ایران
اندیشه سبز خزر۱۹:۰ - ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۲ اسفند

معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) اعلام می‌کند که احتمالا در سال جدید این سازمان با مقررات‌گذاری و صدور پروانه‌های جدید ارتباطی تلاش خواهد کرد تا عقب‌ماندگی در بخش اینترنت ثابت کشور جبران شود.
آن طور که حسین فلاح جوشقانی، به پیوست اعلام می‌کند مطالعات رگولاتوری در این زمینه شروع شده و تا پایان بهار سال ۹۸ نیز نتیجه این مطالعات و تصمیم نهایی برای بازار اینترنت ثابت باید گرفته شود.
روز گذشته نیز وزیر ارتباطات در حاشیه نشست سالانه هیات عمومی سازمان نظام صنفی‌ رایانه‌ای در گفت‌وگو با پیوست خبر از احتمال صدور پروانه‌های جدید ارتباطی در صورت به نتیجه نرسیدن طرح ادغام شرکت‌های دارنده پروانه ارتباطات ثابت (FCP) را داد.
حالا فلاح جوشقانی، رئیس رگولاتوری در گفت‌وگو با پیوست در مورد جزییات این پروانه‌های جدید می‌گوید:‌ «در حال‌حاضر رگولاتوری مایل است شرکت‌های دارنده پروانه FCP برای هم‌افزایی و جذب سرمایه بیشتر با هم ادغام شوند؛ اما اگر این کار را نکنند ما هم به عنوان متولی مقررات‌گذاری در این حوزه نمی‌توانیم آنها را مجبور به انجام این کار کنیم. تنها کاری که رگولاتوری در این زمینه می‌تواند انجام دهد در نظر گرفتن امتیاز و بسته‌های تشویقی است؛ کاری که تا کنون نیز به آنها پیشنهاد شده است.»
او در ادامه با اشاره به اظهارات وزیر ارتباطات برای احتمال صدور پروانه جدید ارتباطی می‌افزاید:‌ «قرار نیست پروانه جدید FCP صادر شود؛ قرار است یک پروانه در حوزه دیگر با فعالیت دیگر با عنوان «همگرایی بین ارتباطات ثابت و همراه» (fix-mobile convergence) صادر شود یعنی بیاییم گزینه دیگری بدهیم که بتوانیم بین اینترنت ثابت و موبایل همگرایی ایجاد کنیم و اپراتوری با این هدف به وجود بیاید.»
او تاکید می‌کند که وزارت ارتباطات و رگولاتوری تمام تلاش خود را برای فراهم کردن شرایط ادغام شرکت‌های دارنده پروانه FCP به کار بسته است؛ اما اگر این اتفاق رخ ندهد رگولاتوری خودش دست به کار خواهد شد. فلاح با تاکید اینکه باید در حوزه همگرایی اینترنت ثابت و موبایل سرمایه‌گذاری صورت گیرد، می‌گوید‌: «اگر این سرمایه‌گذاری از سمت خود شرکت‌های دارنده پروانه FCP انجام نشود ما وارد این موضوع شده و با مقررات‌گذاری جدید و ارائه پروانه سعی می‌کنیم از طریق ارائه امتیازها و پیشنهاد‌های ویژه شرایط کار بین اپراتورهای موبایل و اینترنت ثابت را فراهم کنیم.»
سال ۹۳ وزارت ارتباطات دولت یازدهم برای از میان برداشتن رکود در بازار اینترنت ثابت کار مطالعاتی برای تغییر پروانه‌های اینترنت ثابت که در آن زمان با عنوان شرکت‌های ندا یا PAP شناخته می‌شدند را آغاز کرد. به گزارش پیوست، در پاییز سال ۹۴ از بین ۲۶ متقاضی دریافت پروانه‌های جدید با عنوان ارتباطات ثابت یا FCP، در نهایت ۱۷ شرکت توانستند این پروانه را دریافت کنند. در همان زمان بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار اینترنت ثابت اعلام کردند که با توجه به محدودیت منابع در بخش زیرساخت‌ها ارتباطی، ارائه ۱۷ پروانه به شرکت‌هایی اینترنتی منطقی نیست؛ اما مدیران رگولاتوری ابزار امیدواری می‌کردند که به مرور زمان این دارندگان پروانه‌های جدید با هم ادغام و شرایط جذب سرمایه جدید با بازار اینترنت ثابت را فراهم می‌کنند.
در نهایت ۲ سال بعد پاییز سال گذشته اولین قدم‌ها برای ادغام دو شرکت  اینترنتی صاحب نام بازار اینترنتی یعنی پارس‌آنلاین و های وب نیز برداشته شد. در این زمینه بین مدیران دو شرکت توافق‌نامه ادغام به امضا رسید و حتی خبرهایی منتشر شد که به شرکت اینترنتی آسیاتک هم به جمع این ادغام اضافه خواهد شد. اما در نهایت نه تنها آسیاتک نتوانست شرایط خود با این ادغام را محیا کند که تابستان سال جاری هم با پیگیری‌های پیوست مشخص شد که ادغام های‌وب و پارس‌ آنلاین هم با شکست مواجه شده است. دلیل اصلی بهم خوردن معاملات های‌وب و پارس‌آنلاین در جریان این ادغام موانع بورسی پیش آمده برای های وب بود، شرکتی که بعد از منتشر شدن خبر خرید سهام پارس‌آنلاین نمادش در بازار بورس بسته شد.
وزیر ارتباطات مهمترین موضوع بر سر ادغام شرکت‌های اینترنتی را «تله بنیانگذار» می‌داند. او روز گذشته و در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال پیوست در مورد سرنوشت ادغام شرکت‌های اینترنتی با هم گفته بود:‌ «این وزارتخانه تاکنون جلسه‌های مختلفی با شرکت‌های اینترنتی برگزار کرده و ضرایب تشویقی مختلفی نیز برایشان در نظر گرفته اما متاسفانه آنها در این زمینه دچار تله «بنیانگذار» هستند، یعنی اینکه آن فردی که شرکت را تاسیس کرده است می‌خواهد همچنان همه کار شرکت باشد.»
به باور جهرمی در حال‌حاضر درگیری برای باقی‌ ماندن در جایگاه «بنیانگذار» بعد از ادغام شرکت‌های اینترنتی، شرایط را به سمت زمین خوردن آنها پیش برده است. با این شرایط باید منتظر ماند و دید آیا رگولاتوری سال آینده می‌تواند با سیاست‌گذاری جدید گره افتاده در ادغام شرکت‌های اینترنتی را که خودش هم به وجود آورده باز کند یا خیر.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه