ایران و جهان
اندیشه سبز خزر۳:۰ - ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۱ اسفند

به گزارش دیجیاتو، «رسول سرائیان» دبیرکل سازمان نظام صنفی کشور در پنجمین نشست سالانه هیئت عمومی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای با بررسی چهار محور معرفی سازمان، چالش‌ها، برنامه‌های راهبردی و پیشنهادات عملیاتی این سازمان از دولت خواست تا همراهی بیشتری با این سازمان داشته باشد.
سرائیان با اشاره به گذشت ۱۳ سال از عمر این سازمان و گستره آن در سراسر کشور، تعداد اعضا را در سراسر کشور ۱۷ هزار نفر اعلام کرد و گفت این تعداد در سه بخش شرکتی، فروشگاهی و مشاوران قرار دارند: «در پایان سال اول دوره پنجم تعداد شرکت‌های عضو به بیش از ۷ هزار، تعداد فروشگاه‌های عضو به بیش از ۲ هزار و تعداد اعضای مشاوران نزدیک به ۷ هزار نفر رسیده‌ است.»
سرائیان همچنین به حضور کمیسیون‌های تخصصی داده‌ها و IOT، شبکه، سخت‌افزار، آموزش و پژوهش، فضای کسب‌وکار، اتوماسیون و پورتال اداری و ... در سازمان نظام صنفی اشاره کرد که از بازوهای این سازمان به شمار می‌روند.
سرائیان درباره عملکرد کارگروه خدمات ارزی این سازمان که وظیفه تخصیص ارز به درخواست کنندگان این حوزه را دارند گفت: « تا نیمه سال ۹۷ تعداد درخواست‌های تایید شده توسط این کمیته ۲۰۶ مورد بود که مجموع ارزش آنها به بیش از ۱۶ میلیون یورو می‌رسید. از این تعداد ۴۵ درخواست موفق به دریافت ارز شدند و رقمی بیش از ۳ میلیون یورو به آن‌ها اختصاص یافت.»
به گفته سرائیان ارزش کل بازار سرمایه کشور تا امروز ۷۶۳ هزار میلیون تومان است که سهم اعضای نصر در سه گروه رایانه‌ای، مخابرات و ارتباطات و اطلاعات از این بازار سرمایه معادل ۷.۲ درصد است.
سرائیان می‌گوید ۱۵.۵ درصد از اقتصاد جهانی در سال ۲۰۱۶ اقتصاد دیجیتالی است که با رشد ۲.۵ درصدی همراه بوده‌ و نرخ بازگشت آن ۶.۷ درصد بوده است. او در ادامه پیش بینی کرد که در سال ۲۰۲۵ سهم اقتصاد دیجیتال از اقتصاد جهانی رقمی حدود ۲۴.۳ درصد خواهد بود و تحقق به این رقم با زیرساخت‌ها و الگوریتم هوشمندی داده و هوشمندی قدرت محاسبه میسر خواهد بود.
به گفته سرائیان سهم ایران از خلق ارزش ۱۰۰ تریلیون دلاری اجتماعی اقتصادی دیجیتالی شدن دولت و کسب و کارها در ۱۰ صنعت مهم تا ۲۰۲۵ در جهان بر مبنای سهم ۱ درصدی از جمعیت جهان ۱ تریلیون دلار و بر مبنای سهم ۵ درصدی از GDP NOMINAL رقمی بالغ بر ۵۰۰ میلیون دلار خواهد بود. او همچنین تاکید کرد که سهم کشور در خلق اجتماعی و اقتصادی دیجیتالی شدن دولت در بازه ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۳ سالانه ۵۰ بیلیون دلار خواهد بود.
دبیرکل سازمان نظام صنفی کشور پیشنهادات عملیاتی برای بازه ۳ سال از ۱۳۸۹ تا ۱۴۰۰ ارائه کرد که بخشی از آن‌ها پروژ‌ه‌های عملیاتی بودند: «۵ پروژه از ۲۳ پروژه اولویت دار دولت الکترونیک در نیمه اول ۹۸ و ۵ پروژه دیگر در نیمه اول سال ۹۹ محقق می‌شود که منجر به تکمیل هوشمندسازی ۶ شهر اصلی کشور از ۹۸ تا ۱۴۰۰ خواهد شد.»
بخش دیگر این پیشنهادات سرائیان مربوط به پروژه‌های بین‌المللی وزارت ارتباطات و وزارت امور خارجه است که با حمایت از بخش خصوصی برای ورود به بازارهای هدف مانند عراق، افغانستان، آذربایجان، ترکیه برای ایجاد دفاتر دائمی ای‌سی‌تی در این کشورها امکان‌پذیر خواهد شد. برگزاری نمایشگاه‌ها و همکاری با سایر نظیر روسیه و چین از جمله دیگر اقدامات بین‌المللی بود که توسط سرائیان مطرح شد.
سرائیان ضمن تاکید بر حمایت‌های زیرساختی دولت، استفاده از مدل‌های مشارکتی PPP و PPPP را بهترین گزینه برای تحقق تحول دیجیتال در کشور عنوان کرد و از دولت خواست تا مصوبه‌ای در این خصوص تنظیم کند.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه