گوناگون
مصطفی طبری۱۵:۰ - ۱۳۹۴ سه شنبه ۲۰ مرداد

شاید این خبر کمی عجیب باشد اما بنظر می رسد فضانوردان ایستگاه فضایی بین المللی یا ISS قصد دارند با پرورش سبزیجات مختلف در سفینه خود، کمی فیبر گیاهی هم به رژیم غذایی خود اضافه کنند!
احتمالاً در فیلم ها، سریال ها یا کتاب های مرتبط با هوافضا دیده اید که غذای فضانوردان اصلاً طبیعی محسوب نمی شود. در واقع اگر تاکنون بستنی مخصوص فضانوردان را از نزدیک ندیده اید، پیشنهاد می کنیم حتماً آن را تجربه کنید. پرورش سبزیجات نه تنها باعث ایجاد تنوع در وعده های غذایی فضانوردان می شود بلکه بر روی روحیه و شرایط ذهنی آنها نیز تاثیر خواهد گذاشت.
به گفته دکتر ری ویلر از ناسا، شواهدی وجود دارد که نشان می دهند غذاهای ساده مانند گوجه فرنگی، بلوبری و کلم قرمز منابع سرشاری از آنتی اکسیدان ها هستند. داشتن غذای تازه مانند این در فضا می تواند بر روی روحیه افراد تاثیر زیادی گذاشته و همچنین از تشعشات موجود در فضا نیز از آنها محافظت بیشتری خواهد کرد.
علاوه بر این، انجام این آزمایش می تواند به پرورش سبزیجات در نقاطی از فضا که نور خوشید و آب کمی وجود دارد، در آینده کمک کند. به گفته دکتر جیویا ماسا، این شیوه پرورش گیاهان می تواند در سفر بشر به مریخ مورد استفاده قرار بگیرد. وی می افزاید، هر چه تعداد بیشتری از انسان ها به فضا بروند و مدت زمان ماندنشان نیز طولانی تر شود، نیاز به تصفیه اتمسفر، تولید غذا و افزایش مزایای روانی بیش از پیش احساس خواهد شد. به اعتقاد وی، سیستم های پرورش گیاه در فضا می تواند یک بخش بسیار مهم در سفرهای طولانی مدت فضایی محسوب شود.

دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه
پیشنهاد ویژهx

تماشا کنید: ویدیوی خیره کننده از شفق شمالی