاه دانش‌های بنیادی تا پایان سال ۹۷ حدود یک میلیون دامنه اینترنتی در ایران به ثبت رسیده بود که در پایان سال ۹۸ با ثبت ۲۰۰ هزار سایت جدید، تعداد ثبت دامنه‌های اینترنتی به یک میلیون و ۲۰۰ هزار سایت رسید؛ اما در سال ۹۹ با وجود طی تقریباً نیمی از سال، تنها ۱۷ هزار پسوند جدید ثبت شده است.
بر اساس آخرین آمارهای ارائه شده از تعداد دامنه‌های اینترنتی، پسوند دات آی آر (ir.) بیشترین پسوند سایت‌های ایرانی را به خود اختصاص داده است و در صدر دامنه‌های ثبت شده فعال اینترنتی با هویت ایرانی قرار دارد و پسوند net.ir نیز کمترین میزان ثبت دامنه را در میان سایت‌های ایرانی دارد.
آخرین وضعیت ثبت دامنه‌های اینترنتی نشان می‌دهد که هم اکنون یک میلیون و ۲۰۸ هزار و ۸۸۴ دامنه با پسوند ir در کشور فعال است که بیشترین تعداد دامنه اینترنتی را در میان وب‌سایتهای ایرانی شامل می‌شود.
از سوی دیگر شمار پسوندهای ثبت شده co.ir بالغ بر ۴۰۰۴ دامنه، شمار دامنه‌های ثبت شده با پسوند فارسی ایران ۱۷۲۷ دامنه و شمار دامنه‌های ثبت شده با پسوند ac.ir حدود ۱۲۸۴ دامنه فعال اعلام شده است. تعداد سایت‌های اینترنتی فعال حاکمیتی و دستگاه‌های اجرایی با پسوند gov.ir بالغ بر ۲۱۱ پسوند است.
در همین حال تعداد دامنه‌های فعال به ثبت رسیده با پسوند sch.ir حدود ۲۵۲ دامنه، با پسوند org.ir بالغ بر ۲۷۹ و id.ir بالغ بر ۵۹۳ پسوند برآورد می‌شود. تاکنون ۲۹ پسوند اینترنتی نیز با net.ir در کشور به ثبت رسیده است.
تا پیش از این ایران از نظر رشد دامنه اینترنتی در میان ۴ کشور نخست دنیا قرار داشت و از این حیث بالاتر از کشورهایی مانند سنگاپور، مالزی و ترکیه عنوان می‌شد. اما در شرایط حاضر رتبه جدیدی از سوی پژوهشگاه دانش‌های بنیادی در این خصوص اعلام نشده است.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه