گوناگون
الناز فرجی۳:۰ - ۱۳۹۴ پنج شنبه ۱۸ تير

زندگی و کار جان فوربس نش الهامی برای فیلم یک ذهن زیبا بود
جان نش و همسرش روز شنبه در یک تصادف ماشین در نیوجرسی کشته شدند
نش که جایزه ی نوبل اقتصاد را در 1994 برنده شده بود، 87 ساله و همسرش آلیشیا 82 ساله بود.
(سی ان ان ) جان نش ، ریاضیدان دانشگاه پرینستون که الهام بخش فیلم "یک ذهن زیبا " بود و همسرش در یک تصادف رانندگی در روز شنبه، بنا به توضیحات پلیس نیوجرسی کشته شدند.
پلیس ، جورج ویلیامز میگوید: نش 86 ساله و آلیشیا ی 82 ساله، در یک تاکسی نزدیک شهرستان مونرو بودند که این اتفاق افتاد.
آنها عازم جنوب و در باند چپ بودند که تاکسی در حال رد کردن یک ماشین دیگر از کنترل خارج شد .ماشین به ریل های کنار جاده برخورد کرد و آنها از ماشین بیرون افتادندو جان سپردند.  راننده ی تاکسی ، تارک جیرجیس  با زخم هایی که کشنده نبودند به بیمارستان دانشگاه رابرت وود جانسون رسانده شد . یک مسافر در ماشین دیگر به بیمارستان رسانده شد که گردنش درد میکرد. اتهامی در این تصادف وارد نشده ولی هنوز تحقیقات ادامه دارد.

زنی که باعث بقای او شد

نش به عنوان یکی از بزرگترین ریاضیدانان قرن بیستم است که به خاطر نظریه ی بازی ها  و درگیری اش با بیماری اسکیزوفرنی شناخته شده است. آلیشیا نش از دانشگاه MIT ؛ در رشته ی فیزیک از  یک خانواده ی سالوادوری اریستوکرات ، زمانی که بیماری اسکیزوفرنی حرفه ی نش را در سال 1960 به نابودی کشاند، جان او را نجات داد و در خانه اش از او نگه داری کرد حتی بعد از اینکه در سال 1963 از هم جدا شدند. همانطور که بیوگرافی نویس این زوج، سیلویا ناسر در کتاب یک ذهن زیبا در سال 1998 نوشت: این نبوغ نش بود که زنی را انتخاب کرد تا برای بقایش به او کمک کند " .
این دوره زندگیشان در ورژن هالیوودی سرگذشتشان ، فیلم ذهن زیبا برنده ی اسکار با بازی راسل کرو و جنیفر کانلی ، وارد نشد. این فیلم که "یک تکه از تجدید نظر طلبی تاریخی" نامیده شده، همچنین فرزندش از رابطه ی اول و سابقه ی بد سخت بودن کار با او را در فیلم نیاورد. ولی در ترسیم فراز و نشیب بیماری او که باعث جلب شدن توجه ها به دستاورد های نش بود و در سال 1994 جایزه ی نوبل اقتصاد را برایش به ارمغان آورد، بسیار موفق بود.
نش این فیلم را تفسیر هنری زندگی خود و چگونگی بیماری اش خواند. که به طور واضح پروسه ی توهمات و درمانش را توضیح نداد. برخلاف شخصیت کرو که برای درمان بر مدیتیشن اتکا کرد، نش در مصاحبه ی سال 1994 اش گفت که دهه ها از زمانی که مدییشن انجام داده است میگذرد.
او از بیماری روانی اش به عنوان " سیر نامطلوبی در تاریخ یاد کرد به این معنی که این مردم هرگز به بهبود کامل ذهنی نمیرسند. آنها مصرف کنندگان سازمان درمان ذهنی میشوند و همیشه یک سری قرص استفاده میکنند" . اخبار مرگ این زوج تکریم ها را در آکادمی ها و هالیوود به همراه داشت.
رئیس دانشگاه پرینستون، کریستوفر ال ایزگروبر گفت : ما با خبر در گذشت نش و همسر قهرمانش آلیشیا بسیار شوکه و غمگین شده ایم. هر دوی آنها اعضای بسیار خاصی در دانشگاه پرینسون بودند.
او اضافه کرد : دستاورد های برجسته ی جان الهام بخش نسل های متعددی از ریاضیدانان، اقتصاد دانان و دانشمندانی است که تحت تاثیر نظریه ی بازیهای او قرار گرفته اند. و زندگی اش با آلیشیا احساسات خوانندگان و طرفداران فیلم ها را بر انگیخت . و آنها را محو قدرت این زوج در مواجه با مشکلات بزرگ کرد.
ران هاوارد کارگردان ذهن زیبا توئیت کرد :" امیدوارم برنده ی جایزه ی نوبل جان نش و همسرش در آرامش باشند. اینکه بتوانیم بخشی از داستانشان را در فیلم یک ذهن زیبا بیاوریم برایمان افتخاری بود " .
کرو در توئیتر به خانواده ی نش تسلیت گفت  و این زوج را یک زوج شگفت انگیز با ذهن ها و قلب هایی زیبا خواند.
شوکه شده ام... قلب من با جان ،آلیشیا و خانواده شان است. یک زوج شگفت انگیز، ذهن هایی زیبا، قلب هایی زیبا .


_راسل کرو . 24 می 2015

"این مرد یک نابغه است"

نش در سال 1928 در بلو فیلد ویرجینیای غربی ، یک شهر زغال سنگ در کوهستان های آپالاچیان  متولد شد. پسر یک مهندس و یک معلم لاتین . او در مدرسه  ابتدای آثار استعداد در زمینه ی ریاضی را در خود نشان داد. او یکی از 10 برنده ی جایزه ی جورج واشنتگون بود. که به او کمک هزینه ی تحصیلی در موسسه ی تکنولوژی کارنیج را دادند و او برای اولین بار لقب نابغه را دریافت کرد. (بنابر گفته های ناسر ؛ نویسنده ی بیوگرافی اش ) . او آنقدر یکی از استاد هایش را تحت تاثیر قرار داد که در نامه ی سفارش او به پرینستون فقط یک جمله نوشت " این مرد یک نابغه است . "
نش دکترایش را در سال 1950 در پرینستون، بر اساس مقاله ای در مورد رشته های ریاضی و اقتصاد دریافت کرد. در سال 1951 او به دانشکده ی موسسه ی تکنولوژی ماساچوست ملحق شد که در آنجا همسرش آلیشیا لارد ؛ یک دانشجودر کلاس پیشرفته ی حساب دیفرانسل و انتگرال را ملاقات کرد. دختر دکتر لارد از خانواده ی سالوادور، قبل از رسیدن به آمریکا در سال 1944. یکی از 16 زنی که به کلاس MIT 1955 وارد شد . یکی از همکلاسی هایش او را اینگونه توصیف میکند " یک پرنسس سالوادوری با حس تعهد اشرافی . آنها بعد از مدتی وقت گذراندن با هم  در دانشگاه رابطه شان را شروع کردند. آلیشیا به ناسر گفت : او خیلی خوش قیافه و باهوش بود. من او را مانند یک قهرمان میپرستیدم.
بیماری ای که او "آشوب روانی " میخواند در اوایل 1959 ، زمانی که آلیشیا باردار بود آغاز شد . او از جایگاهش در دانشکده ی  MIT استعفا داد و 50 روز در بیمارستان مک لین ماساچوست تحت نظر قرار گرفت.
او چند سال را در بیمارستان و بیرون بیمارستان گذراند . او میگفت: دائم با یک روند  ناخواسته و تلاش برای مجوز ترخیص " .( با وجود تلاش های آلیشیا برای بستری کردنش ) . در دوره ی نظم بخشی ذهنی اش  که  قادر به ترک توهماتش شده بود، به تحقیقات بازگشت و سابقه اش را به عنوان یکی از تاثیر گذار ترین ریاضی دانان آمریکایی زمانش ساخت.
علاوه بر نوبل، نش جایزه ی تئوری  جان ون نیومن را در سال 1978 و جایزه ی استیل جامعه ی ریاضی دانان آمریکایی را برای همکاری با تحقیقات در سال 1999 دریافت کرد. هفته ی پیش او در نروژ بود تا جایزه ی2015  Abel را برای همکاری های ریاضی با همکارش لوئیس نیرنبرگ ، دریافت کند.
نیرنبرگ گفت : او یک ریاضیدان بزرگ بود. یکی از برجسته ترین آنها . او همکاری های زیادی با هرچیزی که مینوشت عرضه میداشت.  همسرش نیز یک انسان فوق العاده بود. او برای سالیان زیادی از او نگه داری کرد. انسان خیلی خاصی بود."
این زوج در همه ی این مراحل با هم بودند. و در سال 2011 مجددا با هم ازدواج کردند.
آلیشیا نش در مستند PBS گفت : ما فکر کردیم که اینکار ایده ی خوبی است. بالاخره ما بیشتر زندگیمان را با هم بودیم.

دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه
پیشنهاد ویژهx

اشتباهات بالمر در مورد آینده همچنان به قوت خودشان باقی مانده اند