ایران
اندیشه سبز خزر۱۷:۰ - ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۹ بهمن

به گزارش «فناوران»، ولی‌الله سیف اعلام کرد به تدریج صرافی‌ها و سایر بازیگران بازار ارز به این سامانه متصل خواهند شد. این سامانه امکان کنترل و مدیریت بازار ارز برای سیاستگذار و امکان فعالیت شفاف را برای متقاضیان ارز فراهم می‌کند.
وی همچنین در تشریح انتشار اوراق گواهی مبتنی بر ارز گفت: در این اقدام شبکه‌ی بانکی کشور گواهی سپرده‌ی ریالی ارز بنیان با سررسیدهای یک و دو ساله منتشر می‌کند. نرخ ریال مورد محاسبه در زمان افتتاح گواهی سپرده‌ی متوسط یک ماه قبل سامانه‌ی سنا خواهد بود و نرخ سود برای سررسیدهای یاد شده به ترتیب ۴ و ۵.۴ درصد است و در سررسید، ارز یا معادل ریالی آن به نرخ متوسط یک هفته قبل سامانه‌ی سنا به دارنده‌ی اوراق پرداخت خواهد شد. در صورت بازخرید این اوراق قبل از سررسید، سود سپرده‌ی کوتاه مدت ریالی (۱۰ درصد) به دارنده‌ی اوراق پرداخت خواهد شد.
براساس این گزارش تداوم رشد نرخ ارز در بازار طی چند هفته‌ی گذشته‌ی دولت و بانک مرکزی را بر آن داشت تا اقدامات ویژه‌ای را برای کنترل بازار ارز انجام دهند. بر این اساس با همکاری و هماهنگی بین بانک مرکزی، قوه قضاییه، نیروی انتظامی، سازمان امور مالیاتی و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط نسبت به شناسایی سفته‌بازان و سوداگران بازار ارز اقدامات جدی انجام و بخش آثار التهابی از سوی سوداگران متوقف شده است.
همچنین سه اقدام از سوی شبکه‌ی بانکی شامل انتشار اوراق گواهی سپرده با نرخ سود ۲۰ درصد، انتشار اوراق گواهی سپرده مبتنی بر ارز با نرخ سود ۴ و ۴.۵ درصد و طرح پیش فروش سکه‌ی بهار آزادی از طریق شعب منتخب بانک ملی انجام می‌شود.
همزمان با این اقدامات سامانه‌ی جدید ارزی از امروز آغاز به کار می‌کند.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه