ایران
اندیشه سبز خزر۱۳:۰ - ۱۴۰۰ چهارشنبه ۸ ارديبهشت

سامانه جامع تسهیلات وجوه اداره شده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با نام «توان آفرین» راه‌اندازی شد.
به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، امیر ناظمی، رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در مراسم آنلاین رونمایی از این سامانه گفت: با راه‌اندازی این سامانه وام‌های ارزان قیمت با تنفس در اختیار صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه قرار می‌گیرد.
او افزود: سامانه توان آفرین که سامانه جدید وجوه اداره شده وزارت ارتباطات است، موجب افزایش شفافیت استفاده و فرایند دریافت تسهیلات می‌شود.
بر اساس اطلاعات ارایه شده، تاکنون از طریق این سامانه 262 مورد وام به ارزش 122.88 میلیارد تومان پرداخت شده است.
ناظمی اظهار داشت: اگر وزارت ارتباطات یک ریال به صندوق سرمایه‌گذاری تسهیلات داده باشد یعنی آن صندوق دو ریال سرمایه‌گذاری کرده و صندوق اهرم و مشوقی برای فعالیت بیشتر بخش خصوصی محسوب می‌شود.
از مجموع وجوه پرداخت شده در یک سال گذشته، بطور میانگین بیشتر از هفت میلیارد تومان تسهیلات به کسب و کارهای حوزه فاوا پرداخت شده و در ماه‌های آخر سال گذشته نیز تسهیلاتی به پلتفرم‌های برتر فاوا هم پرداخت شده است. ضمن اینکه  به عرضه‌کنندگان سرویس بر بستر پلتفرم‌ها نیز وام‌های کوچک و کم‌بهره ارایه شده است.
به گفته رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران، میزان تسهیلات پرداختی رشد داشته و میزان رشد به دست آمده در چند بخش بیش از 200 درصد بوده است اما مهمتر از آن استفاده از منابع اهرمی و استفاده از سایر صندوق ها بوده که پیش از این وجود نداشته یا خیلی کمرنگ بوده است که بخش بسیار مهمی است که خیلی اوقات نادیده گرفته شده بوده است.
براساس تسهیلات پرداختی، بیشترین سهم با رقم 16 درصد به وام‌های بوم‌واره برای حرکت به سمت حمایت‌های هوشمند و هدفمند به ارزش 18.645 میلیارد تومان اختصاص داشته و پس از آن وام کرونا با سهم 14 درصدی برای واکنس سریع در شرایط بحران با رقم 17.387 درصدی قرار دارد.
منابع اهرمی شده صندوق کارآفرینی امید نیز با رقم 12.632 میلیارد تومان سهم 10 درصدی داشته و سهم اقتصاد دیجیتال نیز با رقم 6 میلیارد و 681 میلون تومان پنج درصد بوده است.
در سامانه جدید وجوه اداره شده تمرکز وزارت ارتباطات بر عدم تمرکز پرداخت این وجوه است و از این پس وام‌ها از سوی اداره‌های کل ارتباطات استانی و به صورت غیرمتمرکز به متقاضیان پرداخت خواهد شد.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه