گوناگون
اندیشه سبز خزر۸:۰ - ۱۴۰۰ پنج شنبه ۲۷ خرداد

به گزارش دیجیاتو، با وجود اینکه شبکه ۵G هنوز به فراگیری جهانی نرسیده، ولی شرکت‌ها در حال توسعه ۶G هستند و سامسونگ هم نمونه اولیه‌ای از این فناوری را به نمایش گذاشته که برای اولین بار پتانسیل‌های طیف فرکانس تراهرتزی (THz) را نشان می‌دهد.
محققان سامسونگ و «دانشگاه کالیفرنیا، سانتا باربارا» سیستم ارتباطی جدیدی را به نمایش گذاشته‌اند که از فرکانس ۱۴۰ گیگاهرتزی و پهنای باند ۲ گیگاهرتزی بهره می‌برد. آن‌ها در این آزمایش موفق به انتقال اطلاعات با نرخ ۶.۲ گیگابیت بر ثانیه در یک فاصله ۱۵ متری شدند.
این رقم در مقایسه با رکورد فعلی شبکه‌های ۵G با نرخ انتقال ۵.۲۳ گیگابیتی پیشرفت مناسبی به حساب می‌آید، اما به هیچ عنوان سقف توانایی‌های ۶G را نشان نمی‌دهد. سرعت نسل ششم ارتباطات در نهایت می‌تواند تا ۱ ترابیت بر ثانیه معادل ۱۰۰۰ گیگابیت برسد.
سیستم مورد آزمایش سامسونگ از یک فرستنده چندآرایه مرحله‌ای با ۱۶ کانال، چند ماژول گیرنده و یک واحد باندپایه تشکیل شده که سیگنال‌ها را پردازش و آن‌ها را به سمت گیرنده هدایت می‌کند. سامسونگ پروتوتایپ خود را در کنفرانس بین‌المللی IEEE در حوزه ارتباطات به نمایش گذاشته است.
شبکه‌های فعلی ۵G با حداکثر فرکانس ۴۰ گیگاهرتز و پهنای باند ۴۰۰ مگاهرتز کار می‌کنند، ولی انتظار می‌رود که ۶G به فرکانس‌های فراتر از ۱۰۰ گیگاهرتز برود و در طیف فرکانس تراهرتز قدم بگذارد. باند تراهرتز طیف آزاد گسترده‌ای را در بر می‌گیرد که امکان دسترسی به کانال‌های پهن‌باند با ده‌ها برابر پهنای باند فرکانس‌های گیگاهرتزی را فراهم کند.
با این فناوری، می‌توان به پیش‌نیاز ۶G برای نرخ انتقال ترابیتی در هر ثانیه دست پیدا کرد. حداکثر نرخ انتقال داده به ۵۰ برابر ۵G می‌رسد و تاخیر بی‌سیم هم تا یک دهم کاهش پیدا می‌کند. این قابلیت‌ها می‌توانند توانمندی شبکه ۶G در ارائه خدمات و تجربه‌های چندرسانه‌ای مثل واقعیت گسترش‌یافته (XR) و سیستم‌های هولوگرامی را افزایش دهند.
با تمام این‌ها، هنوز زمان زیادی تا عرضه عمومی ۶G باقی مانده و انتظار داریم که این فناوری را در حوالی سال ۲۰۳۰ ببینیم.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه