ایران و جهان
اندیشه سبز خزر۱:۰ - ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۵ بهمن

به گزارش تسنیم، از حدود ۳۸ میلیون و ۶۰۰ هزار خط منصوبه تلفن ثابت تا پایان آذر، حدود ۳۰ میلیون و ۴۰۰ هزار خط، دایر شده است.
با وجود رشد شتابان و فراگیری ارتباطات همراه در تمامی ابعاد جغرافیایی کشور اما توسعه تلفن ثابت همچنان با نرخی به نسبت ثابت و شیبی بسیار کند طی چندین سال اخیر پیش می‌رود.
با نگاهی به وضعیت توسعه این بخش متوجه می‌شویم که طی سال‌های ۹۲ تا ۹۵ میزان ضریب نفوذ تلفن ثابت در کشور به ترتیب سال‌ها ۳۶.۹۹، ۳۷.۸۷، ۳۸.۶۷ و ۳۸.۵۴ درصد بوده است.
با وجود اینکه بین سال‌های ۹۴ و ۹۵ شاهد افت ضریب نفوذ هستیم اما سال ۹۶ میزان این شاخص مجددا حالت صعودی به خود می‌گیرد و به ۳۸.۷۲ درصد می‌رسد.
اما جدیدترین گزارش‌ها نشان می‌دهد که ضریب نفوذ "تلفن ثابت" تا سه ماهه ابتدای سال جاری مجددا روند نزولی به خود گرفته و به ۳۷.۷۸ درصد رسیده است؛ اما این سیر نزولی متوقف نشده و در سه ماه تابستان سال جاری نیز ادامه یافته و در پایان شهریور ماه به ۳۷.۲۹ درصد رسیده است.
جدیدترین گزارش رسمی مجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هم نشان می‌دهد که ضریب نفوذ تلفن ثابت تا پایان آذر ماه به ۳۷.۰۸ درصد افت کرده است.
جالب است با وجود اینکه از سال گذشته تا پایان شهریور ماه سال جاری ۱.۸۷ درصد به خطوط منصوبه اضافه شده و تعداد شماره تلفن‌های ثابت در کشور به ۳۸ میلیون و ۷۸ هزار و ۷۲۱ رسیده اما میزان دایری (خطوط فعال) تا نیمه نخست سال جاری بیش از یک درصد افت (غیرفعال) نشان می‌دهد.
تعداد خطوط دایری تلفن ثابت، سال گذشته ۳۰ میلیون و ۹۴۴ هزار و ۱۶۹ بوده که در نیمه نخست سال جاری به ۳۰ میلیون و ۶۱۲ هزار و ۲۵۹ خط فعال رسیده است.
حال جالب است با وجود افزایش نصب (منصوبه) تلفن ثابت به میزان حدود ۵۲۰ هزار خط تا پایان آذر ماه سال جاری، اما تعداد خطوط دایری به میزان ۱۷۷ هزار و ۱۶ خط به نسبت شهریور ماه سال جاری کاهش یافته است.
ضریب نفوذ تلفن ثابت در حال حاضر ۳۷.۰۸ درصد است. بر اساس جدیدترین آمار، تا پایان آذر ماه سال جاری ۸۳.۰۵ درصد روستاهای کشور دارای ارتباط بوده که مجموعا شامل ۵۱ هزار و ۲۶۵ روستا می‌شود.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه