زندگینامه
الناز فرجی۲۲:۳۰ - ۱۳۹۴ شنبه ۳۱ مرداد

مدیر اقتصادی، مهندس و برنامه نویس کامپیوتر

ماریسا مایر به مدت ده سال توسعه ی موفق ترین محصولات گوگل را رهبری کرد و در سال 2012 در سن 37 سالگی به عنوان مدیر عامل اجرایی شرکت یاهو انتخاب شد.

خلاصه

ماریسا مایر در سی ام ماه می سال 1975 در شهر ووسو ایالت ویسکونسین آمریکا به دنیا آمد، و در سال 2012 برای مدیر عاملی شرکت یاهو برگزیده شد. قبل از آنکه به یاهو بپیوندد، او 13 سال در گوگل کار کرد؛ جایی که تلاش های او در بخش توسعه ی محصولات کمک شایانی به ظاهر خاص و منحصر به فرد سایت گوگل کرد. زمانی که مایر مدیر عامل یاهو شد، یکی از بیست زنی بود که مدیر عامل شرکتی از 500 شرکت پر درآمد ایالات متحده را بر عهده داشتد.

زندگی آغازین

ماریسا ان مایر، به دنیا آمده در تاریخ 30ام می 1975 در شهر ووسو ایالت ویسکونسین، کودکی اش را یک کودکی شهرکی توصیف می کند؛ تکمیل شده با کلاس های رقص باله، اسکی روی یخ، شیرینی قندی و مناظره های تیمی. او دختر یک مهندس و یک معلم هنر است، و از سن کم به ریاضی و علوم علاقه نشان می داد. هنگامی که در دبیرستان ووسو ی غربی درس می خواند، او در یک مغازه ی خواربار فروشی کار می کرد و برای سرعت بخشیدن به پروسه ی تسویه حساب مشتریان کد تولیدی محصولات را به خاطر می سپرد.
در حالی که با این گمان که در آینده پزشک خواهد شد بزرگ شد، در دانشگاه استنفورد مایر به کامپیوتر ها علاقه پیدا کرد و موفق به اخذ مدرک کارشناسی سیستم های نمادین و همچنین مدرک کارشناسی ارشد علوم کامپیوتر شد. اما احتمالا این دوره ی کار آموزی تحقیقی در شرکت تحقیقات بین المللی SRI در Menlo Park ایالت کالیفرنیا و آزمایشگاه تحقیقاتی UBS او در زوریخ بود که 14 پیشنهاد شغل به محض فارق التحصیلی را برایش به دنبال داشت.

موفقیت شغلی

14مین پیشنهاد شغلی مایر از طرف بنیان گزاران شرکت گوگل، لری پیج و سرگی برین، بود که از او سوالاتی درباره ی هوش مصنوعی پرسیدند؛ در حالی که مصاحبه روی میز پینگ پنگی انجام می شد که شرکت از آن در کنفرانس ها استفاده می کرد. در سال 1999 شرکت گوگل هنوز یک غول جست و جوی اینترنتی نبود. این شرکت تنها 19 کارمند داشت. پس از قبول کردن پیشنهاد گوگل مبنی بر مدیریت بخش رابط کاربری و سرور های وب، مایر 20مین کارمند گوگل و اولین مهندس زن آن شد.
شغل او در گوگل کار کردن روی شناخته شده ترین و موفق ترین محصولات شرکت بود؛ که شامل Google Map،Google Earth، Street View، Google News و Gmail می شد. او که به عنوان یک کارشناس مد خوش سلیقه در زمینه ی طراحی شناخته می شود، عامل ظاهر خاص و احساسی است که به تجربه ی گوگل هویت بخشیده است. به عنوان مثال، او مسئول تایید هر doodle( لوگو های متفاوتی که برای بزرگداشت تعطیلات و رویداد ها بکار می روند) است که در صفحه ی اصلی سایت گوگل ظاهر می شود. مایر به مدت 10 سال بخاطر اخلاق گرایی در کار و دقت در مشاهده ی جزئیات مورد تمجید شرکت گوگل بود. ولی در یک مصاحبه در سال 2008، به نظر می رسید او در حال برنامه ریزی برای یک کار جدید است." من به ساختن شرکت گوگل کمک کردم، اما نمی خواهم به این موفقیت اکتفا کنم. به نظر من جالب ترین اتفاق پس از این اتفاق خواهد افتاد."
آنچه پس از آن برای مایر اتفاق افتاد سبب جلب توجه بسیاری چه در دره ی سیلیکون و چه در سایر نقاط دنیا شد. در جولای 2012 او برای ریاست و مدیر عاملی شرکت یاهو انتخاب شد؛ در حالی که این شرکت توسط ارزش سهام در حال سقوط، اخراج اجباری کارکنان و درآمد حاصل از تبلیغات در حال کند شدن به محاصره در آمده بود. او که وظیفه ی تصحیح اهداف شرکت به او سپرده شده بود، پنجمین مدیر عامل استخدام شده توسط یاهو در پنج سال و همچنین یکی از بیست زنی  که مدیر عامل شرکتی از 500 شرکت پر درآمد ایالات متحده را بر عهده داشتد بود. به عنوان یک مدیر عامل تکنولوژی زن، مایر از روش کارلی فیورینا، مدیر عامل سابق شرکت Hewlett-Packard و مگ وایتمن، مدیر عامل سابق شرکت eBay پیروی می کرد. و بسیاری بر این باور بودند که او توانایی عوض کردن اوضاع یاهو را دارد.
در سپتامبر سال 2013 مایر رتبه ی اول را در لیست 40 مدیر اقتصادی برتر مجله ی Fortune از آن خود کرد. همچنین در همین ماه بود که برای شماره ی سپتامبر مجله Vogue عکس انداخت، عکسی که او را روی یک نیمکت مبلی با یک لباس آبی نشان می داد. این عکس سبب بوجود آمدن بحث هایی درباره ی این شد که این عکس اغوا کننده سبب کاهش اعتبار او به عنوان یک مدیر عامل اجرایی می شود.

زندگی شخصی


چیزی که این ماه را از این هم جالب تر می کند، این است که مایر و همسرش Zachary Bogue که یک سرمایه گزار است در 30ام سپتامبر 2012 صاحب اولین فرزند خود که پسر است شدند.

دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه
پیشنهاد ویژهx

جیمیل قابلیت Undo Send را برای تمام کاربران وب ارائه کرد