تکنولوژی
الناز فرجی۷:۴ - ۱۳۹۴ شنبه ۲۸ آذر

یکی از مشکلات خانه های هوشمندی که در آینده ساخته خواهند شد نیاز بی پایان آن ها به سیم های نچندان هوشمند است.برای حل این مشکل ، Hao Gao محقق دانشگاه فناوری آیندهوون برای پایان نامه ی دکترای خود یک سنسور سنجش دما طراحی کرده که با امواج رادیویی کار می کند و نیاز به باتری و سیم کشی را از بین می برد. در عوض امواج رادیویی را از یک روتر دریافت می کند ، آن ها را به الکتریسیته تبدیل می کند و به کمک آن داده ها را انتقال می دهد. این سنسور نیز مانند بسیاری دیگر از دستگاه های مشابه ، آینده ای را به تصویر می کشد که در آن دستگاه ها با جمع آوری اطلاعات زندگی را راحت تر و پایدارتر می کنند. اما همانطور که این سنسور ها کوچک تر می شوند و داخل چیز های بیشتری در خانه قرار می گیرند ، مشکل تامین انرژی آنها بدون سیم کشی کل خانه با سیم های نازک یا صرف نیمی از روز برای تعویض باتری های آن ها همچنان در جای خود باقی می ماند.
به عنوان بخشی از پروژه ی PREMISS سنسور ساخت Gao تنها 2 میلیمتر مربع فضا اشغال می کند و فقط 1.6 گرم وزن دارد و قاعده ی کاری آن مانند The Thing است. وسیله ای که به عنوان حشره ی شوروی به مدت 6 سال در سفارت آمریکا در موسکو جاسوسی می کرد.
در سال 1946 یک نسخه ی حکاکی شده از نشان بزرگ آمریکا از طرف شوروی به سفارت آمریکا به عنوان هدیه ای برای نشان دادن حسن نیت هدیه داده شد. چیزی که آمریکایی ها نمی دانستند این بود که در زیر این حکاکی ، دستگاه شنودی با یک آنتن تک قطبی قرار داشت. به جای کار کردن با باتری و یا برق ،  این دستگاه توسط اشعه های رادیویی که توسط KGBارسال می شد کار می کرد و زمانی که ماموران قصد استراق سمع از سفیر آمریکا را داشتند ، این وسیله امواج را به آنها بر می گرداند. این وبدین معنا بود که این وسیله می توانست تا ابد کار کند و تا سال 1952 نیز کسی از وجود آن خبر نداشت تا اینکه یک اپراتور بریتانیایی رادیو متوجه مخابرات آن شد.
تیم های تحقیقاتی زیادی در تلاش برای استفاده از امواج رادیویی برای قدرت بخشیدن به ارگان های مصنوعی و تلفن های همراه آزمایشاتی انجام داده اند.
این دماسنج جدید که بر اساس معماری 65 نانومتری CMOS کار می کند ، از یک روتر استفاده می کند که امواج را مستقیما به این دستگاه ارسال می کند.در عین حال این دستگاه طوری طراحی شده است که انرژی بسیار کمی مصرف کند وقتی این سنسور در معرض امواج رادیویی قرار می گیرد ، فقط به اندازه ای انرژی دریافت می کند که برای ارسال سیگنال به روتر کافی باشد. دمای سنسور ، در سیگنال ارسالی تفاوت ایجاد می کند. تفاوتی که توسط روتر قابل اندازه گیری و رمز شکنی است.
به گفته ی دانشگاه فناوری آیندهوون ، اندازه ی کوچک و طبیعت مستقل این سنسور ، آن را برای استفاده در هر محلی مناسب کرده است ، حتی در گچ و بتن.
مدل کنونی این سنسور تنها در شعاش 2.5 سانتی متری روتر قابلیت فعالیت دارد اما امید می رود تا سال آینده این عدد به 1 متر برسد. محصول نهایی در شعاع 5 متری قابلیت فعالیت دارد و قیمت تمام شده ی آن 20 سنت خواهد بود. دانشگاه فناوری آیندهوون گستره ی وسیعی از فعالیت ها را برای این سنسور ممکن می داند. از جمله ی این فعالیت ها می توان به سیستم های پرداخت ، شناسایی بی سیم ، ساختمان های هوشمند و استفاده های صنعتی اشاره کرد.

دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه
پیشنهاد ویژهx

تبلیغ‌دهندگان فعال Instagram از مرز ۵۰۰ هزار گذشت