ایران
اندیشه سبز خزر۲۳:۰ - ۱۳۹۶ پنج شنبه ۲۷ مهر

به گزارش تماس‌نیوز، ناصرحکیمی معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در پنل اقتصاد دیجیتالی که روز دوشنبه در نمایشگاه تلکام برگزار شد، با اشاره به تولید حجم بالایی از داده در سیستم‌های پرداخت گفت: داده‌های تولید شده دارای ارزش است و در تمام این مدت ما حسرت به دل ماندیم که کسی پیشنهادی بدهد تا این داده‌ها را به پول تبدیل کنیم.
وی با بیان اینکه در کشورهای پیشرفته از داده‌هایی که تولید می‌شود، ثروت تولید می‌کنند، افزود: بخشی از این فقدان ناشی از عدم احساس نیاز در مدیران و بخشی به دلیل عدم آگاهی از ارزش این داده‌ها است.
حکیمی با اشاره به اینکه مردم ما عادت ندارند برای محتوا پول بدهند، اظهار کرد: هم‌اکنون در وسط دوره‌ای هستیم که بانک‌ها از نظر منابع در تنگنا قرار دارند و از آنجایی که سرمایه‌گذاری در حوزه‌ی اقتصاد دیجیتال پر ریسک است بنابراین سرمایه‌گذاری در این حوزه برای بانک‌ها توجیه‌پذیر نیست.
این مقام مسئول با اعلام اینکه به نظر می‌رسد تا دو سال آینده منابع بانکی به سمت سرمایه‌گذاری در بخش اقتصاد دیجیتال سوق پیدا نکند، افزود: فین‌تک‌ها از آنجا که دارای خلاقیت هستند ممکن است بانک‌ها را نجات دهند.
معاون بانک مرکزی با بیان اینکه اگر دولت به صورت مستقیم از حوزه‌ی اقتصاد دیجیتال حمایت کند و یا به بانک‌ها بگویند که آن‌ها حمایت کنند، موفق نخواهد بود، تصریح کرد: نرخ سود بانکی برای راه‌اندازی اقتصاد دیجیتال بالاست و به نظر عملی نمی‌رسد. ضمن اینکه ریسک بالایی از نظر تنوع و تغییر مکرر مقررات وجود دارد.
این مقام مسئول وجود نهادها و دستگاه‌های زیادی که در این مورد سوال می‌پرسند را یکی از موانع دانست و خاطر نشان کرد: دولت و بانک مرکزی اگر فضای رقابتی را شفاف کنند، بخش خصوصی مسیر خود را پیدا می‌کند.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه