ایران
اندیشه سبز خزر۲۳:۰ - ۱۳۹۸ چهارشنبه ۶ آذر

به گزارش پیوست، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام می‌کند که قطع یک هفته‌ای اینترنت و همچنین ادامه‌دار بودن قطع دیتای تلفن همراه تا کنون به اپراتورهای تلفن‌همراه و شرکت‌های اینترنتی ۱۰۸۰ میلیارد تومان ضرر وارد کرده است.
یک منبع آگاه در سازمان تنظیم مقررات در این مورد گفت: «برآورد اولیه سازمان تنظیم مقررات از خسارات وارد آمده به اپراتورها و شرکت‌های اینترنتی تا روز گذشته (۵ آذر) حاکی از وقوع خسارت ۱۰۸۰ میلیارد تومانی قطع اینترنت در چند روز اخیر است.»
سازمان تنظیم مقررات اعلام می‌کند که در چند روزی گذشته مشغول تهیه آمار خسارات وارده به اپراتورها شده تا این گزارش را در اختیار مراجع تصمیم‌گیر بگذارد. براساس آنچه این سازمان می‌گوید این خسارات تنها به بخش اپراتورهای اینترنتی و تلفن‌همراه کشور وارد شده و جدا از خساراتی است که شرکت‌های استارت‌آپی و دیگر کسب‌وکارهای وابسته به اینترنت دیده‌اند. پیش از این نیز مدیر یک شرکت اینترنتی در گفت‌وگو با پیوست اعلام کرده بود که با قطع اینترنت آنها در روز متحمل ضرر بین ۱.۲ تا ۱.۳ میلیارد تومانی شده‌اند.
ابتدای هفته جاری هم وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با حضور در جلسه فراکسیون مستقلان ولایی مجلس و ارائه گزارش در مورد قطعی اینترنت گفته بود که در زمان قطع اینترنت بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان به مجموعه مخابرات کشور ضرر وارد شده است.
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و در راس آن سازمان فناوری اطلاعات از ابتدای هفته جاری (۲آذر) با برگزاری جلسات مختلف با حضور شرکت‌های استارت‌آپی و فعالان صنفی در حال تهیه گزارشی در زمینه خسارت وارد شده به صنعت ICT در زمان قطع اینترنت هستند تا این گزارش با شفاف‌سازی از تاثیرات قطع اینترنت روی اقتصاد کشور به تصمیم‌گیران سیاسی کشور در آینده کمک کند.
روز گذشته در جلسه رئیس سازمان فناوری اطلاعات با اعضای سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، دبیر کمیسیون تجارت الکترونیکی این سازمان اعلام کرد که حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در دوره قطعی روزانه تقریبا ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان ضرر کرده‌است. جعفر محمدی در این جلسه اعلام کرد: «بررسی‌های ما نشان می‌دهد حجم فروش شرکت‌های بزرگ با قطعی اینترنت ۳۰ درصد کاهش یافته و برای شرکت‌های کوچکتر این رقم به ۷۰ درصد نیز رسیده است؛ اما متاسفانه فروش کسب‌وکارهای خانگی یا کسب‌وکارهایی که از طریق شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کردند تقریبا به ۹۶ تا ۹۷ درصد کاهش یافته است.»
به گفته دبیرکمیسیون تجارت الکترویکی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور با اتصال اینترنت ثابت نیز فقط ۷۵ درصد تراکنش‌ها قبلی به چرخه اقتصادی برگشته است. همچنین در این جلسه امیر ناظمی، رئیس سازمان فناوری اطلاعات اعلام کرد که در درگیری‌های خیابانی هفته گذشته ساختمان‌ها و زیرساخت‌های مخابرات به دلیل آتش‌‌سوزی ۷۲ میلیارد ضرر دیده‌اند. ناظمی در این جلسه هدف از برگزاری نشست با کسب‌وکارهای فعال در صنعت ICT را شفاف‌سازی ضرر قطع اینترنت روی اقتصاد کشور برای تصمیم‌گیران این محدودیت دسترسی اعلام کرد.
اینترنت در ایران از شب شنبه ۲۵آبان ماه و به دنبال تصمیم شورای امنیت کشور قطع و در نهایت از روز پنج‌شنبه (۳۰ آبان) تا شنبه (۲ آذر) امکان دسترسی کاربران خانگی، تجاری، سازمانی و دانشگاهی فراهم شد. با گذشت بیش از ۱۰ روز از قطع دیتای موبایل کاربران کشور نیز هنوز اتصال مجدد آن در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.
شب گذشته (۵ آذر) وزیر کشور در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که با گسترش اغتشاشات ، دستور  داده تا اینترنت  مسدود سازی شود. عبدالرضا رحمانی فضلی تاکید کرد که قطع اینترنت با مصوبه  شاک  (شورای امنیت کشور) و سپس دستور او بوده و گفت: «این قطع اینترنت به صلاح  مردم بوده است.»
همچنین او از اتصال اینترنت ثابت در تمام کشور  خبر داد و گفت: «اینترنت موبایل هم ده استان باز است. فردا (امروز ۶آذر) در جلسه شورای امنیت برای اتصال اینترنت موبایل بحث می‌کنیم. به تناسب این که اطمینان حاصل شود اینترنت موبایل نیز در تمام کشور وصل خواهد شد.»

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه