ایران و جهان
اندیشه سبز خزر۸:۰ - ۱۳۹۹ يکشنبه ۲۲ تير

به گزارش تسنیم، سامانه احراز هویت الکترونیک در بازار سرمایه با حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری افتتاح شد؛ این سامانه مراجعات حضوری سرمایه‌گذاران برای ثبت‌نام و احراز هویت در بورس را کاهش می‌دهد و باعث ایجاد شفافیت بیشتر در بازار سرمایه می‌شود.
سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، در مراسم افتتاح سامانه احراز هویت الکترونیک که در شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، برگزار شد، اظهار کرد: در سال‌های اخیر، شرکت‌های با هویت جدید به اقتصاد کشور  وارد شده‌اند. شرکت های جدید بر عکس، همتایان سنتی، دارایی فکری و نامشهود بیشتری دارند. وقتی شرکت فیسبوک، واتس‌آپ را با قیمت بیش از 2 میلیارد دلار خرید یا اوبر شرکت کریم امارات را با نرخ بیش از 3 میلیارد دلار خرید، از روش‌های ارزش‌گذاری دارایی نامشهود استفاده کردند.
ستاری در ادامه گفت: 16 شرکت دانش‌بنیان در حال تکمیل پرونده پذیرش خود هستند  تا وارد بورس و فرابورس شوند. شرکت‌های دانش‌بنیان، آینده‌کاری خود را در بازار بورس می‌بینند. در حال حاضر جلسات متعددی توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار می‌شود تا  شرکت‌های دانش بنیان را با مزایای حضور در بازار سرمایه، آشنا سازد. با توجه به خدمات مختلفی که شرکت‌های دانش بنیان دریافت می‌کنند، خوشبختانه از حساب‌ها و صورت‌های‌مالی شفافی برخوردار هستند.
رئیس ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش بنیان، با اشاره به لزوم توجه به سرمایه بخش خصوصی در توسعه زیست بوم نوآوری کشور، گفت: در این حوزه ارزش افزوده بسیار قابل توجهی تولید می‌شود. وی توسعه صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه را یکی از ارکان توسعه استارتاپ‌ها خواند و افزود: استارتاپ‌ها با استفاده از ابزار سرمایه گذاری ریسک‌پذیر رشد می‌کنند و نمی‌توان با تزریق بودجه دولتی و وام های سنتی، انتظار رشد استارتاپ‌ها را داشت.
به گفته ستاری، در یک سال اخیر تاسیس صندوق‌های جسورانه در بورس شتاب گرفته است. ضمن آنکه تامین مالی جمعی نیز به عنوان یک ابزار جدید بزودی برای تامین مالی طرح‌های خرد اجرایی می‌شود. سامانه‌سجام، یک سامانه قابل توجه است و باید کمک کرد تا  تکنولوژی هم‌راستا با اقبال عمومی به بازار سرمایه، در این بازار توسعه یابد.
رئیس بنیاد ملی نخبگان همچنین گفت: در حال حاضر 33 شرکت دانش بنیان با ارزش بازار حدود 180 هزار میلیارد تومان در بازار سرمایه پذیرش شده‌اند و این تعداد در حال افزایش است. فعالیت چند شرکت دانش بنیان در بحث آزاد‌سازی سهام عدالت نیز یک پدیده مبارک است. بی‌شک در آینده نه چندان دور،  شرکت‌های دانش‌بنیان به بزرگ ترین شرکت‌های حاضر بر روی تابلو  بورس تبدیل می‌شوند. این اتفاقی است که در تمام دنیا رخ داده است و در ایران نیز اتفاق خواهد افتاد.
در ادامه حسن قالیباف اصل؛ رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ایران نیز در این مراسم گفت: در بازه زمانی سه‌ماهه اخیر، کارهای قابل توجهی در بحث سهام عدالت در شرکت سمات انجام گرفت. این موفقیت با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور و به واسطه اذن مقام معظم رهبری، در آزادسازی سهام‌عدالت انجام گرفت. با توجه به ورود خیل عظیم سهامداران عدالت، گسترش زیرساخت‌های الکترونیک یک ضرورت است. خوشبختانه این زیرساخت‌ها با کمک شرکت‌های فناور و شرکت سمات، به وجود آمده است.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ایران در ادامه، گفت: با توجه به افزایش میزان معاملات در بازار سرمایه، باید هر چه بیشتر از فناوری‌های مدرن استفاده کرد و به سمت ایجاد سامانه معاملات ملی حرکت کرد. ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به بورس نیز، یک گام مهم تلقی می‌شود، عمده ارزش شرکت‌های دانش‌بنیان، دارایی نامشهود آنها است، این دارایی‌ها باید با روش‌های صحیح مورد شناسایی قرار گیرد.
علیرضا ماهیار؛ معاون فناوری و توسعه نوآوری شرکت سمات نیز ضمن اشاره به اهمیت حضور شرکت‌های دانش بنیان در بورس کشور، گفت: با توجه به تعامل بسیاری خوبی که با مجموعه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شکل گرفت، توانستیم از ظرفیت زیست بوم نوآوری کشور در کارهای مختلفی از جمله در توسعه دیتا سنتر شرکت سمات، استفاده کنیم.
ماهیار در ادامه افزود: در پروژه سهام عدالت از همکاری 7 تیم فناور از جمله 5 شرکت با سابقه دانش‌بنیان، استفاده شد. بی‌شک نمی‌توان با تکیه بر روش‌های سنتی بازار سرمایه را به پیش برد. هوشمند‌سازی اقتصاد بر پایه بهره‌گیری از ظرفیت‌های فناورانه با همراهی شرکت‌های دانش بنیان و فناور امکان‌پذیر است. خوشبختانه سازمان بورس یک مشتری خوب برای خرید فناوری هوش مصنوعی از شرکت‌های دانش بنیان و فناور است.
در این مراسم، زیرساخت، احراز هویت الکترونیکی در سامانه سجام و بازار سرمایه ایران به صورت رسمی افتتاح شد.
علاقه‌مندان به فعالیت در بازار سرمایه باید کد بورسی دریافت کنند. برای دریافت کد بورسی، پیش از این، متقاضیان اطلاعات خود را به صورت حضوری در دفاتر پیشخوان ارائه می‌کردند.
با مشارکت بیش از 9 شرکت فناور و دانش‌بنیان، مراحل احراز هویت افراد به صورت برخط و الکترونیکی درآمد.
این مسئله علاوه بر کاهش مراجعات حضوری،  باعث ایجاد انسجام و شفافیت بیشتر شده است.
این سامانه که پیش از این، یک ماه به صورت آزمایشی و پایلوت فعالیت کرده بود و در این مراسم به صورت رسمی آغاز به کار کرد.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه