ایران
اندیشه سبز خزر۱۹:۰ - ۱۳۹۸ پنج شنبه ۹ آبان

به گزارش مهر به نقل از نیواطلس، محققان دانشگاه کالیفرنیا با الهام از نوعی ماهی به نام گیره ماهی یک بازوی رباتیک به شکل فنجان را تولید کرده اند که توان مکش بسیار زیادی دارد و می تواند اشیای مختلف را در ابعاد و اشکال گوناگون جذب کرده و از مکانی به مکان دیگر منتقل کند.
گیره ماهی ها معمولا در نقاطی از اقیانوس ها زندگی می کنند که میزان جذر و مد در آنها بسیار زیاد و شدید است. از همین رو آنها خود را به صخره ها می چسبانند تا از پرتاب شدن و جابجاشدن خود در آب های سهمگین جلوگیری کنند.
گیره ماهی ها برای چسباندن خود به صخره ها از باله هایی در قسمت زیر بدنشان استفاده می کنند. باله های یادشده حتی قابلیت اتصال و چسبیده شدن به سطوح زبر و خشن را نیز دارند و دارای لایه هایی از ساختارهایی مویی شکل هستند که بر روی یک صفحه دیسک مانند قرار می گیرند و همین امر موجب سازگاری آنها با سطوح مختلف و تقویتشان می شود.
پژوهشگران با تقلید از این سطوح توانسته اند بازوهایی فنجانی شکل با توان مکش بالا بسازند که با چسبیدن به اشیای مختلف حمل آنها را در آب تسهیل می کنند. انتظار می رود در آینده نمونه های قدرتمندتری از این بازوهای رباتیک ساخته شود.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه